Amatérské literární servery – možnost publikovat, či ráj ztroskotanců?

30. ledna 2011 v 10:14 | Tereza Matoušková |  Fantasy a tvůrčí psaní

Motto:

"Chcete se stát světově uznávaným spisovatelem/spisovatelkou nebo Vás psaní prostě "jen baví"? Začněte na Pište-povídky.cz!"

"Vítejte na Písmáku,
literárním serveru s více než desetiletou tradicí. Mezi stovkami denně aktivních autorů rozvíjejte svůj literární talent a třibte svůj vkus. Najděte na Písmáku nové přátele sdílející vaše nadšení pro psané slovo."

"Vítá Vás nejnavštěvovanější amatérský literární server na českém internetu.
U nás naleznete nejširší výběr z výtvorů amatérských spisovatelů, tj. návštěvníků našich stránek."


Slovo autora:

Pokud se literární tvorbě byť jen okrajově věnujete, zajisté už jste s takovými, či podobnými slogany setkali. Myšlenka serverů, které umožňují amatérským spisovatelům publikovat, je jistě skvělá a musí se podporovat, jenomže dle mého se zároveň bohužel jedná o dvojsečnou zbraň.


Prolog:
Světoznámý spisovatel z Liter.cz

Pokud si myslíte, že když jednou za půl roku plácnete na Písmáka nějakou tu veršovánku, stane se z vás automaticky uznávaný básník, jste hloupější než barbína nakupující v teleshopingu. Budete zde soupeřit o pozornost se stovkami dalších pisálků stejně jako všude jinde. Oproti vkládání povídek třeba na blog to má jedinou výhodu - je zde větší pravděpodobnost, že si vašeho neznámého jména (či spíše přezdívky) někdo všimne.
Jistě, že publikace na literárních serverech (dále LS) není výhodná jen pro úplné nováčky, kteří potřebují poradit, na své si přijdou i kvalitní přispěvatelé, kteří si zde vybudovali svůj okruh čtenářů. Ti potom oněm nováčkům zasvěceně radí.
Idylka. Skutečnost je ovšem obvykle docela jiná.
Ani by v této fázi tolik nevadilo, že oni kvalitní přispěvatelé obvykle nejsou profíci, ale z tohoto hlediska taky spíše (začínající) amatéři. To, že se vaše povídka líbila lidem na LS, tím pádem ještě neznamená, že z ní budou unešeni redaktoři/porotci v soutěži/nakladatelé a vůbec to nemusí být otázka osobního vkusu.
Čert to vem, to není to nejhorší, co se vám ve světě LS může přihodit.


Kapitola 1
Ty jsi tu nový, ty k nám nepatříš

Dobře tedy. Nechali jste se zlákat vizí toho, že se stanete známými, vytříbíte si vkus, získáte čtenáře, rozvinete svůj talent, že vám lidé budou psát konstruktivní kritiky a vy je budete psát jim. Založili jste si profil. Sesmolili krátkou básničku. Šup tam s ní. No a teď..., voilááá..., NIC.
V případě, že jste své dítko neobdařili názvem, který zaručeně vzbudí pozornost (Zvlhnul mi, nezvlhnul mi) nebo si vás nevšimla místní černá ruka a nedala na ni tip, většina návštěvníků vás přehlédne. Jakousi naději ještě máte, pokud je dílko výjimečně dobré, špatné, či jakkoliv provokativní. Možná namítnete, že také záleží na návštěvnosti daného serveru a aktivitě jeho dvorních kritiků, to pochopitelně ano, ale jen do jisté míry. Můžete mít štěstí. Nebo smůlu.
Takže se vraťme do bodu, kdy jste první ráno/odpoledne/večer kritiku nedostali a marně na ni den-dva čekáte. Potom konečně přijde. Celý natěšení otevřete příslušnou stránku a dozvíte se perlu typu:

"Podřež se, EMO" (napsali jste smutnou básničku)
"Nechápu." (napsali jste filozofickou lyriku)
"Júúú, hezké" (splácali jste poezii o lásce, ta většinou někoho rozněžní)

Prostě děsná sranda, utahovat si z náctileté dušinky, která spíchla svou první básničku a je třeba i ochotna přijmout negativní kritiku. Jenomže na prohlášení "podřež se, EMO" vypovídá spíš něco o inteligenci "kritika", než o kvalitách i nekvalitách básně. To samé ono infantilní "júúú, hezká", které maminka na mateřské dovolené vkládá pod každou roztomilou veršovánku, ale alespoň to neublíží a nezesměšňuje. Ono taky není proč zesměšňovat, vždyť o nic nejde.
Napsat konstruktivní kritiku je prostě těžké a časově náročné, profesionálně napsat, že dílo je špatné a autor by se měl věnovat něčemu jinému, než psaní, asi příliš sucharské.
Nemíním tím, že všichni autoři na LS jsou takový, vlastně jsou v menšině a najdou se zde i tací, kteří kritizují inteligentně, věcně a bez zbytečných sarkasmů. Upřímně, odpustit si ty sarkasmy je občas těžké, ale věřte mi, když budete své hodnocení koncipovat pozitivně, bude z toho mít v konečném důsledku lepší pocit nejen autor, ale i vy.
Pokud se vám sejde několik pozitivních, nebo neutrálně konstruktivních kritik, můžete si zatleskat. Prošli jste. Alespoň tady. Nevěřte, že když se přihlásíte na jiný server, nebudete si muset projít tím samým znovu.


Kapitola 2
Já ti dám stovku a ty mě pak taky, jó?

Oko za oko, zub za zub. Na některých serverech existují vyloženě na podobné bázi skupinky, které se navzájem blahořečí a upevňují si tím ego. Většinou se jedná o konzumenty a producenty prvoplánově líbivé poezie, obvykle ještě staré známé a kamarády. Pokud některému z nich dáte pod dílko jedničku/stovku/tip/napíšete, jak je to úžasné, je možné, že vás ze setrvačnosti vezmou mezi sebe. O ódy potom máte postaráno. Jenže to nikam nevede. Leda do pekla.
Je naprosto přirozené, že člověk má chuť se odvděčit, takže pokud si vyhradíte odpoledne a všem na LS napíšete něco ve smyslu...,
"Jééé, to je úžasné. Úplně mě to zahřálo u srdíčka. Máš obrovský talent."
(Upozornění: To, že něco takového napíšete, neznamená, že dílko musíte nutně číst.)
...spousta lidí bude považovat za povinnost, rozplývat se nad vaším textem také. Jenomže to není tak růžové, jak se to zdá. Vaše kritika postupně ztratí váhu, protože přece chválíte každého, vy sami si zablokujete možnost rozvoje a místní velikány, před kterými se nakladatelé zamykají, jenom když je vidí přijíždět tramvají, tím zaručeně popíchnete, aby vám vaše dílko roztrhali.
Vlastně..., je dobré když si ujasníte hned v začátku, jestli chcete být chváleni, nebo chcete zlepšit svůj psaný projev a někam to dotáhnout. Ono jsou to totiž dvě rozdílné věci.


Kapitola 3
Naštvaní géniové

Nějakou dobu už na LS prodléváte, máte čtenáře a někde v oblasti mezi žaludkem a močovým měchýřem se vám usadí pocit, že už jste něco dokázali. Dostanete chuť předat své nově nabyté vědomosti dále. Není nic jednoduššího, než si rozkliknout rubriku Díla, dát se do čtení, vypisování nalezených chyb a následně do sestavování skutečně pečlivé a vyvážené kritiky. Tedy v tom lepším případě. V tom horším stručně a jasně napíšete, co si myslíte. No a ouha. Světoznámý spisovatel z LS se na vás nakrkne a aby vás náležitě potrestal, vrazí vám pod všechna díla deset procent, začne vás zesměšňovat na chatu, píše vám rozhořčené maily. Věřte, že poprvé to zkousnete, podruhé nad tím mávnete rukou, potřetí si hluboce povzdechnete, ale popadesáté řeknete: "DOST!"

Podobné věci jsou krajně nepříjemné, už jsem tu kdysi psala, jak se mi stalo, že nešťastná autorka psala emaily ne mně, ale mému příteli, v té době taktéž literárně činnému (Bohužel pro ni, v první chvíli nevěděla, že je to můj přítel.) Nejprve tedy ve smyslu, že jsem podle ní psychicky nevyrovnaná osoba, velmi zakomplexovaná a podle toho, co jí píšu i se sklony k sebevraždám. Když jí můj drahý odpověděl, že se mnou žije a ničeho podobného si nevšiml a ať si, prosím, dá studenou sprchu a zamyslí se nad tím, co mu to tu píše za sračky, změnila notu. Potom ho tedy začala úpěnlivě prosit, ať mi domluví, že už jí nemám psát žádné komentáře, jelikož ona o žádnou kritiku nestojí, protože si píše pro radost. Dostalo se jí odpovědi, že jestli něco chce po Tereze Matouškové, ať napíše Tereze. Nenapsala mi.

Milánkové, tohle vám neberu. Když už se rozhodnete publikovat a je mi jedno jestli na netu nebo tiskem, musíte počítat s tím, že se vám nedostane jenom pozitivní kritiky. Nemusí jít jen o to, že píšete špatně, prostě se někomu netrefíte do vkusu. Někdo prostě nemá rád fantasy, jiný detektivky, další dívčí románky. Občas vám člověk slušně napíše, co mu nesedí, občas si z vás bude dělat legraci, protože je to blbec. Nevyberete si, ale tím že se budete rozčilovat si nepřilepšíte.
To samé platí pro kritizování, hodnocení a recenzování. Někdo vám prostě poděkuje, jiný vám napíše ošklivý mail.


Kapitola 4
Žabomyší války

Napsali jste skvělou povídku, sešlo se vám pod ní několik velice pozitivních hodnocení, takže máte radost, jenže zničehonic zrada jako Brno. Klika autorů s levicovými názory se vám z nějakého nepochopitelného popudu začne pod vaším dílkem hádat s klikou autorů s pravicovými názory. Nevýhoda LS oproti vlastnímu webu je, že zde nemůžete blokovat komentáře. Nevím, jestli je tohle na některých webech ošetřeno, ale já osobně jsem se na jednom nejmenovaném LS setkala s tak vyostřenými off-topic debatami, že by mi to neuvěřil ani kytovec slunící se na špičce Empire State Building.

Literární server je jistá uzavřená komunita a může se stát, že zde nastanou určité názorové rozbroje. Autoři se začnou navzájem urážet, psát o sobě posměšná dílka, hodnotit si svá díla slovy "sračka". Může se stát, že se uprostřed podobného soukolí ocitnete čirou náhodou a jedné strany/jedné ze stran se zastanete, protože vám to v tu chvíli přijde správné. Nedomyslíte, že vás další měsíc bude strana opačná bombardovat urážkami.


Epilog
Možnost publikovat, či ráj ztroskotanců?

Publikace na literárních serverech má své výhody i nevýhody, stejně jako cokoliv jiného. Pokud jste začátečník, víte, že něco umíte, nebojíte se urážek a máte ostré lokty, klidně si založte profil a hurá do psaní. Určitě se vám dostane tu a tam i nějaké té konstruktivní kritiky. V opačném případě si založte blog a pozvěte tam své kamarády. Pokud už na LS publikujete a vyhovuje vám to, publikujte dál, ale uvědomte si, že je třeba ve správný čas udělat krok vpřed. Ono i učební potenciál LS má své hranice a co vám řekne profík, z amatéra nevymlátíte.
Ztroskotanců je v těchto vodách víc než dost a budete je prostě muset brát z nadhledem. Uvědomte si, že člověk, který je sám se sebou spokojený se nebude snažit ostatním prvoplánově ubližovat. Naučte se ale rozlišovat mezi škarohlídstvím a konstruktivní kritikou.


Některé české literární servery:


 

32 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Cirrat Cirrat | E-mail | Web | 30. ledna 2011 v 10:41 | Reagovat

Ha, koukám, že totem vyhnil Big Time :-)

2 Moon Lustre Moon Lustre | Web | 30. ledna 2011 v 10:45 | Reagovat

Tak, konečně jsem se tím prokousala. Nemyslím si, že to tak vždy je.
Nicméně... kapitola 3 se mi líbí nejvíce. Jak jinak 5 hvězd.

3 Tajemná M* Tajemná M* | Web | 30. ledna 2011 v 10:51 | Reagovat

Já osobně jsme na Piště povídky a liter ale jsme tam jen krátce. V tomhle článku je hodně zajímavých rad, které jsem si vzala k srdci. Děkuju.

4 Alexandra Gryffin- Fox, okřídlená ňufající lištička s jedovatými zuby Alexandra Gryffin- Fox, okřídlená ňufající lištička s jedovatými zuby | Web | 30. ledna 2011 v 11:03 | Reagovat

Článek je pěkný, poučný a obsáhl úplně všechny problémy, které se s tím pojí. Přebývám (stále) na Literu i na Piste-povidky.cz, ale nejsem tam častou náštěvnicí. Občas tam něco svého přihodím, ale časy, kdy jsem každý den přidávala básničku nebo cokoliv jiného jsou pryč. Platí tam totiž úplně stejné pravidlo jako tady na blogu. Chceš, aby si tě všimli? Komentuj...

5 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 30. ledna 2011 v 11:13 | Reagovat

[1]: Totem znám, ale nikdy jsem tam nepublikovala, proto jsem na něj zapomněla. :-|

[2]: To není. Jak říkám, můžeš mít štěstí. Nevím, na kolika serverech publikuješ a jak moc se v této komunitě motáš, ale jindy máš prostě smůlu a chce to zdůraznit. :-(
Děkuji moc za hezké hodnocení, dobrá vílo. :-)  :-)  :-)

[3]: Rádo se stalo, proto to píšu, taky děkuji. :-) Tak ať se ti na Povídkách a Literu daří. Písmáka a Saspi jsi nezkoušela?

[4]: Přesně tak. Ono publikace na blogu a na LS má mnoho styčných bodů. Akorát, že na svém blogu každý svým pánem.
Děkuji moc, ňufající lištičko. ;-)  :-)

6 Laura Eleonora Laura Eleonora | E-mail | Web | 30. ledna 2011 v 11:19 | Reagovat

Já mám s literárními servery dost zkušeností a to veskrze špatní, elitářství, já na bráchismus... Spusta opěvované nekvalitní poezie a nikdynedokončené romány na pokračování desetiletých blogařek - nejlépe na téma stmívání nebo HP dělá z aamtérských serverů to, čím jsou - smetištěm. zveřejním dílo a než se stihnu otočit zmizí pod hromadou balastu, to mě pak nebaví publikovat... :-!

7 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 30. ledna 2011 v 11:25 | Reagovat

[6]: Jak kde, ale víceméně mám stejnou zkušenost. Štěstí jsem měla akorát na Epice, kde si mě hned v začátku všimla místní černá ruka a hodila na mě doporučení. No a jelikož se tam dala i do nějakého toho hodnocení, tak se mi objektivních kritik sešlo většinou dost. Jenže Epika, to je spíš na publikaci básniček, než na povídky, ty už koneckonců dávám jenom sem, a navíc, co se týče elitářetví, žabomyších válek apod. je to asi největší guru.

8 T-R T-R | Web | 30. ledna 2011 v 11:35 | Reagovat

S článkem mi nezbývá než souhlasit, protože přesně odráží mé zkušenosti na Literu. Bohužel ale takovéto jednání lze nalézt i na blozích, které se literárně zaměřují. Takže si člověk asi nevybere. Skutečně nejvíce se mi osvědčila účast v soutěžích, v kterých se pak člověk dočká kritiky od skutečného profesionála. To je podle mě ta nejlepší škola.

9 Matt Matt | E-mail | Web | 30. ledna 2011 v 11:39 | Reagovat

Výborný článek, zrovna jsem také plánoval něco takového sepsat.

Já to teda na plno webech vzdal a odešel jsem, protože tam taky byla cenzura (sprostý slovo v povídce = delete) atd.

Navíc 80% tamních děl jsou básničky a hledat ty zajímavé a čtivé povídky mezi tisícovkou pětiřádkovými rádoby básničkami je fakt peklo (a to neříkám, že některý básně nejsou dobrý).

Taky jsem zažil různý super situace na LS, třeba amatérští spisovatelé, kteří mají mezi komentujícími mnoho kamarádů a když jim někdo zkritizuje jejich výplod, tak autor sám třeba i poděkuje, jenže hromada jeho kamarádů ho zasype kravinama o tom, jak je debil atd.

Jednou jsem jednomu uživateli psal, že jeho povídka je super, ale právě až moc super, je tak vyšperkovaná a tak "pozor na každý slovo", až jsem si říkal, že je příliš umělá a křečovitá a tak si myslím, že sem tam nevadí trochu divnější slovní obrat či nějaké chybka, protože jsme koneckonců jen lidé a naše díla nám to vždy znovu připomínají. Ale tuhle mi nějaká jeho kamarádka dala sodu, že sem kokot a co si to dovoluju a že jenom závidím a že mi nic do toho není co tam píše za povídky (??).

Někdy dokonce i samotnej LS je tak uzavřená komunita lidí, kteří si jen pochlebují a nováčkům dávají sodu, že ti s brekem utíkají pryč...

Myšlenka literárního serveru se mi zdá jako dobrý nápad, ale zdá se mi to trochu nedotažené a možná by tento samotný koncept chtěl nějak inovovat. Třeba že by se vzalo jednou týdně nějaký dílo a to by se hodilo na hlavní stránku a rozpitvalo by se do detailů, co je na něm dobrý a co ne. Ale pak by chtěl být takto středem pozornosti každý a vyžadovalo by to hodně času a nervů!

No snad příště :)

10 Tajemná M* Tajemná M* | Web | 30. ledna 2011 v 11:56 | Reagovat

[5]: Bohužel ne, ani jsem je neznala.

11 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 30. ledna 2011 v 12:25 | Reagovat

[8]: Tak to musím odsouhlasit. I když takový porotci z Vidoucí umí být taky pěkně sarkastičtí... ale zase jsou sarkastičtí na všechny a člověk se dozví spoustu užitečných věcí. :-)

[9]: Pravdu díš, já už na LS taky nepublikuji. Naštěstí jsem měla většinou kliku a žádné velké sody jsem se nikdy nedočkala. Jenže nějak cítím, že publikace na LS už mi nic moc nedává, tak proč to tam cpát. :-)

[10]: Tak se zkus zaregistrovat, je to tam trošku ostřejší, než na Literu a Povídkách, ale většinou se dočkáš objektivnější kritiky. (No, na Písmáku se dočkáš spíš té sody, ale na Saspi je každé dílo komentováno místním redaktorem). :-)

12 Sikar Sikar | Web | 30. ledna 2011 v 12:35 | Reagovat

Júúú, hezké!

Mno, s literárními servery zkušenosti nemám z jednoduchého důvodu - 8 let zpět jsem si řekl, že dokud nebudu aspoň trochu spokojený já sám, veřejně nic nepůjde. Po čase se to změnilo na "dokud nebude dva roky v kuse spokojený kritik největší, nic veřejně nejde". No, zbytek historie znáš. LS jsem nikdy nevyužil hlavně už kvůli tomu, že jsem se tak trochu obával toho, že člověk prostě zapadne mezi stovkami dalších věcí různé kvality...

13 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 30. ledna 2011 v 12:56 | Reagovat

[3]: Jestli je "Piště" míněn jako přechodník, tak se mi to líbí velice ...

14 Dragita Dragita | Web | 30. ledna 2011 v 13:06 | Reagovat

já jsem zkusila Liter a pište povídky. Na literu mám svůj první román, jenže krom pár tipů a dvou až tří komentářů (líbí se mi to) jsem se žádné konstruktivní krititky nedočkala. Na pište povídky mám jen par básniček, díla tam přibývají takovým tempem, že by si mě nikdo ani nevšiml. Proto zatím nejvíce dávám své dílka na blog. Jen ta kritika chybí, ráda bych se posnula, dál ;-) Pěkný komentář potěší, ale to je tak vše. :-D

15 Rudolf z Falknova Rudolf z Falknova | Web | 30. ledna 2011 v 13:08 | Reagovat

ach jo :-) souhlasím s tebou v plném rozsahu a každé slovo je pravda. jdu se ted sam nad sebou zamyslet. :-) (no opravdu konstruktivní kritiku jsem poznal jen na "saspi" ty ostatní stojí dost za ... jen moje zkusenost, nemusí to tak být)

16 ratuska ratuska | Web | 30. ledna 2011 v 13:23 | Reagovat

S tímhle moc zkušeností nemám, asi nemám tu správnou spisovatelskou duši :-).

17 Neliss "Nellie" Screamers Neliss "Nellie" Screamers | E-mail | Web | 30. ledna 2011 v 13:44 | Reagovat

Dobrý článok (ale mňa baví väčšina tvojich článkov, čo sa týkajú písania, sú poučné aj čitateľné, akurát málo komentujem:D)... Ja som išla s krásnou vidinou na piste-povidky, ale rýchlo ma to prešlo.:D

18 Nel-ly Nel-ly | Web | 30. ledna 2011 v 17:19 | Reagovat

já mám profil na piste-povidky.cz.. teda neříkala bych tomu profil, jako jednu skromnou povídku - jednou, kterou jsem kdy napsala a netýkala se HPFF (tam jsem se totiž zasekla a nevím, zda se odeseknu). Komentář přišel celkem krátce potom, co jsem povídku přidala a to v době, kdy o mém blogu nikdo nevěděl a já se s ním moc nešířila :-D a pomohl mi - minimálně v tom, že mi bylo oznámeno, že to není úvaha, ale fejeton (do teď stejně nevím, jak fejeton oddělit :-D nikdy mi to nešlo) a i jiné ohlasy byly v celku kladné - člověka to potěší.
Co se týče komentářů, kdy autor jen těžko pozná, zda komentující vůbec článek či povídku četl, tak to je asi horší na blozích... tedy přijde mi to, protože na takových větších serverech se komentářů nikdy nevyskytuje tolik... protože "jůů pěkné", to už ani nepotěší, ale spíš přinutí uvažovat, zda je to reklama nebo ne.

já se vždycky snažila psát dlouhé komentáře, s mým názorem a vždycky vyšvihnout něco, co se mi doopravdy líbilo (a nebo být zticha :-D), ale někdy zapadám až ke kritičnosti, na kterou nemám právo :D a moc dobře to vím..přesto si vždycyk radši vyslechnu kritiku, i kdybych z toho měla vyjít jooo špatně, než jednoslovnou pochvalu (i když potěší každý ohlas, ze začátku jsem na blogu byla šťastná i za tu reklamu :-))

Podle mě by nikdo, kdo nesnese kritiku neměl psát - nebo spíš publikovat, protože pak si zbytečně zavře cestu dál a hodně lidí to nakonec ještě odradí... nejlepší je na to kašlat a věřit sám sobě (i když vysoký hřebínek člověka může často srazit ještě víc)

P.S. Tak kytovec na střeše? :-D

19 Daletth Daletth | E-mail | Web | 30. ledna 2011 v 19:21 | Reagovat

Myslím, že tady bylo řečeno snad vše. Já mám s LS slušné zkušenosti, neboť třeba na literu jsem už víc jak pět let. Co z toho mám - nic. Zkoušela jsem tam dávat své počiny, ale nějak výrazně se to neuchytilo. Poslední povídku/román jsem tam dodala spíš ze setrvačnosti či z něčeho jiného. Epika - jo, nechutné elitářství (to je teda všude, ono se stačí podívat na dnešní internetové kluby - nejste na blog.cz - smůla, nechceme vás...) a já navíc jako povídkář nemám šanci se procpat přes miliardu, leckdy rádoby, poezie. Piste-povidky - tam je to o dost lepší, člověk se čas od času dočká slušné kritiky... Je tam pár dobrých soutěží. Nejlepší zkušenosti mám asi s písmákem - tam se mi dokonce podařilo zlanařit několik betačtenářů.
Někde tu bylo, že někoho odradilo (pochopila jsem to správně??), že aby byl čten, musí číst ostatní... No, to je celkem logické a platí to všude. Já to na LS často řeším tak, že si povídku nechám poslat na mail a komunikuji s autorem přes mail... Myslím, že ne vždy je třeba rozmazávat vše na LS. U osobních stránek je to jiné - tam komentuji i do vzkazů apod. Někdy vám ale k vaší čtenosti nepomůže ani to...
LS jsou podle mého pro začátek slušným odrazovým můstkem, ale jak řekla/napsala Temnářka - po čase už se nedozvíte nic nového.
Vlastní stránky jsou fajn, ale člověk musí počítat v začátcích s tím, že se to neuchytí hned, pokud nemá okruh čtenářů právě třeba z literárních serverů. Začínat hned s vlastními ryze autorskými stránkami aniž by vás někdo někde aspoň trošku znal, nemá moc smysl (vlastní zkušenost ;-) ).

20 Ekyelka Ekyelka | Web | 30. ledna 2011 v 19:51 | Reagovat

Ještě bych dodala: jakmile ze setrvačnosti zůstanete na daném LS, vypracujete se do jakési pofidérní pozice staršího autora (tj. délepůsobícího a s jistou reputací), může se stát, že se transformujete do redaktora (viz saspi.cz). A pak si můžete být jisti, že se tempo přibývání komentářů pod vašimi vlastními texty rapidně zpomalí, případně rovnou zastaví, o přísunu komentářů nemluvě.
Zato si do sytosti užijete konverzace s autory textů, které komentujete, a dozvíte se o sobě zcela nové, netušené a neuvěřitelné věci.

Takže co z toho plyne? Za všech okolností zůstávat nad věcí. Když nejde o život...

21 Septima Severa Septima Severa | Web | 30. ledna 2011 v 20:34 | Reagovat

Jeden čas jsem se rozmýšlela, jestli psát na literární server, nebo si to nechat pro sebe. Zvítězilo to druhé, ačkoli jsem se o své shluky slov podělila s těmi, kdo čtou můj blog. I tak jsem si získala nějaké ty čtenáře (aspoň doufám). Ono jde totiž o to žít v iluzi nebo v realitě. LS mi iluzi může vzít - ale také ji může před mýma očima vykouzlit...
Setkala jsem se k ritikou kladnou i zápornou, která naštěstí nikdy nebyla vyhrocena do takových extrémů, jako jsem viděla jinde. A i když jsem si vyslechla i řádku nepěkných slov, spíš mě to utvrdilo v tom, že cvičením se dá pár chybiček vypilovat.

Jinak máš pravdu, takové bandy občas bývají o zdraví. A když už ne fyzické, tak alespoň to psychické. :-?

22 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 30. ledna 2011 v 21:03 | Reagovat

[12]: Tak stejný problém má člověk i s blogem... i když s plchy a šílenými komixy jde těžko zapadnout, to je pravda, a to se na LS využít nedá. :-D

[13]: :-D

[14]: Máš pravdu, ale zase komentář "líbí se mi to" je lepší, než nějaký sarkastrický výžlebt zakomplexovaného blba. Neboj, kritika přijde. :-)

[15]: Děkuji! :-) Tak na Saspi má člověk jistotu, že nějakou konstruktivní kritiku dostane. Nadruhou stranu mi přijde, že zdejší redaktoři občas hodnotí až příliš subjektivně.

[16]: Metalová duše stačí. ;-)

[17]: Děkuji moc. :-) Tak třeba se k tomu ještě vrátíš. :-)

[18]: Kytovec na střeše je ověřená klasika, čím víš, tím líp. :-D Ono to chce najít zlatou střední cestu a zdravé sebevědomí i schopnost poslouchat ostatní. :-)

[19]: Pravda, nemám co dodat. 8-) I když třeba na blog.cz si člověk získá čtenáře daleko snadněji, než když je někde ukryt na vlastní doméně. :-)

[20]: To je asi opravdu nejdůležitější. Na druhou stranu, každý pohár trpělivosti... 8-O

[21]: Jak psala Elkyelka, chce to nadhled. :-) Konoeckonců, pokud máš čtenáře LS nepotřebuješ. :-P

23 Septima Severa Septima Severa | Web | 30. ledna 2011 v 21:36 | Reagovat

[22]: Svatá pravda :-D

24 Realnypar Realnypar | E-mail | Web | 1. února 2011 v 8:14 | Reagovat

Koukněte na nas i na www.realnepary.cz Mame tam nick milaliduska

25 Vysmátá Vysmátá | Web | 17. dubna 2011 v 22:08 | Reagovat

já nejsem zrovna typ vhodný k publikaci svých dílek, protože nemám korektora. Lidé si poslední dobou dost potrpí na pravopis, s čímž má ohromný problém. Obzvlášť čárky neumím. Ve škole mi to tenkrát prostě nevysvětlili :D

26 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 17. dubna 2011 v 22:56 | Reagovat

[25]: Tak si podtrhávej slovesa. Když najdeš tři slovesa, je jasné, že v souvětí musí být tři čárky. Potom se podívej po spojkách a po vhodných místech, kde by šla čárka udělat, aby si věty rozdělila a neztratily smysl a máš to. :-)

27 Lady Intrikánka Lady Intrikánka | Web | 7. srpna 2011 v 12:19 | Reagovat

Článkem jsem se prokousala a bavil mě. Jen si nemůžu pomoct, ale zrovna takový Liter jsem v něm našla minimálně. Žádné "Podřež se EMO" ani války místních gangů jsem tam zatím nezažila. Je pravda, že ani konstruktivní kritiky se tam člověk nedočká, všeho všudy jsem narazila na jednoho autora, který byl schopný dílo "rozcupovat", smyslem života zbytku je masírovat autorovo ego. I já mám pokaždé, když se opovážím vypíchnout v něčím díle pár chyb (se vším poklonkováním a omluvami a "já do toho nemám co kecat" a "špatně je to a to a to, ale jinak je vše perfektní, jen bych ještě podotkla to a to a..."), pocit, že si mě autor najde a jeho tvář a odlesk měsíční záře na čepeli bude to poslední, co po probuzení uprostřed noci uvidím.

28 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 8. srpna 2011 v 16:34 | Reagovat

[27]: Každý server má svá specifika. Liter je dle mého z těch slušnějších. Na druhou stranu - člověk se tam objektivní kritiky moc nedočká. :-)

29 JohannaRutledge25 JohannaRutledge25 | E-mail | Web | 12. prosince 2011 v 2:09 | Reagovat

I had a desire to begin my own firm, but I did not earn enough amount of money to do that. Thank goodness my close mate proposed to take the loans. Hence I took the secured loan and made real my desire.

30 kykoo kykoo | Web | 14. ledna 2012 v 8:18 | Reagovat

Já mám nejraději saspi. Tam totiž člověk dostane minimálně jednu kritiku od toho, kdo schvaluje text a potom se do člověka ostatní docela pustí. Je fajn tam chodit občas na chat, tam jsou sice stále stejní lidé, ale i oni mohou pomoci s kritikou a psaním. Taky se mi líbí styl hodnocení ve formě známky. Navíc se mi zdálo, že tam nechodí jen sladiči, ale lidi, kteří skutečně řeknou svůj názor a dokážou dílko zhodnotit :)

31 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 14. ledna 2012 v 19:07 | Reagovat

[30]: Na Saspi jsem nikdy moc aktivní nebyla, je to možné. :-)

32 Hermann Hermann | E-mail | Web | 1. března 2012 v 12:37 | Reagovat

Moc pěkný blogík. Zase někdy mrknu

33 Martina Bittnerová Martina Bittnerová | Web | 2. března 2012 v 13:02 | Reagovat

Milá blogerko, i já jsem z těch, kdož kdysi (a je to opravdu už snad 12 let, ne-li více) začínal na amatérském literárním serveru, zároveň jsem však obesílala literární soutěže a také byla členem Klubu mladých autorů. Loni mi vyšla knížka a připravuji druhou. Myslím si proto,že záleží na každém, jakým způsobem ten prostor využije. Dnes už na těchto serverech nepublikuji, nicméně byly nedílnou součástí mých začátků.

34 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 2. března 2012 v 13:37 | Reagovat

[32]: To mě těší. :-)

[33]: Já jsem taky začínala na literárním serveru, taky mi vyšla knížka a taky je to nedílnou součástí mé minulosti.

Však taky píšu:
"Publikace na literárních serverech má své výhody i nevýhody, stejně jako cokoliv jiného. Pokud jste začátečník, víte, že něco umíte, nebojíte se urážek a máte ostré lokty, klidně si založte profil a hurá do psaní. Určitě se vám dostane tu a tam i nějaké té konstruktivní kritiky. "

Jenomže to prostě mělo i svá mínus, která zde uvádím. :-) Navíc publikování na LS samo o sobě z nikoho toho spisovatel skutečně neudělá. Jde pouze o mé osobní zkušenosti, pokud máte jiné (aspoň to tak cítím), můžete je sepsat, ráda se dozvím, jak to vidí jiní lidé.

35 Thalia Thalia | Web | 12. května 2012 v 11:18 | Reagovat

Píšu už asi rok na jeden literární server a jsem spokojená - kladná i záporná kritika, návrhy na zlepšení i pochvala dobrého... jistě, má to svá pluska i mínuska, jako snad všechno...

36 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 12. května 2012 v 15:31 | Reagovat

[35]: Uvidíš, jak to půjde dál. :-)

37 Roman Roman | 10. srpna 2012 v 13:57 | Reagovat

Nedá mi to a musím se podělit o své zkušenosti s Písmákem a Pište-povídky. Píšu prózu a pro každého takového je problém udělat si na Písmáku přátele :) Chvíli mi trvalo, než mi došlo čím to je. Pokud popisujete rozmáchlé obrazy a poetická přirovnání, nejméně dvě tři v
každé větě, budete tam vítáni. Ani to nemusí mít děj, stačí, že je to "poetické" :) Přesně tam podle mě funguje ona klika "starších", která
rozhoduje, co je dobré a co ne. Dvě moje povídky, které byly na stupni
vítězů v jedné soutěži na P-P, tam strhali do nepříčetnosti. A ano,
nevyhnuli se zde zmiňovanému sarkasmu. Tím nechci vychvalovat P-P, tam
je samozřejmě také těžké se v tom množství textů zviditelnit, ale mě
osobně přijdou lidé na P-P jaksi nohama na zemi. Podle mě je Písmák
zářným příkladem amatérů hrajících si na vševědy.
Asi teď vypadám, že tu brečím a jsem ublížený. Jen pro úplnost: nejsem
úplný začátečník. Příští rok mi vyjde první historický román a
nakladatelství do něj zainvestovalo vlastní peníze. Každý, kdo se kdy
snažil vydat knihu ví, že to samo o sobě je celkem úspěch.
Všem přeji mnoho zdaru (i těm na Písmáku) :)

38 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 10. srpna 2012 v 15:22 | Reagovat

[37]: Tohle chápu, já myslím, že hodně záleží na tom, za jakých okolností člověk na server přijde a kdo se jeho díla chytí. Jinak gratuluji k románu, dle mého je to úspěch obrovský. :-)

39 M M | 20. února 2013 v 23:41 | Reagovat

Hlavně na PP nesmíte vlézt do rány Mrzoutovi... Pokud nepíšete opravdu dobře, tak jste mrtví...

40 vavaoko vavaoko | E-mail | 15. května 2013 v 10:01 | Reagovat

Ahoj. Zajímavý článek. Náhodou jsem to zde objevil. takový výklad jsem potřeboval. Jsem amatérský amatér. Píši básně, povídky, úvahy atd. Prostě fušuji do všeho. Píši jen na Libres. Asi před dvěma lety jsem se dozvěděl,že je vůbec možné, jen tak publikovat své věci. Předtím jsem neměl čas. teď je mi jednašedesát a času mám hafo. tak si píši. ten avizovaný souboj na servrech mne překvapil. Vždyť nejde o život.
Je jasné, že každý by se chtěl prosadit. Je to přirozené. Co hledám já, je místo, kde bych se setkal s konstruktivní kritikou. Kritikou lidí, kteří znají. Jak jsem četl, není to jen můj problém. Ale jak jsem řekl, nejde o život. Díky za poučné čtení.

41 hereticbeast hereticbeast | E-mail | 25. července 2013 v 12:19 | Reagovat

Článek je to vážně dobrý, myslím, že není potřeba ho nijak víc rozebírat. Mám jen jednu otázku jak na autorku, tak na komentátory. Proč proboha píšete na tak idiotské servery jako je Liter a Pište - povídky? Já osobně jsem tam sice taky, ale zároveň jsem i na dalších dvou Poeta a Saspi. O těchto LS (hlavně Poeta) se dá mluvit opravdu jako o LS. Vždy, když jsem tam přidal dílo, tak jsem měl 100 % jistotu, že ho někdo okomentuje, ani jednou jsem nezažil, že by tomu bylo jinak. 7 děl a 66 komentářů. A všechny byly více méně na dobré úrovni. Pokud by měl člověk někde začínat s psaním, tak určitě na těchto dvou. :-)

42 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 26. července 2013 v 13:38 | Reagovat

[41]: Já už tak tři roky na literárních serverech nepublikuji vůbec, ale odpovím podle své předešlé zkušenosti.
Z tvého výběru jsem publikovala na Literu (a souhlasím, že je mizerný, měla jsem tam jen pár věcí) a na Saspi (kde jsem měla jen poezii). Tehdy byly za docela slušné servery považovány ještě Písmák a Epika, kde jsem publikovala především.
Piště povídky - no, ten už mě minul, založila jsem si tam kdysi z hecu účet, že bych tam kritizovala texty a rychle mě to přešlo. Poeta mě minul úplně.

Ale abych odpověděla na tvou otázku. Domnívám se, že se lidé snaží publikovat na co nejvíce serverech nehledě na kvalitu. Zejména ze začátku, kdy zkouší vodu a hledají si první čtenáře. Pak třeba zjistí, kde je to na houby a pokračují jenom tam, kde cítí, že to má smysl. (Kde se jejich věci čtou.)
Myslím, že se najdou i lidé, kterým bude víc vyhovovat Liter než Saspi, je otázka, jestli se chtějí rozvíjet a přijímat kritiku, nebo jim stačí pocit, že jejich text visí někde na netu... :-)

43 Zdislav Wegner Zdislav Wegner | E-mail | 4. září 2013 v 13:14 | Reagovat

I když je tento text na webu už delší dobu, je pořád aktuální. Přečetl jsem ho velice pečlivě už proto, že mám dlouhodobé zklušenosti s některými v něm zmiňovanými LS.
A podepsal bych každé slovo.
Jen bych doplnil:
Saspi má ambici být nejlepším LS tím, že každý text musí být redakcí schválen dřív, než jej vyvěsí. Asi tak, jak tomu je u papírovýc médií. To samozřejmě znemožňuje publikaci dehonestujících, sprostých, pornografických atd. textů, což je opravdu chvályhodné. ALE! Jednou ze základních myšlenek snad všech LS je nabídka učení se, jak psát. Na Písmáku či Pište-Povídky vás lidi upozorní na hrubky, překlepy či gramatické chyby, a - máte-li štěstí - najdou se i jeden nebo dva zkušení, schopní a přející autoři, kteří poslouží i radami z oblasti stylu. Chcete-li se něčemu naučit, pak si z těchto rad vezmete, co vás přesvědčí, a své dílo ihned opravíte. Na Saspi to není možné. Byl jsem tam dost dlouho, a poté, co jsem se několikrát pokusil něco ve svých textech opravit, jsem znechuceně odešel. Každou chybičku, i tu nejmenší, bylo třeba zdlouhavě opravovat prostřednictvím admina nebo koho. Jelikož opravuji své texty snad stokrát, Saspi prostě není nic pro mě.

Je pravda, že všude se vytvářejí kluby, jakési uzavřené kruhy lidí, co si navzájem pochlebují. Ale když napíšete něco opravdu dobrého, téměř vždy to ledy prolomí,lidé si toho textu všimnou a ocení jej.

Já děkuji za každou kritiku, i za poznámky typu "To je ale kláááásný!" nebo "sračka" poděkováním "za názor". Vyjádří-li se někdo kriticky a věcně, zvážím to, a často použiju při další úpravě textu.
Po 8 letech jsem tak daleko, že se mohu odvážit LS-y postupně opouštět. Našel jsem si důvěryhodného kritika, odborníka, jakého žádný z LS nemá. Nestal jsem se "světově uznávaným spisovatelem", kdeže, ale pomalu mi papírová média začínají povídky přijímat... Lecčemu jsem se na LS přiučil a jsem jejich majitelům  velice vděčný. :-)

44 Kuroi Hakucho Kuroi Hakucho | Web | 5. prosince 2014 v 17:47 | Reagovat

Za sebe mohu říct leda to, že Liter je z větší částli kladný, ale omezený na jedno dílo denně- to mne brzdí...
Písmák je hodně zaměřen na kontroly chyb a vyrypování, což začínajícího ne nakopne k lepší práci, ale znechutí.
Na Poetovi skoro nikdo není a i kdyby jo, pro mne je toto zveřejňování svých děl spíš stresující...protože to už předem zhazují a pomlouvají. Kdežto popis cesty po Mongolsku zaujal všechny na desítky kladných komentů.
Chci li znát něcí zážitky, půjdu na cestovní server nebo blog, ale ne na místo, kde mám zveřejnit svá, byť neumělá, díla.
Takže shrnuto: servery leda tak znervozňují a znevažují. :-(

45 w. w. | 30. dubna 2016 v 23:59 | Reagovat

Já osobně jsem taky prošla cestou literárních serverů. Ohlasy byly kladné, až moc(píšu prózu, z básní si spíš utahuju). Až člověk skoro dospěl k závěru, že umí psát. Jenže psát pro server a psát, aby člověka i někdo vydal jsou dvě různé věci. Poslala jsem i něco do pár soutěží a ty mě vrátily nohama na zem. Mám před sebou ještě poměrně dlouhou cestu, ale musím říct, že mi to docela pomohlo. Člověk se seznámil se spoustou lidí, kteří jsou na té cestě od pisálka ke spisovateli o kousek dále.

46 Tom Tom | 21. září 2016 v 22:34 | Reagovat

Navštivte nový literární web Klub literátů.
www.klubliteratu.cz

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama