O autorech a kriticích…

21. dubna 2010 v 15:46 | Tereza Matoušková |  Fantasy a tvůrčí psaní
Už nějakou dobu hodnotím povídky a básně na různých literárních serverech a musím říct, že jsem setkala s různými (někdy i hrůznými) reakcemi. Asi nejextrémnější bylo, když jedna nejmenovaná autorka reagovala na kritiku tak, že si začala stěžovat mému přítele - napsala mu z neznámého důvodu několik lítostivých mailů, ve kterých mě označila za citově nevyrovnanou puberťačku, které stouplo do hlavy vydávání knížek. Zvláštní je, jak často se tím lidé ohání. Proč je nenapadne, že ty kritiky nepíšu proto, abych se vytahovala, ale protože mám k literatuře (hodně!) blízký vztah a mám potřebu vyjádřit se k tomu, co jsem četla? Případně pomoci. Co dokáže člověka potěšit nejvíc je, když napíše konstruktivní kritiku a autor mu za ni poděkuje a další jeho povídka/báseň je o hodně lepší.
No a to, že píšu knížky - vždyť nejsem žádný Viewegh, nemá mi ani co stoupnout do hlavy, jsem teprve začátečník a jsem si toho plně vědoma.
Mimochodem, jelikož taky publikuji, kde se dá, už jsem se setkala i s daleko horšími a méně spravedlivými kritikami, než jaké píšu já. (Snažím se krotit, nepsat vulgárně a když už nic, tak povzbudit člověka k další "tvorbě".) Dobře vím, jak se zkritizovanému člověku zrychlí tep a jak má chuť někomu rozbít ciferník, ale je důležité se ovládnout, protože vaše reakce na kritiky sledují mimo jiné i vaši (potencionální) čtenáři a ke všemu - vy jste přece autor a máte být sebekritický a mít nadhled. Proč štěkat na někoho, kdo se vám pravděpodobně snaží jenom pomoci, nic proti vám nemá a jen si rád přečte dobrou báseň/povídku/knížku? I pokud tomu tak není a je to jenom blbec, který má chuť rýpat do lidí, proč se snižovat na jeho úroveň?!
Takže pokud má ještě někdo potřebu nadávat mi za to, že jsem upřímně vyjádřila svůj názor, může tak učinit buď tady nebo pod článkem Delfové, tam už je toho víc (Jo a mohli byste si ho nejdřív aspoň přečíst, než pod něj začnete psát ty svoje výplody. Třeba by vám mezitím trochu zchladla hlava.)

Poroučím se a neserte mě, nebo vezmu Půlnoční a Freyu a dojdeme vám nakopat… křečka.

Temnářka
 

7 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Graphic-Petrush Graphic-Petrush | Web | 21. dubna 2010 v 16:07 | Reagovat

Taky ti ta hloupa lišta rozhodila dess..no me taky :D

2 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 21. dubna 2010 v 16:11 | Reagovat

To asi všem. ;-)

3 Lintu Lintu | Web | 21. dubna 2010 v 16:43 | Reagovat

Připadá mi že se tvoří nový druh lidí. Nazvala bych je asi "Bezmozkovití". Dobře si to vystihla. Nevim jak ostatní ale když něco uveřejním chci kritiku. A když někdo kritiku nechce tak to nemá vystavovat.

4 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 21. dubna 2010 v 16:51 | Reagovat

[3]: Přesně tak, Lintu. ;-)

5 Telenta Telenta | Web | 21. dubna 2010 v 17:06 | Reagovat

Abych pravdu řekla, tak mám problém spíš opačný, a to ten mi moje díla prostě nikdo nechce zkritizovat, takže musím přijímat jen rady od mého milého tatíčka, jež musí číst všechno, co vyplodím (samozřejmě, že to čte dobrovolně :-P ). Pravda někdy se mi pak zatmí před očima a nemůžu se dočkat, až budeme zase na karate spolu ve dvojici na procvičování kumite a já se mu budu moct legálně pomstít :-D Ale většinou mi to hodně pomůže :-)

6 Daletth Daletth | 21. dubna 2010 v 17:25 | Reagovat

[5]: Bohužel vím, jaké to je, když se člověk s něčím píše a pak mu to nikdo nezhodnotí, nebo max. něco typu "líbí", "nelíbí", "blbost"... to člověku nic nedá. Pokud máš alespoň někoho, kdo si to přečte a zhodnotí, i když je to táta ;-), tak je to ještě dobré.

I když musím říct, že i mezi "kapacitami" se najdou tací, kteří neryjí do díla a docela "slušně" uráží autory - to už podle mě nemá s kritikou co dělat... Já jsem se takhle ještě nevyhrabala z "literární deprese" :-D  :-D  :-? Takže z vlastní uražené ješitnosti vím, že se někdy "kritika" může člověka hodně dotknout, ale silně pochybuju, že by Temnářka něco takového napsala...
(ježiš, to je dlouhý... :D )

7 Christina Christina | Web | 21. dubna 2010 v 17:42 | Reagovat

Já píšu povídky, už mi někdo kritizoval moc dlouhé věty...asi je to fakt nejsem vůbec naučená a píšu že ani nevím co...tedy dostanu se do takového tranzu..a pak mi tam toho hodně unikne a věty se opakují. Já nejsem ten typ člověka co by vyjel, ale kritiku nemám ráda.. ale je určitě potřeba, pokud tohle budeš číst mrkneš mi na můj blog a určitě všechno zkritizuješ... skvělej článek....si šikovná když píšeš knihu..no jo někdo se holt narodil s horším talentem :-D

8 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 21. dubna 2010 v 18:18 | Reagovat

Děkuji všem za milé a povzbudivé komentáře. :-)

[5]: Mně dělala oponenta sečtělá máma a pořád tak trochu dělá (už jsem jí ale zaprvé přerostla přes hlavu a zadruhé momentálně komunikace probíhá většinou přes mail, takže nic moc). Ono není špatné mít za "hlavního kritika" někoho z rodiny, pokud se vyzná, protože tě zná a máš takříkajíc oponenta na míru. :-)

[6]: Z literární deprese je potřeba se vypsat. Jde to ztuha, ale nakonec se to poddá. Taky jsem ješitná. :-) No a jestli jsem někoho urazila... to nevím, hodně lidí si vztahuje to, co jim napíšu k dílku, na sebe jako urážku. Ale přímo do autora nerýpu nikdy. Proč taky? (Ale do díla občas jo... U některých "perel" si nejde nerýpnout... alespoň když má v sobě člověk kousek Modrovlasa.):-D

[7]: Až budu mít volno, mrknu na to. ;-)

9 A. Takayo Aki de´Corvin A. Takayo Aki de´Corvin | Web | 21. dubna 2010 v 18:35 | Reagovat

Oho-hoo. Ty jsi to asi špatně pochopila, zlato. Já si umím příznat, že nepíšu jako Shakespear. A taky.. hele, nevím jestli jsi to v návalu zlosti na mou osobu, která nesouhlasila s něčím, co jsi řekla ty postřehla, ale psala jsem, že ta povídka je hodně stará. A no já nevím, ale já jsem se v psaní zlešpila, vštšiná lidí se po několik rocích zlepší. Já si tě nechtěla znepřátelit, jen se na mě nezlob, ale prostě mě neuvěřitelně namýchlo, jak jsi mi napsala že neumím psát po tom, co jsi přečetla pět řádků jedné z mých nejstarších povídek. Srdcečně tě prosím, zamysli se - připadá ti to fér? Taky si můžu přečíst prvních pět vět tvého super románu a usoudit, že je to o ničem a hodit ho z okna, to by tě nenasralo? Já myslím, že ano. Zaprvé nu dobrá promiň no, neměla jsem zrovna dobrou náladu a přestala jsem se ovládat, ale fakt se zamysli jak by jsi reagovala ty. Nejsem nafoukaná holka, co si myslí, že umí psát úžasně, ale trochu nasere, když ti někdo napíše po tom, co si přečetl pět řádků, že neumíš psát. Po tom, co mi češtináři na škole chválí psaní, po tom co jsem vyhrála pár soutěží, po tom co mi píšou i lidi, že píšu dobře. Všechno není jenom chyba ostatních.

10 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 21. dubna 2010 v 19:01 | Reagovat

[9]: Měla jsi napsat do perexu, že dílo není "aktuální". Byly tam tři povídky, tak jsem klikla na tu prostřední. Pokud víš, že toto dílo ještě není tak kvalitní, jak by sis představovala, nemohla tě kritika překvapit. Kdyby sis přečetla nějakou moji hodně starou práci a napsala mi, že sis přečetla několik řádků a odradilo tě to, spíš bych si to po sobě přečetla a zamyslela se nad tím, co jsem tenkrát dělala špatně a třeba ten začátek přepsala. (Jsem perfekcionalista.) Nu, pokud máš něco aktuálnějšího, klidně mi pošli odkaz, omluvu přijímám, taky občas bývám napružená. Tu reakci jsi nevyvolala jenom ty - podobně mně reagovalo X dalších lidí před tebou, takže ty jsi byla jenom poslední impuls k sepsání článku.
PS: Češtinářům nevěř, oni za celý život přečetli tolik ***, že se jim každá trošku slušně napsaná práce jeví jako dílo génia. Taky jsem měla takovou češtinářku, ale šlo by to s mojí tvorbou do kopru, kdybych se ptala na názor jenom jí a třeba tehdejších kamarádů. ;-) Negativní kritika je voda na náš mlýn. ;-)
PS2: Víš kolik lidí nemá na knížky peníze/nečte fantasy/vůbec nečte a pošle tě s románem do...? Kdybych měla každému, kdo mě pošle k šípku psát nasraný mail, tak bych nedělala nic jiného (přeháním, ale rozumíš mi). :-D :-)

11 A. Takayo Aki de´Corvin A. Takayo Aki de´Corvin | Web | 21. dubna 2010 v 19:14 | Reagovat

[10]: Hm.. nj, nemyslím jen češtináře. Nenapsala jsem to tam no, ale tak většina lidí co chodí na můj blog má přečteno většinu díl a pozná to. No novější díla budou asi v novějších článcích, no ne? :D Ale ne.. No nevím, nejpovedenější a nejnovější je asi tahle povídka:
http://xion.blog.cz/0911/you-and-me-together
Ale ta je sériová a série má dvě a upozorňuji, že ta první je o dost horší, i když ne tolik, ale je. Teď plánuju dvě povídky na kterých se budu snažit, taky bych chtěla vydat knížku, ale to je asi jedno.. Mmm.. Jen na ni nemám ty peníze nu xD

12 *EMOgirlEMO* *EMOgirlEMO* | Web | 21. dubna 2010 v 20:04 | Reagovat

Kéž bych se i já dočkala nějakého normálního názoru. :)
Netvrdím,že píšu ukázkově.. Podle mě je to strašné,ale každého autora potěší trochu obsáhlejší komentář s názorem a radami. :)

Nechci se do ničeho nutit, ale právě mám rozepsanou povídku (GoF), pokud by jsi měla dlouhou chvíli a měla chuť si ji zkrátit něčím ne moc dobrým, byla bych vděčná za každou radu :)
Chci upozornit, že se teprve učím psát a za své staré povídky se stydím x) , ale teď se již snažím. :-)

13 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 21. dubna 2010 v 21:15 | Reagovat

[11]: [12]: Dobře, holky, mrknu na to o víkendu, jste v pořadníku. :-)

14 ajinak ajinak | Web | 21. dubna 2010 v 22:02 | Reagovat

Koukám, že se to tu pěkně rozhořelo. S literární kritikou nemám tolik zkušeností, protože většinu svých věcí mám stále v šuplíku, ale ono je to u výtvarna víceméně stejné. Ze začátku jsem taky strašně prskala, když se někomu něco nezdálo, ale nějak jsem si za ty roky pár věcí ujasnila a teď při ohlédnutí zpátky se mi to jen potvrzuje. Zaprvé, že bez kritiky by se člověk nepohnul z místa. Lidé jsou samozřejmě různí, někdo chce opravdu poradit, někdo si honí svoje ego, ale to se časem vcelku snadno odliší a od té první skupiny si pak něco vezmeme a ta druhá se (někdy i s trochou sebezapření) prostě přejde. A rozhodně je lepší si vyslechnout ostřejší slova a nechat se tím nakopnout, než se naopak nechat poplácávat po zádech a strnout na místě. Kdysi mě mrzela každá vypíchnutá chybička, ale ono je dobré ty názory poslouchat, protože většina nemá potřebu si něco vymýšlet, takže spíš než protiútok je dobré zapřemýšlet, jestli na tom náhodou něco není. Co bychom pak měly z děl, které bychom my samy považovaly za geniální, ale nikoho jiného by to neoslovilo? Ono na tom něco je a když se člověk postupně vypíše/vykreslí, sám pozná že ty kritiky se začnou postupně měnit k lepšímu. Hnidopichové samozřejmě nevymizí nikdy - to jste ještě nezažily jaká je atmosféra mezi "umělci" na humanartu, tam se je potřeba safra obrnit, než se něco přidá do galerie :-D

15 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 21. dubna 2010 v 23:16 | Reagovat

[14]: Na humanartu jsem nikdy nebyla, ale jestli je tam aspoň zpoloviny tak drsná a rýpavá kritika, jak je občas na písmáku, tak si dovedu živě představit, co to je. :-)
Máš úplnou pravdu. :-)

16 Madeleine Madeleine | E-mail | Web | 21. dubna 2010 v 23:28 | Reagovat

Hezky napsáno. Je moc dobrý, když někdo píše objektivní, ale ne příliš tvrdou kritiku, potěší víc než lež, ovšem někdo to prostě nesnese. Je pravda, že někdy mě taky něco nakrkne. To je spíš tím, že si prostě myslím, že nemají v určitém smyslu pravdu, třeba jako když mi někdo řekne, že píšu jako puberťačka a je to špatně. To je nemoc? Ne, podle mě to tak je a asi se to nezmění, já jsem puberťačka! :-D I těm slušně poděkuji a pomyslím si svoje. Dokonce mě to možná i pořádně nakopne. Člověk se nezavděčí všem a když mu všichni ostatní říkají, že se jim to líbí. Nemá smysl se rozčilovat. :-D Co se týče češtinářů, myslím si, že jsou rádi, když se vůbec někdo o literaturu a psaní v téhle době zajímá. Mě taky moje profesorka tvrdí, že jsem nadějná. Naštěstí to není jen ona. Já jí spíš děkuji za to, že mi řekla zkoušej to, možná máš talent a tak  mě psaní začalo bavit. :-)

17 *EMOgirlEMO* *EMOgirlEMO* | 22. dubna 2010 v 18:13 | Reagovat

[13]: Moc děkuju  :) Nechci Tě vážně do ničeho nutit, jen pokud Tě to bude bavit. :) O čemž silně pochybuji, ale vážně moc děkuji. :))

18 Sarcas Sarcas | 22. dubna 2010 v 20:03 | Reagovat

Emogirl..nerážej se...to jak svoje dílo "prodáváš, nabízíš" tvůj čtenář cítí a podle toho se rozhoduje, jestli si to nakonec přečte, nebo ne..pokud mu budeš psát, že je to s****a, tak v jeho očích to většinově prostě s****a bude.. vykašli se na svoje předsudky a nech soudit jiné.. ;-)  :-)

19 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 23. dubna 2010 v 13:08 | Reagovat

[18]: Zase kradeš ikonky! :-D
Tohle jsi do mě hustil pěkně dlouho, než jsem si začala trošku věřit.
Mim. Mám tu zkušenost, že ti, co se podceňují, píšou většinou líp, než ti, co si moc věří. Emogirl je toho příkladem. :-)

20 A. Takayo Aki de´Corvin A. Takayo Aki de´Corvin | Web | 23. dubna 2010 v 16:49 | Reagovat

Ty jsi to asi špatně pochopila. Ono je to ale od začátku popisované z jejího pohledu. ;-) Ona to vypráví od začátku. A co jsi nepochopila na jejím vztahu?
(mimochodem, podle mého se nepíše každá přímá řeč na nový řádek, to bych tam měla pak šíleně moc těch řádků a pořád bych jen klikala na nový) Ale jinak díky za kritiku..

21 *EMOgirlEMO* *EMOgirlEMO* | 23. dubna 2010 v 17:04 | Reagovat

[18]: Já vím. Jsem prostě již taková. Nedokáži si věřit a i ve škole (ač jsem nejlepší žák), zmatkuji a stresuji se. x) Jinak díky, budu se snažit :)

[19]: Páni, nedokážu přesně říct, jak moc mě to těší. x) Jsem přesvědčená, že se moje bláboly nedají číst, ale jak tak koukám.. Těší mě to. Děkuju :)

22 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 23. dubna 2010 v 17:53 | Reagovat
23 Yone Yone | Web | 23. dubna 2010 v 20:44 | Reagovat

Já sama přezpříliš nekritizuji. čtu jen povídky napsané dobře... na čtení špatných povídek nemám čas. :3 Teda, přinejmenším čtu co se mi líbí.

Ale takovéhle lidi fakt miluju. XD Když někdo napíše konstruktivní kritiku mě, jsem z toho vedle i když mi to dává po lžičkách. Někdy se mi i udělá docela špatně. Jsem přecitlivělá... Ale když si chvíli vydechnu, jsem za kritiku ráda. Když mi někdo řekne o chybách, kterých jsem si nevšimla sama snažím se to zlepšit. Rozhodně teda za kritiku nikomu nenadávám. :3 (což ostatně víš, protože když si prvně napsala kritiku mě taky jsem na tebe nevyjela. :D) Ve výsledku jsem za konstruktivní kritiku docela ráda.

No nic... :3 Tohle není o mě. XD

To že píšeš kritiku je dobře. V dnešní době se toho odváží málokdo. :3 Je daleko snazší napsat někomu: "jééééé!! to je ale úpa súpa a vůbec nejlepčí!!!" než zmoct se na nějaký slušný komentář. :D

24 ethnea ethnea | Web | 24. dubna 2010 v 1:16 | Reagovat

My Cesi jsme uz takovy narod (ale fuj, ani se sem nechci zaradit), tedy Cesi jsou uz takovy narod, ze si sednou za svou anonymni obrazovku, zanadavaji si, zkritizuji, pourazi a hodi pod to nejaky bezva anonymni nicnerikajici podpis...
Souhlasim s tim, ze pokud clovek neco vystavi (a povoli komentare), kritiku bud primo vyzaduje nebo si o ni rika. Nicmene je kritika a kritika, ze...
Konstruktivni kritiku vyzaduji a uznavam.
Pokud mi nekdo napise jen "hnus", popripade hodi toho vymluvneho zeleneho smajlika, najdu si ho a bude mi to muset rict pekne do oci na ulici pod lampou, kde bude docela urcite tma!

25 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 24. dubna 2010 v 11:23 | Reagovat

[23]: Ano, chce to odvahu a kapku masochismu. :-D Nepamatuji se, že bych ti kdy psala nějaký extra kritický komentář. :-D

[24]: Nu, ono občas je to "dílko" takový výblitek, že pod to nic jiného než hnus napsat nejde, protože to prostě hnus je. :-D Ale samozřejmě to lze napsat i slušněji. Třeba: "Nebylo by lepší věnovat se něčemu jinému????! Prosíííím!!!!"
Samozřejmě si nemyslím, že tohle je tvůj případ. ;-)

26 Polgara Polgara | Web | 24. dubna 2010 v 16:20 | Reagovat

Každý, kdo zveřejňuje svoji tvorbu na internetu, ať už jde o psaní, kreslení počítá s tím, že ne každému se jeho činnost musí líbit, tak by měl být připravený na cokoliv.
Ale je fakt, že někdy je hodně těžké sehnat někoho, kdo by něčí tvorbu konstruktivně zkritizoval.

27 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 24. dubna 2010 v 16:22 | Reagovat

[26]: Hmmm, hlásím se dobrovolně, pokud máš zájem, ale až na příští víkend. Teď už mi z všech těch konstruktivních kritik hrabe. Chníííí! :-P

28 Polgara Polgara | Web | 24. dubna 2010 v 16:30 | Reagovat

[27]: Beru tě za slovo :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama