Spisovatelovo desatero a jen tak na okraj – nenechte si radit!

3. února 2011 v 23:33 | Tereza Matoušková |  Fantasy a tvůrčí psaní
S těmi radami mladým autorům se poslední dobou roztrhl pytel, nezdá se vám? Je to trochu jako s těmi ověřenými radami na ženských serverech. Dočtete se tu o dvaceti způsobech, jak klofnout kosáka a nakonec, když všech dvacet vyzkoušíte, s hrůzou zjistíte, že jste pořád single. Proto se mi ze všech rad pro pisálky nejvíc líbí ta, kterou dal mladým autorům, tuším, maestro Kulhánek a to: "Nenechte se radit!"
Stejně jako každý člověk je originál, každý spisovatel je originál a každý příběh je originál, takže co funguje někde, vůbec nemusí fungovat jinde. Dost už těch planých řečí, ráda bych vám představila desatero, kterým se řídím já. Alespoň teoreticky, jelikož jsem člověk nedokonalý a tudíž jsem občas kůže líná, huba drzá a naivka naivní jako kdokoliv jiný. Můj kodex tedy berte s rezervou, ono žádné Spisovatelovo desatero neexistuje.

Temnářčin pisálecký kodex

1. cesta je cíl
Na vavřínech se vyspíme v rakvi, teď je třeba makat, aby tu po nás něco zůstalo.
Jestli si myslíte, že vítězstvím v soutěži, publikací povídky ve sborníku, nebo vydáním románu vše končí a vy už jste tím uznávaným autorem, šeredně se pletete. Tím to totiž všechno pouze a jenom začíná.

2. nečekej na inspiraci, když můžeš, pracuj
Jeden čekal na múzu a nedočkal se.
Literární krizi má občas každý, ale pokud máte literární krizi sedm dní v týdnu, je něco špatně. Možná to není krize, ale jenom bohapustá lenost.

3. nepiš fanfiction
Harry Potter patří Rowlingové a Geralt Sapkowskému.
Někteří z vás možná namítnou, že jako cvičení je to dobré. Jenže, řekněme si to na rovinu - když už o sobě prohlašujete "že byste se chtěli jednou psaním živit" a nemáte dost tvůrčího ducha, abyste si vymysleli do svého cvičení vlastní postavy a reálie, asi je něco špatně, ne? Ano, ano, cizí postavy vás baví, jasně. Tím chcete říct, že vás baví víc, než vaše vlastní?!

4.tvůj jazyk, tvoje zbraň
Žádný korektor není nadšený z povídky plné pravopisných chyb.
Nemusíte umět pravidla i pozpátku, ale pokud své veledílo uvedete větou: "Věrka a andrea mněli rady vibyjenou." nebude se s vámi bavit ani koš na papír.

5. skryj svoje chyby, ukaž svoje přednosti
Nikdo není dokonalý, ale někteří z nás umí úžasné věci.
Pokud máte smysl pro dialog a poetické popisy přírody vám prostě nejdou, netrapte se tím a nesnažte se něco narvat do textu násilím, Prostě to obejděte a využijte toho co umíte.
"Tady je na jaro vždycky tak krásně," povzdechla si Věrka.
"Vidíš, kvetou třešně, musím si to vyfotit!" Andrea se jala štrachat v brašně.
No a máte to.

6. než něco publikuješ, dej to někomu přečíst
Někdy mám pocit, že moje povídka je kolektivním dílem všech mých oponentů a betačtenářů.
Co k tomu dodat? Člověk si prostě nevšimne všeho a je daleko příjemnější, když vás na školáckou chybu upozorní přítel doma v teple, než porotce v soutěži.

7. nechej čtenáře, ať si udělá názor sám
Největší chyba je odsoudit své vlastní dílo hned v předmluvě.
Znáte to. "A když je nevím, ono je to asi sračka..." No, když si vy jako autor myslíte, že jste napsali sračku, co si má potom myslet čtenář, když mu to nadatlujete pěkně zčerstva do perexu? Tak proč jste to vůbec publikovali, když si myslíte, že je to sračka? Děláte si z nás legraci? Nebo čekáte, že vás všichni začnou utěšovat, že to přece není sračka, že je to super? Jsme snad v mateřské školce?

8. jednej profesionálně
Kurva, hoši, neserte mě tady s těma kritikama, nebo s váma pěkně vymrdám.
Uvědomte si laskavě, že vás vaši potenciální čtenáři budou podle vašeho psaného projevu hodnotit. Takže držte emoce na uzdě a jednejte s lidmi slušně nehledě na to, jak oni jednají s vámi. Na nějaké nadávky a vzteklé maily není nikdo zvědavý. Za kritiku se děkuje.

9. nepovyšuj se nad čtenáře
Umím dát dohromady pár čtivých vět a co?
Pepek umí malovat, Anička péct buchty a Tonda hraje fotbal. Talent je vaše výhoda, nikoliv přednost. Nedělá z vás někoho víc, než jste.

10. neutíkej do snů, žij s nimi tady a teď
Žiju naplno, a proto píšu naplno. Píšu naplno a proto je můj život krásný.
Víte, co z toho jen tak mimochodem plyne? Alespoň jednou za čas se na sepisování vykašlete, popadněte svou polovičku za límec a... zajděte si třeba do kina, co já vím. Že polovičku nemáte? Na co čekáte? Že vám vyskočí z monitoru? No a pokud mi chcete tvrdit, že nejste dost atraktivní, chyťte se za nos a vraťte se do bodu 7. Ono to totiž platí nejen o psaní. Jak tak koukám tím se elegantně dostáváme zpátky k radám o balení a ženským serverům. Tam mají prostě kopyto na všechno.

Pac, pusu a nalakované nehtíky,

Temnářka
 

17 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Nel-ly Nel-ly | Web | 3. února 2011 v 23:46 | Reagovat

JO rady :-D ale já nepsala rady, jak psát (to bych si nedovolila), ale zdůraznit chyby se čas od času musí a čím více, tím spíše to v hlavě někomu utkví...
S tvým názorem na fanfiction samozřejmě nesouhlasím, jak jinak :-D ale stát se spisovatelem v plánu nemám a psát jsem začala jen proto, že se mi zachtělo trochu té FF - ale jako odrazoví můstek to špatné není, myslím, že jsem před hodinou reagovala zrovna na vtůj komentář na liberte a zdůrazňovala jednu z těch, kterým se FF vyplatilo a že jich není málo... Jen od něj museli utéct, protože je to přeci jen tak jednoduché, nechat základní věci na někom jiném.

5. skryj svoje chyby, ukaž svoje přednosti
- tenhle bod se mi strašně líbí :-) každý umí nebo neumí něco, ale neznamená to, že by nemohl psát (alespoň doufám, protože svojí největší chybu si moc dobře uvědomuju a sanžím se ji - obcházet)

Jo, bod sedm je moje výmluva pro všechno... ale ženské servery mi zrovna dneska poradily moc KRÁSNÉ věci (že já tam vůbec lezla :-D prostě jsem se nudila, ale příště se budu nudit jinde)

2 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 4. února 2011 v 0:12 | Reagovat

[1]: Děkuji za obsáhlý komentář. Nečekala bych, že se mnou budeš v bodě 3 budeš souhlasit. :-D

Oháníš se tu Michaelou Burdovou. Nic proti ní osobně nemám a úspěch na poli dětské literatury a literatury pro náctileté jí přeji, ale podívejme se na to z jiného úhlu.

Považuješ za plus, že se slečna spisovatelka proslavila tím, že kopírovala Rowlingovou? Ono totiž fanfiction nic jiného, než kopírování není.

Samozřejmě, kdyby ono fanfiction nepsala a psala si od začátku Jednorožce, asi by dneska nebyla tak kde je, takže u hlediska obchodu to byl skvělý tah, jak píšeš. Jenomže za morální příklad bych ji zrovna v tomto asi nedávala a rozhodně bych ji kvůli tomu neoslavovala. :-|

Na místě by bylo spíš: Ano, začínala na fanfiction, ale nezůstala u toho a kupodivu dokázala napsat i něco vlastního. Za což už ji oslavovat můžeme. ;-)

3 Nel-ly Nel-ly | 4. února 2011 v 0:23 | Reagovat

[2]: popravdě jsem četla jen kus jednorožce a moc mi to nedalo (ostatně jsem dospělá a mám jisté výrhady k takovému psaní - ale spíš mi jde o následování Tolkienovského příkladu, jak už to bylo u Eragona - kterého mám ráda)... Míšou se oháním, protože ji každý zná :-D kdybych jmenovala jiné, nikomu to nic neřekne O:-) - nejsou tak známý, ani na poli fanfiction ani ve světě vydavatelství, ale dětské knížky nepíšou (teda jedna myslím ano, to už nevím)

Jak říkám, je mi sympatické začínat na FF, ale neztroskotat tam moc dlouho (což se stalo mě, ale účelně :-D), krom toho hodně lidí začíná tak, že si domýšlí alternativy děl, které četli, pak vymýšlí příběhy zasazené do těch děl, pak se inspirují slohem nebo stylem daného autora a nakonec doopravdy napíší něco svého...nevím, jaksi na tom byla ty, ale věřím, že trochu toho kopírování má už v sobě dnes každý (jak jinak taky? když tu všechno už bylo, jen to každý musí umět podat jinak).

Fanfiction prospívá autorům knih - vždyť kolik lidí už jsem takhle donutili si toho Harryho přečíst? :-) a prospívá i těm, co je píšou - když se inspirují, zkoušejí, co umí, ale pak se realizují jinde a jinak...

Komentář nebyl kritika bodu 3 :-D ale vlastní poznatek... neschopnost držet hubu a nutkání realizovat se v dlouhých komentářích :-D hlavně u něčeho, co mě zajímá, a přesně takové tvoje články bývají

4 Nel-ly Nel-ly | 4. února 2011 v 0:24 | Reagovat

kritosvanoho! toho zas je :-D ne, příště si budu počítat slova a omezim se na daný počet

5 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 4. února 2011 v 0:34 | Reagovat

[3]: Děkuji. :-)

Phillip Pullman kdysi napsal něco ve smyslu, že vše, co kdy napsal je složené z toho, co kdy četl.
Jenomže tohle je přirozené a člověk si to nesmí plést s - nemám vlastní postavu, půjčím si cizí.

Nikdy jsem nikoho vědomě nekopírovala a od má první povídka, kterou jsem ve svých písklecích 13 letech napsala byla podmořská, s iridy, Oroinem, Atalanovým synem Patrienem, prostě se vším, co v mém světě najdeš i dnes. Nemyslím si, že je to tak těžké, vytvořit si hned v začátku vlastní svět. Chce se to jen trochu snažit a naopak. Myslím si, že naučit se dělat si věci po svém je odrazový můstek. Když se člověk naučí vykrádat, bude to dělat pořád a těžko se toho zbaví.

Ano, samozřejmě, že jsem si vymýšlela alternativní příběhy, to asi dělá každý, ale nikdy jsem neměla tu drzost něco takového psát. Mám prostě k tvůrčí práci nesmírnou úctu.

Jsem ráda, že diskutuješ, diskutuji ráda, ale v tomto směru ti dát za pravdu nemůžu. :-)

6 Polgara Polgara | Web | 4. února 2011 v 0:42 | Reagovat

Jéé, Temnářka nezklame. Tvůj názor na fan fiction znám, ale pořád si myslím,že je to dobrý trénink. Ale pokud autor začne psát svoje dílka, měl by s ff přestat.
I když někdy je těžké odolat a nenapsat nějakou tu krátkou povídku. Osobně mám radši ty, které se drží toho, co napsala Rowlingová a jen rozvíjí některé události, kterém to dovolují. Anebo si píběh přepíší podle svého, ale pořád dodržují charaktery posta. Přesně proto jsem od ff utekla. Než abych prznila cizí postavy, udělám to se svými výtvory :-D
Nicméně souhlasím s tím, že když autor hned na začátku napíše, že se to jemu samotnému nelíbí, neměl by svoje dílko zveřejňovat.
Bod číslo deset mi občas dělá problém, ale poslední dobou se mi daří tuto radu dodržovat. :-)

7 Nel-ly Nel-ly | 4. února 2011 v 0:49 | Reagovat

[5]: a těch překlepů! půjdu se zahrabat...
chápu, že mi za pravdu dát nemůžeš, protože pravdu máš, ale furt si myslím, že jí částečně mám taky :-D
přeci jen příběhy jsou to nové a ty světy... no, já ve svých osmi letech nakreslila a namalovala komix o panu pindíkovi (nikdy jsem enpochopila, proč mi to máma nedovolila vzít do školy - přeci jen nemám bratra ani mužského v rodině :-D), ale to je jinde...

jo, Pullmanovu teď už "citaci" jsem četla a to bude asi právě ono... obdivuju ty, kteří si můžou hned sednout a začít - vlastní svět, pravidla, postavy (především teda jména).. tohle v sobě nemám a nikdy mít nebudu, a už navždy zůstanu ovlivněná třemi světy, které podle mě mají všechno a já už nemusím ničím přispívat - pohádkovská Středozemě, kouzelný Harry, a dospělý Nový svět (těžké, když středozemě už jsou všude)... elfové jsou pro mě jedni a ti samý a představa, že jsou v jiné vydané knize mě děsí - stejně jako fanfiction na Pána Prstenů, protože tam už není, co dodat

ale třeba jsem četla minimálně dvě povídky na HPFF - česká a anglická autorka - které mi dokreslily nedodělaný svět (přeci jen ze začátku určený pro děti) a proto přese všechno vykrádání a parazitování jsem šťastná, že jsem na FF před pár lety narazila a že jsem díky ní schopná napsat tyhle příšerně dlouhý komentáře - relativně smysluplně :-D doufám
a už jsem zase jinde :-D

ne, máš pravdu, samozřejmě, a je to obdivuhodné (především když jsi "žijící" spisovatelka :-D)a já si vážím možnosti s tebou diskutovat :-)

ale moje pozitivní reakce na FF jako odrazoví můstek asi nic nezmněí (jo... v době, kdy nebyly blogy a každý si nepsal, co chtěl, to bylo jednodušší...lidé si měly svoje FF v hlavě, ale už je nepsali, protože by to byla krádež, ale jsme jinde a já jsem za to moc ráda)

8 Nel-ly Nel-ly | 4. února 2011 v 0:54 | Reagovat

[6]: heh :D už fakt radši držím hubu... o kritice vlastních "děl" vím svoje, snad jen, že čas od času je to z nadsázkou, ale ta moje kritičnost - tý se nezbavím

9 Sikar Sikar | 4. února 2011 v 7:43 | Reagovat

Huf, tady je už diskuze.

Přečetl jsem všechny body a zjistil jsem, že se v nich ze 100 % shodujeme. Klidně se pod to podepíšu.

Ovšem, co se rad týká... Jsou ty moje články rady? Já je zamýšlím ryze jako svůj náhled na věc a názor, ovšem sám mám poslední dobou, že akorát poučuji jak ubrblaný stařec.

10 Chloë Noir Chloë Noir | Web | 4. února 2011 v 7:59 | Reagovat

Dobré a cenné rady.
Ale ja som zistila, že alebo som geniálna, alebo mojí priatelia jednoducho nedokážu nič ohodnotiť inak než kladne :D :D
Ale asi vážne musím zapracovať na bode 7. :D :D

11 Tabitha ren Moore Tabitha ren Moore | Web | 4. února 2011 v 8:00 | Reagovat

Pěkné rady, rozhodně lepší než jedné nejmenované "blogerky" :D Osobně, co vážně nemám ráda jsou FF.Nikomu neberu, když na to má talent a cit a nějakou napíše, ale často je to pořád to samé bez fantazie jen jinak podané.Prostě kopírované, protože se tam toho moc vymyslet nedá a když už se to jednomu povede dalších 20 udělá skoro to samé.Osobně jsem se nehledala moc dlouho, co se stylu psaní týkalo.Už asi 6 let se mě drží psychologické povídky a prozy.I když je tedy pravda, že mi občas dojde inspirace, protože se specializuju na šílence a narušené jedince a tam taky nejdou vymýšlet nové náměty pořád :D Ale jinak pěkný článek.Konečně něco, co si člověk rád přečte :D

12 Cirrat Cirrat | Web | 4. února 2011 v 8:42 | Reagovat

Muheh, no mně se ten pytel fakt roztrh - akorát myslím, že všude upozorňuju, že takhle to funguje pro mě a ostatní ať si z toho vyžvejkají, co chcou. :-D

V bodě 3 s Tebou souhlasím, ač nerada - já si taky sem tam rozcvičuju na FF prsty (ale na mým blogu nic takového není k nalezení), ale beru to asi tak, jako když si kreslíř o hodině čárá na kraj sešitu. Ale taky mám nápady, kterých je mi na FF fakt líto a nehodlám vynaložit úsilí na něco, čím se ani nebudu moci chlubit ze strachu, aby na mě někdo neječel za porušování cizích copyrightů :-x

Desítka je snad nejlepší. Taky znám pár lidí, kteří se schovávají za monitor, jenom aby nemuseli žít. No, jejich škoda...

13 Babe Babe | E-mail | Web | 4. února 2011 v 9:54 | Reagovat

Checht :D Ale můžu za to, že někdo koho miluju má jinou orientaci? :D

14 Berenika Berenika | E-mail | Web | 4. února 2011 v 9:57 | Reagovat

Desítka mi ,,asi" dělá menší problém, ale myslím, že ve třinácti si ještě můžu dovolit zůstat ve snech. Ono v dnešní době jít mezi vrstevníky a ještě se zeptat - Hele, já píšu povídky, nepřečteš si to? No, pokud bych mezi to nezařadila samé sprosťárny, tak mi to neprojde, to už jsem zkoušela XD S rodiči se o povídkách bavit nemůžu, nemají pochopení pro psaní a jediné, co mi na to často řeknou je, že se moc dívám na televizi a moc sedím u počítače :-D Betareaderka je kdesi v cizině na škole, takže s tou také nemůžu moc počítat :-D Spoléhám pouze na čtenáře a s chybami na word, což bývá někdy risk. S FF bych asi ještě před nedávnem nesouhlasila, ale od doby, kdy jsem si vymyslela pár legend ve světě kouzelných bytostí si nedám na Tonatru dopustit a už mi ten Harry Potter ani nejde :-D

15 katsumi-kagakusha katsumi-kagakusha | Web | 4. února 2011 v 10:06 | Reagovat

[14]: No, tak to já měla podobný problém, s vrstevníky si nerozumím doteď, ale co ti brání v tom najít si starší kamarády? Tak možná působím divně, když se bavím s lidma, co jsou o deset let starší než já, ale co je komu do toho :D

Jinak s článkem souhlasím, po delší době něco, do čeho jsem se začetla opravdu s chutí. Ohledně FF s tebou souhlasím, vždyť mě by ani nebavilo psát o něčem, co jsem si nevymyslela. Na procvičení to může být dobré, ale zdá se mi, že je to tak trochu jako chlubit se cizím peřím :)

16 Sussanah de Silva Sussanah de Silva | Web | 4. února 2011 v 10:31 | Reagovat

pěkně sepsáno =)
potěšeně jsem zjistila, že až na to FF, které si sem tam ráda napíšu, se něčím docela podobným řídím =)
i když to nemám rozbodované a napsané :-D

17 Berenika Berenika | E-mail | Web | 4. února 2011 v 11:27 | Reagovat

[15]: Já mám starší kamarády. Bohužel jen jednu kamarádku blízko, protože je znám většinou přes internet a moje máma není zrovna nejtolerantnější, co se věku týče. Proto se musím takhle spokojit s vrstevníky až na tu jednu vyjímku. :-D

18 vivienne vivienne | Web | 4. února 2011 v 12:47 | Reagovat

7 to jsem celá já, ale snažím se s tím trochu polepšit..
Jinak některé z těch rad i vyzkouším :-)

19 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 4. února 2011 v 14:00 | Reagovat

[6]: Děkuji, Pol. Tak můj názor na FF je dost vyhraněný, ale na druhou stranu, když si občas člověk napíše ff povídku pro radost, svět se přece nezboří. :-)

[7]: Překlepy neřeš, však nepíšeme diplomovou práci. :-D
Tak ze svého pohledu máš určitě pravdu, pokud ti FF přináší něco pozitivního, tak ho konzumuj a tvoř. Každý jsme přece jiný. :-) Lepší psát FF a prezentovat to jako FF, než někoho sprostě plagiátovat a pak se to pokoušet vydat a vydělat na tom. ;-)

[9]: Ať je to tak, či tak, já si tvoje brblání ráda přečtu. Taky to beru spíš jako tvé osobní postřehy. :-)
Mluvila jsem spíš o tom, že na každém blogu, kde se objevují povídky, se automaticky objevují i rady pro autory. Většinou ještě takové ty učebnicové. Až by člověk řekl, že není komu radit, protože všichni všechno ví. :-D

[10]: Děkuji. :-) Tak přátelé většinou všechno hodnotí pozitivně, problém už bývá s některýma kritikama třeba na literárních serverech. Ti jsou většinou naopak nechutně hnidopiští. Ono kdo hledá, chybu najde vždycky. 8-O

[11]: Tak už jen podle bodu 3, nepiš ff lze usoudit, že mám na věc podobný náhled. :-) Děkuji za komentář. :-)

[12]: U tebe je to fajn, ale jak jsem psala Sikarovi - dneska ty rady najde člověk na každém druhém podprůměrném blogu. 8-)
Přesně tak, taky by mi bylo líto, že bych svůj nápad nemohla prezentovat za svůj - takže radši nápad, který mě napadne k cizímu příbehu, překonvertuju do vlastních reálií a přidám vlastní postavy. Pokud to tedy jde. Jinak neplýtvám silami. 8-)

[13]: Nikoliv, to rozhodně ne. :-)

[14]: Taky jsem ve třinácti měla problém. Naštěstí s mámou se o psaní bavit dalo a spolužáci z těch telecích let nakonec vyrostli. Chce to trpělivost. :-)

[15]: Přesně tak, chlubit se cizím peřím. Taky mi to tak přijde. ;-) Děkuji, jsem ráda, že se ti článek líbil. :-)

[16]: Tak já to do teď taky neměla takhle rozdělené. :-D Ono jsou to takové obecné principy, nic převratného. :-)

[18]: Děkuji, to jsem ráda. :-)

20 Eva2 Eva2 | Web | 4. února 2011 v 15:31 | Reagovat

Milá Temnářko, natrefila jsem na tvůj blog zcela náhodou. Co to plácám, na náhody nevěřím. Velmi jsem se u tvého desatera pobavila. Opravdu mi to přišlo úsměvné. Vybavila jsem si pár článků, které jsem během dneška četla.

21 Neliss "Nellie" Screamers Neliss "Nellie" Screamers | E-mail | Web | 4. února 2011 v 17:18 | Reagovat

Dosť dobré, hlavne na prebudenie.:D A tak pravdou je, že rady si treba vziať k srdcu a popremýšľať o nich, nie sa snažiť splniť všetko, čo funguje u ostatných do bodky.

22 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 4. února 2011 v 17:34 | Reagovat

[20]: Děkuji moc, jsem ráda, že jsem tě pobavila. :-)

[21]: To rozhodně. :-) Děkuji. ;-)

23 Neliss Neliss | E-mail | Web | 5. února 2011 v 21:06 | Reagovat

K tým ffčkám -> ja ich rada čítam, ale písať ich nedokážem. Mám síce svoje úpravy a domýšľačky, kopy príbehov v hlave, no mám príliš veľký rešpekt pred charakterom tých postáv. Bojím sa toho. xD

24 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 6. února 2011 v 4:08 | Reagovat

[23]: Já FF moc nečtu, ale nápadů do cizích příběhů mám vždycky spousta. Čím je příběh horší, tím víc. :-D

25 Amia Amia | Web | 8. února 2011 v 1:21 | Reagovat

Dobré rady přidala bych tam - ,,Pořiďte si notýsek. Nebo elektronický záznamník. A nebo se na to všechno vykašlete, ono stačí i psaní smsek a zapisujte si nápady, věty, myšlenky..."
:-D

A taky nám přestaň cpát drahou polovičku, někteří z nás se jí vyhýbají jako upír polední procházce a jsou bez ní dokonale šťastní :D  ;-)

26 ethnea ethnea | Web | 8. února 2011 v 15:29 | Reagovat

Genialni clanek, musim priznat, ze zejmena u tech kurzivou psanych komentaru jsem se neskutecne pobavila. =)
Hadam, ze velkou cast z desatera tak nejak prirozene dodrzuji a nad zbytkem se zamyslim. =)

27 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 8. února 2011 v 16:12 | Reagovat

[26]: Tak většinu asi přirozeně dodržuje každý, na druhou stranu spousta autorů třeba lidem, kteří jim dodají konstruktivní kritku, spíš vynadá než poděkuje. ;-)

28 Siwa Siwa | Web | 8. února 2011 v 16:33 | Reagovat

Tak tohle jsou nejlepší "rady", které jsem četla (a že jsem jich prošla hodně). Tvoje názory se mi líbí, jsou takové nenásilné, vtipné a přitom na úrovni. Máš můj obdiv.
Jo, se spisovateli se roztrhl pytel. Nevím sice, kdy to tak začalo, ale já jsem těch naivních mladých autorů členem už přes rok a nehodlám končit :-D. Lidi, kteří už něco napsali a vydali, lidi jako jsi i ty, držím v úctě a obdivu. Nemůžu si pomoct, ale je to pro mě lepší než setkání např. s Bredem Pittem (nebo jak se to píše).
Tvé desatero mi pomohlo si uklidit myšlenky a vtlouknutá pravidla pro psaní. Díky. :-D

29 Lennroe Lennroe | Web | 9. února 2011 v 22:42 | Reagovat

:-) Stálo by za to udělat soupis všech těch rad, že? Legrace je, že většina lidí, kteří je čtou vlastně ani psát nechtějí nebo toho nejsou schopni. Spousta jich je zajímavých a pravdivých, ale opravdu psát se podle nich nedá, protože, člověk když se rozepíše, tak nemůže za každou větou kontrolovat, je-li to podle pravidel.
Někdo píše a někdo sbírá rady. :-)
Dobří autoři je nepotřebují a začátečníci se časem buď vypíšou  anebo toho nechají.
FanFiction je spíš odpočinek, nedá se to brát jako opravdová tvorby, protože odpadá práce s charaktery a prostředím, což je důležitá součást.
On tím většinou autor radí spíš sobě, když se to tak vezme.
Mimochodem jednorožci i křišťaly se ti museli líbit. Jendorožci, elfové, artefakty a navíc sága. :-D

30 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 10. února 2011 v 15:19 | Reagovat

[28]: Není zač, jsem ráda, že se ti článek líbil. :-)

[29]: Máš pravdu, přesně jak píšu v začátku - je to cca to, co dodržuji já, ale to neznamená, že se toho nějak striktně držím. :-D
Na jednorožcích, elfové, artefakty a ságy, na tom si přece ujíždím, ne? :-D

31 Zuzzi Zuzzi | Web | 1. prosince 2012 v 10:31 | Reagovat

Určitě máš ve většině pravdu, ale občas člověk potřebuje nějakou tu radu, jak pokračovat. Zasekne se v určitém bodě, nebo mu zrovna jeho hlavní postava trhá nervy... :D Souhlasím s tebou, hlavně v bodě 8. Kolikrát když vidím, jak na literárních serverech lidi reagují na kritiku, hrůza. Být já tím kritikem, už si od nich v životě nic nepřečtu. Neříkám, že mě samotnou žádná kritika nikdy nenamíchla, ale vždycky se pokouším prvně vychladnout, podívat se na to z jiné stránky a potom teprve něco napsat :D
A co týče bodu dvě, myslím, že jsem konečně přišla na to, co způsobuje můj tvůrčí blok :D

32 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 1. prosince 2012 v 14:36 | Reagovat

[31]: Tak jasně, občas je mírné nakopnutí potřeba, proto sepisujeme svoje zkušenosti a dojmy, chodíme po workshopem nebo diskutujeme nad šálkem čaje. (Což je asi nejpříjemnější způsob zabití volného času.)

Jojo, taky už jsem se setkala s několika ošklivými reakcemi na kritiku, ale vždycky jsem se nějak otřepala. Teď už jde spíš o to, že na procházení LS nemám čas. A vlastně ani ty nervy. Čtu jenom lidi, o kterých vím, že umí a že to nebude jenom hodinové úpění nad hrubkami. :-D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama