Erotická povídka, nebo porno?

30. srpna 2010 v 11:16 | Tereza Matoušková |  Fantasy a tvůrčí psaní
Svými čtenářskými záchvaty, při kterých chválím nebo cupuji, na co přijdu, jsem tady známá. Nevím, čím to je, ale poslední dobou čím dál častěji narážím pod označením povídka na prosté vylíčení pohlavního aktu. Povětšinou je to překvapivě na blozích náctiletých slečen a ne na stránkách zralých zkušených žen a mužů. Mnohdy vážně uvažuji nad tím, jestli se takový text vůbec dá za povídku označit.

Myšlenka 1. : Dobré porno není žádná sranda...
Tyto výtvory mají většinou jedno společné. Už v perexu se ohánějí oním ošemetným číslem 18+. Je velice milé, že nás autor informuje o tom, že se budou hrdinové v povídce rozmnožovat, jenomže tato mince má ještě jednu stranu. Když někde napíšete 18+, označujete tím tuto prózu jako vhodnou pouze pro dospělé, tím pádem zapomeňte na třináctky, které vám chodí slintat na blogísek, napsali jste dílko pro třicátníky, čtyřicátníky, padesátníky... Když to umíte pořádně nažhavit a máte v těchto směrech zkušenosti, nevidím nikde problém a čtenář si to užije. Mizérie nastává v momentě, kdy literárně souložíte jako naprostý neumětel, který má všechno odkoukané z porna a laciných harlekýnek. Když totiž v povídce nic dalšího nemáte, dospělák odchází z vašeho blogu se shovívavým úsměvem a rukou pod bradou místo v kalhotách.
Možná je hlavní chyba ve špatném značení. Člověk, který klikne na ikonku "Povídky" většinou totiž očekává něco víc, než je autorův (chabý) pokus o čístě živočišnou zábavu. Když píšete podobné kousky, proč nenazvat věci pravými jmény a neudělat si na stránkách rubriku "Porno". Nejlépe ji ještě můžete úvest jako "Pubertální lechtivé představy. Neberte mě, prosím, vážně." Tím byste zrušili tu past na čtenáře, kterou vaše povídka jinak obvykle představuje. Tady samozřejmě můžete namítnout - ala já jsem napsala, že je moje povídka šómočučui nebo podobná nesrozumitelná japonská zhovadilost. (Nic proti anime, prosímvás.) Jenomže chápejte, většina neví, co to šómočučui je a je zvědavá, za to slovo porno je notoricky známé a nikdo od takového textu nebude očekávat nic hlubokomyslného.
Porno je tu ovšem jenom a čistě pro to, aby nás vzrušovalo a i zde je potřeba jistá míra invence. Všechny ty vaše nevěrohodné citové kreace musí být odstaněny a nahrazeny co nejdůmyslnějšími prasárničkami.
No a jsme u toho. Citové kreace. Že by nakonec takovéhle práce nebyly porno, ale romantické erotické povídky?

Myšlenka 2.: Erotická povídka není jenom sex...
Tady je ovšem kámen úrazu už v samotném slově povídka. Dobře, nějaké emoce tu máme, ale kde se vytratil děj, humor, pointa, atmosféra... a... a...?! Ve "vysoké" literatuře se sex používá jako koření a koření, jak je známo nebývá hlavní složkou jídla. Nemyslíte, že strohý popis aktu a nějaké to "miluji tě" je málo? Já osobně sexem v příbězích nešetřím, ale nikdy ho nepovyšuji nad děj samotný. Pochopitelně, i erotika a vše kolem může sloužit jako zajímavá zápletka (viz. Všechno, co jste kdy chtěli vědět o sexu (ale báli jste se zeptat)), ale chce to trochu nápaditosti a paradoxně v těchto případech platí, že méně je více.
Takže kam tedy zařadit podobné práce? Mávnout nad nimi rukou a pustit si Woodyho Allena nebo Liz Vicious? Neměli by se autoři samotní nejdřív zamyslet, co vlastně chtějí napsat, a pak až to nadšeně datlovat? No a pro ty, co si myslí, že všechno odkoukají z porna a literárního braku: Neplatí náhodou i zde ono staré moudro "nejprve žij, potom piš"?

Moje maminka mi vždycky říkávala:
"Než začneš psát erotické scény, tak si to napřed zkus s někým naživo, jinak budeš za blbce."
... ale to už je jiný příběh.
 

20 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Sikar Sikar | Web | 30. srpna 2010 v 11:24 | Reagovat

Nejlepší erotická scéna je taková, která lidi navnadí, aniž by byla vůbec přítomna. V jedné povídce jsem měl 6 stran textu, za nimiž se nacházela malá zatmívačka následovaná scénou ráno, když je po všem. Nedávno jsem si vyslechl, zda nenapíšu zas nějakou erotickou povídku. Musel jsem se optat, jaká byla ta první - netušil jsem, že byla přijata jako erotická. Ale fungovala tak.

Přemýšlím, zda je to dobře nebo špatně.

Jinak, nejlepší zápletky na téhle planetě se pochopitelně točí kolem instalatérů a hlídačů malých králíčků.

2 Lawiane Lawiane | Web | 30. srpna 2010 v 11:29 | Reagovat

:D krásně vystiženo. Já se do těhle scén radši nepouštím, neboť dávám na radu tvé maminky. A když tam něco na toto téma dávám, tak scénu radši ukončím tak, že je každému jasné, co se dál dělo, ale není to tam popsaný. A to s tim kořením, je vynikající přirovnání

3 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 30. srpna 2010 v 11:30 | Reagovat

[1]: Máš naprostou pravdu. Nejdůležitější je, aby to mezi hrdinami pořádně jiskřilo. Vem si třeba Neomillnerovou - nikdy nezachází do detailů a přitom to má tu správnou lechtivou atmosféru.
I když občas je to prostě potřeba popsat důkladněji, když to má v příběhu funkci. Když něco prudérně obcházíš, vždycky se to pozná.

4 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 30. srpna 2010 v 11:32 | Reagovat

[2]: Děkuji moc. Konečně nějaká inteligentní autorka. Ono to občas takto useknuté stačí. Šlechta to tak prý dělá skoro pokaždé a to je starý ostřílený vlk. (Nečetla jsem všechny jeho knížky, ale kdosi to zmiňoval v recenzi, takže tomu docela věřím.) :-D

5 Sikar Sikar | Web | 30. srpna 2010 v 11:39 | Reagovat

[3]: Jo, jiskřilo! To je to slovo. Jen je problém, když někdo to jiskření hledá úplně všude... (Aneb, když drahé polovičce půjčíte Asimova z padesátých let a ona vám ho vrátí s dotazem, zda podle mě spolu dva mužští hlavní hrdinové skutečně něco mají. Jen jsem valil zraky.)

6 Reni Reni | E-mail | Web | 30. srpna 2010 v 11:40 | Reagovat

šómočučui :-D  :-D  :-D  Ale jo, dobře napsaný článek. Fakt nechápu ty yaoi povídky, které jsou typu: "..a strčil mu ho tam."

7 *J *J | Web | 30. srpna 2010 v 11:40 | Reagovat

Před několika dny jsem nad tímto tématem přemýšlela. Dalo mi hodně práce najít správný slovník do mého příběhu, protože právě zrovna já nejsem žádná romantická princezna :D:D:D a jak jsi napsala, takhle to funguje co je erotika a co už porno :-)

8 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 30. srpna 2010 v 11:42 | Reagovat

[5]: Asimovovi hrdinové se mi vždycky v tomto směru zdáli takoví robotičtí. Ono to asi trochu provokuje.
Ale taky bych koukala.

Přijde to jenom mně, nebo ve chvíli, kdy se v titulních rolích objeví dva mužští, si určité procento čtenářek automaticky představuje, že jsou teplí??!

9 medine medine | Web | 30. srpna 2010 v 11:47 | Reagovat

Za článek pět hvězdiček a jdu na tvoje povídky :D

10 david-r92 david-r92 | Web | 30. srpna 2010 v 11:47 | Reagovat

Chápu to dobře, že jsi žádnou erotickou povídku nenapsala a teď se rozhoduješ? :-)

11 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 30. srpna 2010 v 11:47 | Reagovat

[6]: Přesně na tyhle povídky tak trochu narážím. Ale ono to plátí bohužel obecně. No a taky, když si přečteš jednu yaoi povídku, která je mizerná, už nemáš chuť přečíst si další. Takže tím autoří dělají medvědí službu celému subžánru, nejenom sobě.

[7]: Děkuji moc. Taky nejsem romantička. Nejhorší slůvka do literárních souloží jsou takové ty zbraňovité - kopí lásky, vztyčený meč... nad tím se vždycky můžu potrhat smíchy. :-D

12 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 30. srpna 2010 v 11:51 | Reagovat

[9]: Děkuji. Erotiku v krátkých útvarech moc nepoužívám, daleko víc jí mám v románech. Líp se prostě cítím v kůži starého dobrého hrdiny, když má na podobné věci přijít. :D

[10]: Nevím, jak si na něco takového přišel. Když chci něco napsat, tak to prostě napíšu a nerozmýšlím se. Tady se zamýšlím nad dílky, které jsem v poslední době četla. ;-)

13 medine medine | Web | 30. srpna 2010 v 11:53 | Reagovat

[12]: Nemyslela jsem, že je jdu číst kvůli erotice .D Ale zaujal mě už název Podmoří :)

14 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 30. srpna 2010 v 11:53 | Reagovat

[13]: Tak to přeji příjemné počtení. ;-)

15 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 30. srpna 2010 v 13:23 | Reagovat

maminka má pravdu ...

16 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 30. srpna 2010 v 13:25 | Reagovat

[15]: Ano, v tomto s ní musím taky souhlasit. :-)

17 Sikar Sikar | Web | 30. srpna 2010 v 14:11 | Reagovat

[8]: nejen tobě... je nás víc...
[15]:[16]: No jo, ale co kdybychom chtěli popsat pohlavní styk příslušníků cizí rasy, jejímiž příslušníky jsou například chobotnicím podobní tvorové? Tuhle jsem se s tím setkal a autor - patrně, aby nemusel provádět kdejaké fuj fuj - to přešel slovy "pářili se".

18 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 30. srpna 2010 v 14:22 | Reagovat

[17]: Tak pokud sis rasu vymyslel sám, můžeš si i vymyslet, jakým způsobem bude probíhat jejich páření a co z toho budou mít.
Třeba: Začaly ji brnět chapadla a ona cítila, jak se její kloaka vzrušeně stahuje a roztahuje, aby vypudila vajíčko... :-D

19 Sikar Sikar | Web | 30. srpna 2010 v 14:27 | Reagovat

[18]: No tak tohle si přečíst, asi si o autorovi pomyslím něco dost nehezkého!
Jinak podobné věci vymyšlené mám, jen jaksi ještě nepřišly na řeč z důvodů mnohch...

20 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 30. srpna 2010 v 14:37 | Reagovat

[19]: Co máš proti pohlavnímu životu chapadlovců?!

"Mnohch" jsou silné důvody, hlavně aby si své nápady použil někde v textu!

21 Sikar Sikar | Web | 30. srpna 2010 v 16:25 | Reagovat

[20]: ý někam uteklo, asi dívat se na fotbal nebo chobotničí porno...
Co se týče nápadů a promyšlenosti něčeho nelidského, mám ale dojem, že někdy radši ať si nechá autor pár nápadů (dočasně) jen pro sebe. Není někdy nad to, když čtenáři navrhují vlastní spekulace a člověk si vyslechne různé teorie, než uveřejní svou "pravdu".

22 Cirrat Cirrat | E-mail | Web | 30. srpna 2010 v 17:47 | Reagovat

Jak se říká, zkusila jsem obojí a nedá se to srovnat. Ono totiž mezi humanoidy je nakonec limitovaný počet sexuálních praktik, které se časem začnou opakovat - proto je podle mého daleko větší výzva sepsat emocionální pozadí, ať už se jedná o "akci na jedno použití" nebo romanťyku...

23 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 30. srpna 2010 v 19:55 | Reagovat

[22]: Emocionální prostředí je důležité u vážně míněné povídky. U nějaké té jednoúčelové lechtivosti je spíš na obtíž a většinou zavazí.
Ono je to pořád dokola to samé, ať už to dělá člověk nebo příšerka z Titanu...
Dokonalá byla v tomhle směru jedna povídka tuším v Síni Slávy a tuším že od LeGuinové. Co se týče popisu vztahu z pohledu mimmozemšťana. :-)

24 Daletth Daletth | E-mail | Web | 30. srpna 2010 v 22:13 | Reagovat

S článkem se, opět, nedá jinak, než souhlasit. Skvěle napsáno! Souhlasím i s tvojí mamčou, ale musím dodat, že někdy ani ty zkušenosti nepomůžou... Já se zkrátka nedokážu dokopat k tomu napsat pořádnou milostnou scénu. Proto to řeším tak, jak už tu bylo výše řečeno - naznačím, něco napíšu, ale před samotným aktem to utnu. Každý ví, že k sexu došlo a já nemusím nic do detailu popisovat. Sama nepatřím k lidem, kteří nutně potřebují vědět kam, jak a co hlavní hrdina strká (pokud to není důležité pro děj)..., čtenářova fantazie by měla být podněcována, ne mu všechno na rovinu říct(pokud se nejedná o porno)...
Jinak Šlechta to většinou řeší větou typu: zmizeli v lese, za keřem apod. nebo "Ach (příslušného jméno)..." Ale i u něj by se našel detailněji popsaný akt - jenom se tváří, že je "slušňák"... :-D

25 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 30. srpna 2010 v 22:36 | Reagovat

[24]: Ono to třeba přijde časem. Věřila bys mi, že se u některých svých scén doteď červenám? :-D

26 Daletth Daletth | E-mail | Web | 30. srpna 2010 v 22:46 | Reagovat

[25]:: O to právě jde..., já se taky červenám... a pak to nikdy nepůsobí věrohodně... :-?  Asi vypnu internet a půjdu si něco nacvičit na drahé polovičce... :-D  :-D

27 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 30. srpna 2010 v 22:48 | Reagovat

[26]: Jen do toho a nezapomeň si elfí uši. :-P  :-D

28 Madeleine Madeleine | E-mail | Web | 31. srpna 2010 v 15:53 | Reagovat

Pravdu díš, Temnářko. Nebo jak se to, pro Boha píše. :-D Vždycky mě donutíš se zamyslet, řekla bych, že u těch holek je to prostě jen snaha udělat povídku zajímavou. Když tak nad tím přemýšlím, já se k tomuhle nikdy nedostala. Ale jo, jednou jsem chtěla, ale pak jsem se zamyslela a řekla si: Co že bych tam vlastně měla jako 16-letá dívka napsat? Nic, uvědomila jsem si po chvíli, tak jsem smazala čtvrt stránky a začala znova, než abych se půl hodiny učila na deseti větách. Uvidíme, co za pár let. :D Myslím si, že stále budou důležitější pocity. Někdo na rozdíl od tebe na tu "indickou kuchyni" fakt nemá a je to tak dobře. :-D

P.S.: Bude dalším tématem k zamyšlení volné pokračování. Dala bych si ještě ten "jiný příběh". :-)

29 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 31. srpna 2010 v 16:36 | Reagovat

[28]: :-D Ouč, jiný příběh... No, to už bylo ale bylo 18+ a smělo by se to číst jen po 22:00. O_O
Možná jednou něco takového, sepíšu až budu mít hodně exhibicionistickou náladu. Prozatím bude stačit říct, že co mám napsané, mám i odzkoušené. Nejhezčí vzpomínky mám na jednu pasáž s Atalanem a paní Niabor. :-P
Ano, správně Temnářka a sameček je Temnář. To jsou takový ti hadoocí obyvatelé Podmoří, co je mám tak ráda. Jmenovitě třeba Zorena a Femorian. ;-)

30 Skeeve Skeeve | E-mail | Web | 1. září 2010 v 18:56 | Reagovat

Moudrá maminka ;)

31 KatyRZ KatyRZ | Web | 17. září 2010 v 20:52 | Reagovat

Tohle ti fakt mamka řekla? No jo někteří rodiče jsou možná i normální.

Jinak k tématu. Já mám s erotikou a sexem při psaní jeden problém, strašně mě to baví psát a musím se krotit, aby mě někdo nenařkl, že píšu porno ;-). Každopádně jsem napsala tři erotické možná spíš porno povídky, všechny jsem publikovala a všechny měly pro mě překvapivý (kladný) ohlas. Nikdy bych se k nim ale nepřiznala ani v rámci svého blogu, ani v rámci mého soukromého života, protože  bych se děsivě styděla (no není to paradox). Ví o nich jen můj manžel.

32 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 17. září 2010 v 21:44 | Reagovat

[31]: Taky mě baví psát erotické scény. I když se při psaní občas trochu červenám. :-D

33 Chiara Povera Chiara Povera | E-mail | Web | 2. dubna 2011 v 21:55 | Reagovat

Já osobně tohle nepíšu. Já radši vztah dvou lidí a pak rozvíjet. Ale označení 18+ okázale ignoruju. Musím vědět, co mě čeká, ne? A maminka mi nemusí vyprávět o motýlcích...

34 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 2. dubna 2011 v 22:05 | Reagovat

[33]: No, on vztah dvou lidí bez erotiky snad ani nejde. ;-)

35 bridesmaid dresses bridesmaid dresses | E-mail | Web | 14. ledna 2013 v 11:31 | Reagovat

You would like one particular of all those "share all" buttons so men and women can re-post your weblog subject matter to whatever company they need to.
http://www.askdresses.org

36 Teplý holoubek Teplý holoubek | 6. července 2013 v 0:50 | Reagovat

V oblasti této jsem poněkud nezkušený, neb této životní sféře jsem oficielně otevřen poněkud krátce. Avšak věřím, že v mých očích žádný popis samotného aktu nikdy nepřekoná popis "všeho toho okolo".
Tudíž i já mohu z jistého (pravda, zatím celkem chudého) úhlu naškrábati barvitou erotickou scénu, neb i moje fantazie nějak pracuje. U mne to spíše bude popis představ a přání, než opravdových zkušeností.
Jinak ale též ctím dávné tvrzení, že režisér a maminka mají vždycky pravdu. :)

37 Raul Cruz Raul Cruz | E-mail | 12. dubna 2015 v 3:50 | Reagovat

Ja bych si ho ted rad vytrepal. Delam si to prostatou. Fantasii nepotrebuju, na co?

38 Astrid Astrid | 3. září 2015 v 14:24 | Reagovat

Já osobně, se erotckých scén bojím jako čert kříže. Tvoje/Vaše maminka je určitě moudrá žena.. právě, że tu zkušenost nemám, tak mám obavu o tom psát, abych nebyla za troubu. To přirovnání s kořením je trefné. Asi si raději počkám až ty zkušenosti budu mít, v tomhle oboru to určitě chce nějaká praktická cvičení. ;)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama