Ženy válečnice, zbraně vhodné jenom na zeď a další fantasy klišé, která jsou k smíchu

19. února 2011 v 4:44 | Tereza Matoušková |  Fantasy a tvůrčí psaní
Fantasy je možná žánr, který naplno využívá schopností lidské imaginace, ale rozhodně má své hranice. Tyto mantinely určuje čirá selská logika. Můžete se vykašlat na fyziku pozemskou, ale musíte si stvořit vlastní. V dnešním článku nehodlám řešit globální problémy Zeměplochy, ani zajeté schémata a začátečnické chyby, kterých je v žánru jako máku (viz. Jak napsat špatnou fantasy. Návod v deseti krocích.). Na pořadu dne budou drobnosti, které sice o kvalitě nebo nekvalitě dílka samy o sobě nesvědčí, zato vám ale mohou za určitých okolností vyvolat na tváři shovívavý úsměv.

1. Ženy válečnice
Jsem emancipovaná žena jednadvacátého století, ale když vidím typickou fantasy bojovnici - svalnatou, kozatou, nejlépe s rozpuštěnými vlasy a obouručákem - musím vyvracet oči v sloup. Ženská čarodějka - určitě, ženská kněžka - jasně, ženská vražedkyně nebo zlodějka - proč ne, ale ženská navlečená do plátové zbroje třímající dvoubřitou sekeru? Kráska okolo dvacítky, která vše řeší silou svých svalů a žádný chlap si na ní nedovolí? Hahahaha. No jistě, slečna by možná nakopala rypák jednomu chlívákovi, třeba i dvěma, možná i třem, ale kdyby se na ni sesypalo tucet nadržených žoldáků? Těžko. Jak dlouho by dvacítka snášela neustálý koloběh znásilňování, bití a ponižování?

Dalším úsměvnou záležitostí jsou ženy lučištnice. S mečem je to přece pro ženskou táááák těžké, s lukem to přece bude mít o tolik jednodušší. Tak proč jí rovnou nenacpat do ruky tu velikánskou anglickou bestii. Na natahování přece svaly nejsou potřeba, že jo, tak proč dívčinu nevykreslit jako křehotinku v sexy kožené minisukínce? S jedním šípem je to přece nuda, proč nevložit do luku rovnou tři, že?

Elfka pozvedla luk a vytáhla z toulce tři šípy. Pokusila se je založit do lučiště a udržet drobnými prstíky tak, aby mířily všechny přibližně stejným směrem. Pochopitelně jí to nešlo, protože si šípy dělaly, co chtěly, jak už jim to tak je vlastní. Zamířit tedy nemohla, tak se aspoň pokusila obrovský luk natáhnout. Jelikož neměla dostatečně vyvinuté prsní svaly, pustila tětivu dřív, než zamýšlela. Šípy jeden vedle druhého popadaly do vlhké lesní prsti, každý jinam. Moc daleko samozřejmě nedoletěly a skřeta nezasáhl ani jeden. Elfka klesla na zem, chytla si předloktí, kam ji praštila tětiva a tklivě se rozbrečela nad imbecilitou vlastního autora.

Pokud přece jenom na ženě válečnici trváte, měli byste si vymyslet dostatečnou kupu důvodů, proč dělá, to co dělá a proč to dělat může. Prošla si od dětství tvrdým výcvikem, pomáhá si magií, má zkušenosti mnoha staletí, nějakou genetickou anomálii, je dostatečně vilná, aby nemusela své problémy primárně řešit jenom svaly, ale pomohla si i přes postel a podobně. Je koneckonců jen na vás, abyste postavu popsali natolik věrohodně, aby vám to čtenář sežral. Jenom, prosím vás - vlasy svázat, kozy stáhnout do korzetu, aby nepřekážely, do ruky obyčejný meč vhodné délky a váhy. Taky nesmíte zapomenout na to, že na ženskou v armádě budou vždycky chlapi pohlížet jinak, než na jiného chlapa. Tak to prostě je a bude. Rovnoprávnost můžete mít mezi čaroději a čarodějkami. Amazonky to mají, holt, těžký.

2. Tu dvoubřitou sekeru hoď do vitríny
"Jednoruční meč je pro lamy, můj "Conan" musí nosit obouručák, čím delší a těžší, tím lepší." Nejlépe ho potom ještě nechte prolézat úzkými prostory (dračí sluje, kanál, tajná chodba) , ty jsou pro boj s takovou ocelovou krávou vyloženě vhodné. Pravdou je, že nazdobená obrovitá sekera vypadá na fantasy obálce daleko lépe, než obyčejný mečík, ale věřte mi, každý normálně uvažující bojovník by si pro praktické využití vybral onen mečík. Už jen proto, že se s ním mnohem lépe manipuluje a je skladnější.

Dále je třeba si uvědomit, že každá zbraň má svá specifika. Šavle není meč, meč není sekera, sekera není kopí. S dvoubřitou sekerou nemůžete šermovat jako s mečem. Klidně proberte své bojové scény s někým, kdo se šermu věnuje, pokud se mu nevěnujete sami.
"Máš tady, že tasil meč a potom šel shora. Proč nešel rovnou zdola? Vždyť by tím ušetřil čas!"
Pokud tak neučiníte, aspoň se snažte, aby se váš hrdina při svých kreacích šermířského mistra nenabodl na vlastní meč. Jo a žádné piruety a salta, prosím, nejsme v cirkuse.

Dalším hřebíkem do rakve je materiál a technologie. Zlato je sice hezké, ale na výrobu meče se nehodí. Trpaslíci jsou sice taky fajn a když člověk udělá v textu nějaký kopanec, obvykle to na ně shodí "trpaslíci přece zvládnou vše", ale meče pravděpodobně po lidsku kovají, nenalijí ocel do formičky a nevytáhnou nabroušenou čepel. To je jako by starodávné runy malovali temperkami.

3. Pomoc, mám vlasy v ksichtě!
Lidi, já miluju dlouhovlasé máničky. Dokonce si myslím, že svět by bez nich a jejich božských hřív by byl pustým a nudným místem. Jenomže, rozpuštěné vlasy jsou do bitev věc značně nepraktická. Není nic horšího, než když vám uprostřed boje vletí do očí neposedný pramen, nebo, nedejte bohové, foukne vítr a vám zakryje výhled lechtající zpocená clona. Nejen, že to ruší vaši koncentraci, ale pokud oslepnete, jste zranitelnější, než hnízdo plné čerstvě narozených myší. Proto radši nechte vaši femme fatale, ať svému šampionovi uplete cop. Nebo mu kadeře aspoň sváže. Nebo ať ho zaměstná něčím jiným, než válčením.

Ani přilba váš vlasový problém docela nevyřeší a kadeře budou pravděpodobně otravovat dál, takže je lepší je opět upravit. Navíc takový kroužkový náplet se s vaší hřívou bude mít taky velice rád. Respektive s hřívou vašeho hrdiny. To vás přece škudlit nebude, že? Sobci.

Vlasy vlající ve větru proto nechte ilustrátorům a pokud máte úchylku stejným směrem jako já, nacpěte si do příběhu co nejvíc čarodějů. U těch je to v zásadě jedno.

Pac, pusu a mečem do přilby,

Temnářka
 

27 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 ethnea ethnea | Web | 19. února 2011 v 5:12 | Reagovat

Opravdu jsem se bavila. =) Vtipne vystizeno (predstavila jsem si zive vsechny obrazky, ktere vidam na dA), ale cenu zlata mel popis elfky strilici tri sipy. A hlavne ten zaver. To uz jsem se smala nahlas. :-)

2 hang-on hang-on | Web | 19. února 2011 v 7:40 | Reagovat

:D HAHA :D Jak výstižné :)

3 ajinak ajinak | Web | 19. února 2011 v 8:19 | Reagovat

Pěkný a výstižný článek. Zaplaťpámbu za ty čaroděje, protože my potrefené husy si prostě nedáme říct :-D (ale pokrok, když se dívám na starší obrázky, vlasy lítají čím dál méně)

Mimochodem, shodou okolností jsem se včera konečně dostala k už plánovaným úpravám na portrétu Zoreny, tak třeba z toho něco bude (už proto, že si beru k srdci spoustu trefných připomínek a to nejen ohledně barvy vlasů). Na blog zatím nedávám, ale snad to budou změny k lepšímu.
Vlasy jí ale svazovat nebudu :-D (p.s. na cukrkandl jsem nezapomněla)

4 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 19. února 2011 v 8:29 | Reagovat

[1]: To mě moc těší. Jsem ráda, že jsem tě pobavila. :-D

[2]: Děkuji. :-)

[3]: Tak ty jsi v tomto směru trochu jiná kategorie. Přece jenom, tvoje obrázky jsou obvykle snové a k tomu se rozvláté vlasy hodí. Spíš jsem myslela takovou tu klasickou tvorbu typu Luis Royo a borka s naprosto nepoužitelným mečem. Neměla to být výtka, hezky se na to kouká a to je asi u obálek to hlavní. Spíš jsem konstatovala skutečnost.

Nesvazuj, klidně je můžeš víc rozevlát, stejně je nosí obvyke rozpuštěné, když zrovna nemáchá mečem, a tak nějak to symbolizuje tu živočišnost.
Jsem moc zvědavá. :-)

5 Venom Paparazzi Venom Paparazzi | E-mail | Web | 19. února 2011 v 8:54 | Reagovat

Krásné! Tlemím se tu jak šílenec :D Na druhou stranu elfové jsou potvory svými šípy typické. Ale rozpuštěné vlasy - z vlastní zkušenosti nedoporučuju :D

6 Marta Woitek Marta Woitek | Web | 19. února 2011 v 9:20 | Reagovat

No taky mě pobavil obraz elfky,nadávající na svého tvůrce :D
Ještě že já fantasy nepíšu :D

7 Awia Awia | Web | 19. února 2011 v 9:44 | Reagovat

Miluji takovéto články, kde je problematika nadnasena na lehké notě humoru a člověk se u nich nejen něco dozví, ale také příjemně pobaví. Výborné. Tleskám. Úsměv mi z tváře nezmizel do posledního písmenka a pořád se mu nějak nechce mé rty opouštět. No, nechám ho tam. Kdo by se mu bránil?

8 Paulie Paulie | E-mail | Web | 19. února 2011 v 10:12 | Reagovat

Naprosto dokonalý článek! xD Lépe už to říct neumím. :-D

9 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 19. února 2011 v 10:18 | Reagovat

[5]: Taky teoreticky by se to u těch elfů dalo svést na jinou fyziologii, ale stejně. Moc děkuji, Venom. :-)

[6]: To mě těší. :-) Ono to není žánrem, spíš leností nás tvůrců si něco nastudovat pořádně. :-D

[7]: Děkuji, Awio. :-)

[8]: Dík. :-)

10 KadetJaina KadetJaina | Web | 19. února 2011 v 10:27 | Reagovat

Představa dlouhovlasého borce se sekerou, jak čeká, až se na něj vrhne horda skřetů, rozmáchne se a najednou foukne větříček a má vlasy v ksichtě, je docela komická. Něco na tom určitě bude, spousta lidí nemyslí na realitu, protože si prostě můžou napsat co chtěj.
Mimochodem, popis střílející elfky taky dobrý, chudák, asi bdue nahraná ^^

11 Dragita Dragita | Web | 19. února 2011 v 10:41 | Reagovat

jsem se musela smát fakt, stačilo si představit brblající elfku, borkyni s mečem, který neuzvedne, nebo jen ty neposedné vlasy :D  :D  :D Výstižně a humorně napsané :-D

12 KatyRZ KatyRZ | Web | 19. února 2011 v 10:51 | Reagovat

[9]: Přesně to mě napadlo, že bych do té ukázky právě "nelidskou" rasu nedávala, páč když to není člověk může to mít úplně jiné schopnosti ;-). Každopádně jinak není co dodat - jen by mě zajímalo - to opravdu existují lidi, co svému "warovi" strčí do ruky nezvednutelný meč a rozpustí mu vlasy? :-D

13 Cirrat Cirrat | E-mail | Web | 19. února 2011 v 12:23 | Reagovat

Asi tě miluju. Nebo spíš tvůj styl :-D

Každopádně pár poznámek: První člověk, který napíše, že se žena v utaženém korzetu pohybovala rychle a mrštně, chytí ode mě takovou, že druhou veme o zeď. Korzety zabraňují ohýbání v pase, všem úklonům a těžce omezují dýchání, takže žádné rychlé pohyby. Proto - ovinout, ano. Koženou hazuku - ano. Koženou nýtovanou kozokšíru? Ale jistě. Ale ne korzet, pokud má bejt schopná se alespoň trochu hejbat...

Dál, manžel mi tu bručí, že obouručák se ve skutečnosti ovládá daleko snáz než jednoručka - tu musí "war" utáhnout jedním zápěstím, kdežto na jílci obouručáku může použít princip páky (jedna ruka u záštity, jedna na hlavici jílce). Ale s těma úzkejma prostorama máš naprostou pravdu.

A nemůžu si odpustit mírnou škodolibost: už vidím mága, jak oslepen vlající hřívou mrská ohnivou kouli do řad svých spojenců... :-D

14 Sussanah de Silva Sussanah de Silva | Web | 19. února 2011 v 12:32 | Reagovat

dokonal jsi vystihla to, co mě všude štve :-D
už mám dost prsatejch válečnic... :-?

15 Sussanah de Silva Sussanah de Silva | Web | 19. února 2011 v 12:34 | Reagovat

[13]: mno, dovolím si ještě upozornit na tzv Bastarda, neboli jeden a půl ruční meč, rozhodně lehčí než obouručák (utáhla jsem ho i já) a lépe ovladatelný než jedno ruční prcek =)

čímž jsem splnila své závazky vůči mečům a vracím se ke kordům :-D

16 Calestin Calestin | Web | 19. února 2011 v 12:59 | Reagovat

To je pravda.. Jenže to už jsou lidi, kteří podle mě v hlavě nemaj vůbec nic. Když maj s někym problém jen kvůli tomu, jak se obléká, nebo jestli je či není věřící... vždyď je to absurdní. I člověk, který prosazuje jiný styl, než který má ten dotyčný může být člověk, se kterým by si ten dotyčný nejvíc rozumněl. A když pak lidi odsuzujou podle např. černých hadrů, je to nerozvážnost a určitě i jejich mínus.. Protože lidi, co se něčím liší jsou podle mého nejčastěji taky nejlepší přátelé.. Toť můj názor .

17 Cirrat Cirrat | E-mail | Web | 19. února 2011 v 13:05 | Reagovat

[15]: Bastard a jedenapůlručák nejsou to samý.

Bastard je na půl cesty mezi jedenapůlručkou a obouručákem. Jak mohutností a váhou. Tím, že je těžší, než klasická jedenapůlručka, má větší pádnost, ale ovladatelnost je pořád lepší, než u obouručáku :-D

Obouručák není meč pro osobní souboje - vznikl jako obrana proti kopiníkům, aby nezkosili jízdu. Proto jsou velký a těžký, aby neméně velký a těžký kopí srazil stranou. Na souboje na meče se pak držely za druhý jílec, který byl před záštitou, a ty souboje byly v drtivé většině takový ty ceremoniální, protože obouručáky jsou sakra těžký a pomalý.

Bastard je v podstatě nejtěžší meč, který se ještě používal jako řekněme osobní zbraň :-D

18 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 19. února 2011 v 13:37 | Reagovat

[10]: Děkuji. :-)

[11]: Děkuji. :-)

[13]: Děkuji, Cirrat.
No, právě, ale jak popsat onu kozokšírku? Jiný název než korzet mě prostě nenapadá. Samozřejmě tím nemyslím utaženou bestii, ve které se nedá hýbat, ale to už lze dovysvětlit. Sama se jaksi vzhlížím v temnější módě, takže o nepohodlnosti korzetů vím. Do něčeho takového by hrdinku válečnici neoblekla.
Mimochodem, kůže není zrovna fajn materiál na běžné nošení. Mít prsa třeba v horku svázaná kůží, to je tak zavařit si na nějaký ekzém. Kdyžtak bych už použila nějaký pruh látky. To je vlastně taky řešení místo slova "korzet". Ono je těžké najít slovo pro něco, co vlastně neexistovalo. Podprsenka, no, ale to tam taky člověk napsat nemůže. :-D

To je možné, ale stejně je to neskladná bestie a pro takového dobrodruha flákajícího se divočinou zátěž navíc. Spíš jsem chtěla zdůraznit tendenci cpát bojovníkům do ruky co největší a nejtěžší zbraně a zdůrazňovat jejich nadlidskou sílu. To je směšné. Proti obouručákům jako takovým nic nemám, ani jsem proti nim nic nenamítala, pokud jsou použity ve správný čas na správném místě.

Tak když už si může vyčarovat kouli, tak si i očaruje vlasy tak, aby mu nelezly do ksichtu, né? Nejsme přece amatéři. :-D

[14]: Na něěě! :-D Děkuji. :-)

[16]: Ach tak, jistě souhlasím. V první chvíli jsem nechápala souvislost a ona tam žádná nebyla. ;-)

19 Neliss "Nellie" Screamers Neliss "Nellie" Screamers | E-mail | Web | 19. února 2011 v 14:14 | Reagovat

Tieto pekne ironické popisy klišé som si jednoducho obľúbila. xD A sú zároveň aj poučné. Tie vlasy ma teda nenapadli.:D

20 Babe Babe | E-mail | Web | 19. února 2011 v 14:21 | Reagovat

^^ checht :D moc díky za další článek ze série :D teď jsem si uvědomilo, jak mám být rádo za to, že píšu něco, kde se zas tak ňák nemáchá mečíkem. Mám pocit, že utíkání před ošklivou nestvůrou a boj o přežití mi půjde líp ^^. Ale přiznám se, že Xena je stejně můj největší idol.

21 Babe Babe | E-mail | Web | 19. února 2011 v 14:36 | Reagovat

[18]: Ale taky se ten bílej čaroděj může objevit, aby to kouzlo poslal na dlouhovlasýho bojovníka, a tak ho dostal z průseru :D. Nejsme amatéři :D.

22 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 19. února 2011 v 14:42 | Reagovat

[19]: Děkuji. :-)

[20]: Xena je nejlepší. Děkuji. ;-)

[21]: Hej, tak to by zas nenapadlo mě. Problém vyřešen. Už víme, na co měl Aragorn Gandalfa. :-D  :-D  :-D

23 Lizz Lizz | Web | 19. února 2011 v 15:01 | Reagovat

Zdravím.
*sbírá se ze země, kam spadla v důslekdu šíleného chechtání se*
Nicméně musím uznat, že máš pravdu. Vlasy jsou zlo a chudinka hrdinka s lukem. xD

24 Selenne L.Athi Selenne L.Athi | Web | 19. února 2011 v 15:57 | Reagovat

hmm, ta hrdinka s lukem mi připomíná samu sebe na střelnici :D to bylo něco obdobného, ovšem sem se nepokoušela narvat 3 šípy do luku.. a minisukni jsem si taky pro jistotu nevzala, spíš mě sežral ten skřet :D jsem ráda, že se ti komiks líbil (myslim, že konec Brány je naprosto špičkovej s Atalanem a Kerdeou :D)

25 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 19. února 2011 v 15:59 | Reagovat

[23]: Taky zdravím a děkuji. :-)

[24]: Že by tady někdo vzal Kerdeu na milost? :-P  :-D

26 Daletth Daletth | Web | 19. února 2011 v 16:07 | Reagovat

Pěkné, pěkné... Odskočila jsem si sem na rychlé přelousknutí článku. Zasmála jsem se, jak jinak... :)
K lukostřelbě mám ještě jednu výhradu - ženy lukostřelkyně mají ještě jednu nevýhodu - tětiva je, pokud mají alespoň trochu vyvinutý hrudník, velice často může vzít přes prsa (ta jsou zde jaksi navíc) a jestli si myslíte, že to přes oděv bolí méně, tak to se pletete... Z vlastní zkušenosti vím, že nepomáhá ani ovázání... Navíc kvůli poněkud odlišnému postavení kloubů než u mužů (či jak jinak to říct) ženy drží luk trochu jinak a ruka, v níž drží luk tak dostává mnohem víc zabrat...
A ještě k velkým zbraním a výrobě trpaslíky - pokud to má v příběhu nějaký význam a je to odůvodněné, proč by to tam být nemohlo?? Ve výrobě trpaslíky jsem poznala svá slova :-D takže jistě chápeš, že na to musím reagovat. Pokud z nějakého důvodu potřebuje autor určitou slitinu či konkrétní zbraň, neexistuje lepších řemeslníků. A obouruční dvoubřité sekery... - pokud ji v ruce třímá ke třem metrům vysoký a čtyři sta kila vážící minotaur, opět se ptám - proč ne?? Zkrátka použít to můžete, ale musí to mít logické odůvodnění a ne to řešit onou hezkou větu "já to tak chci!"

27 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 19. února 2011 v 16:23 | Reagovat

[26]: Děkuji, čekala jsem, že se stavíš. 8-)

Tak tenhle problém já třeba se svýma A/B asi nemám, že by mě tětiva při střelbě z luku praštila přes kozy se mi v životě nestalo. Vím, že to kdesi řešil Sapkáč, že tvrdil, že je to blbost. Tak asi není. Auuuu. 8-O
S těmi klouby máš asi pravdu, mě se teda vždycky ta moje kostlivčí ruka pěkně třese a dlouho to neudržím.
Samozřejmě, tvoje, když nevíš, co s tím, dej to udělat trpaslíkům, se u nás doma stalo oblíbenou hláškou. :-D
(Biologická vsuvka)
Čtyřista tun? To musí být pořádný zápřah na páteř. Nejsem si jista, jestli ty tři metry by při této výšce zvládla. Obávám se, že by se zbortila. :-? Ona totiž na bipedii vlastně vůbec není stavěná, lidé jsou taková anomálie a už při naší výšce je to ohromná zátěž. Nechceš nechat ty své minotaury aspoň občas běhat po čtyřech, ať jim ulevíš? Musí je přinejmenším příšerně bolívat záda.
(konec Biologické vsuvky)
No, upřímně se občas stává, že si člověk vymyslí nějakou volovinu a potom v tom zpětně hledá logiku. Mně se to na začátku mé literární činnosti stávalo docela často a občas se mi to přihodí i teď. Člověk prostě nedomyslí všechno. :-P  :-D

28 Babe Babe | E-mail | Web | 19. února 2011 v 16:52 | Reagovat

[27]: Hele, nechceš napsat biologické vsuvky k různým velice rozumně vymyšleným fantasy (vý)tvorům do dalšího článku? :D

30 Selenne L. Athi Selenne L. Athi | Web | 19. února 2011 v 17:56 | Reagovat

[25]: to sem vůbec neřekla :D myslim, že "Kerďoušek" u mě bude mít ještě hodně dlouhou dobu utrum :D

31 Daletth Daletth | Web | 19. února 2011 v 18:42 | Reagovat

Čtyři sta tun by bylo zajímavých... :-D Asi to bude nápor na páteř, ale kráva může vážit i 800 a více kg, takže moji minotauři jsou na tom ještě dobře :-D Navíc vzhledem ke svým nožkám chodí jakoby v podřepu a nohy mají hodně silné, takže snad páteři trochu uleví. Se stavbou jejich těla asi pohybu po čtyřech nebudou schopni...Ne, že bych nechtěla mít věci dobře promyšlené a fungující, ale obávám se, že ne všechno jde vyřešit. Co takový minotaur z řeckých bájí a pověstí (myslel někdo vůbec na jeho krční páteř?) a co je porod - chudák královna... A vůbec, co jeho početí?! I s tím udělátkem od Daidala to teda muselo být něco :-D Takže si myslím, že ne vše se musí pitvat jako žába na hodině biologie :-D
Sapkowski - je o něm známo, že jeho bojové scény jsou zcela nereálné a neproveditelné (někdy jen kvůli tomu,že si plete levou a pravou stranu ale i tak...)a hlavně, ať se jako chlap nepokouší popisovat co jde a nejde s ženským tělem :-D jeho pokus o popis menstruace myslím si stačil... :-D Z mé zkušenosti (nedávné) vím, že při správném napínání luku a mé velikosti prsou, se mi tětiva o prso otírá neustále a když ji člověk špatně pustí, tak to teda setsakra štípne... O_O A amazonky si údajně kvůli lukostřelbě už v  mládí odstraňovaly jeden prs, takže si myslím, že se pan Sapkowski mýlí. 8-)

32 Sussanah de Silva Sussanah de Silva | Web | 19. února 2011 v 19:02 | Reagovat

[17]: sakra, žila jsem v bludu :-D

33 Septima Severa Septima Severa | Web | 19. února 2011 v 22:05 | Reagovat

Svatá pravda. Obouručák krásná to věc, ale co se týče návodu k použití, tak úplně na nic, pokud nevypadá jako sakra naštavý pan Hyde... Jinak cpát zakrslé elfce angličák je taky trochu podivné, protože ten sakramentskej luk nemá v lásce ani mě, a že jsem jeden čas střílela tak vášnivě, až jsem zlikvidovala chránič předloktí :-D

34 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 20. února 2011 v 5:06 | Reagovat

[30]: Ach joooo :-D

[31]: Tak ani tele se nerodí s rohy, tak proč malý minotaur?
U Sapkowského je ten problém, že i u tu ptákovinu dokáže podat tak, že mu to zbaštíš. :-P

[33]: Děkuji. :-D Tak likvidace vybavení k tomu  všemu nějak tak patří. 8-O Já se s těmi velkými luky taky moc ráda nemám. Jsem zakrslá. :-D

35 Daletth Daletth | Web | 20. února 2011 v 11:49 | Reagovat

[34]:: Jo, dokáže to popsat tak, že mu to zbaštíš, ale když už víš, že píše blbosti, koukáš se na to taky trochu jinak... Ale popsané to má vždycky moc hezky, to rozhodně jo, to mu upřít nehodlám :-) Ale jeho ostatní výroky "to lze a to zas ne" už beru s rezervou. :-)

36 Sikar Sikar | Web | 20. února 2011 v 12:29 | Reagovat

Ano, ano, ANO!!!

V podstatě k tomu nemám co říct, snad leda to, že tahle klišé s nesmírnou oblibou bořím.

Chtěl jsem napsat víc, ale nějak na to zrovna nemám buňky...

37 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 20. února 2011 v 13:36 | Reagovat

[36]: Děkuji. :-)

Copak - unavený, nebo pravidelná předjarní lobotomie?

38 Lennroe Lennroe | Web | 20. února 2011 v 15:46 | Reagovat

" S dvoubřitou sekerou nemůžete šermovat jako s mečem. "
proč ne, to je dobrej způsob sebevraždy.
Jak já miluju dlouhovlasé epické hrdinky se zlaceným, drahými kameny vykládaným obouručákem. Člověk má pocit, že je to vlastně taková zábava modelek po lehkém obědě.
Obejeví se fešák a jsou štíhlé, křehké jako krokusy a pak přijde nějakej hajzlík a nejdnou jsou jako Schwarzenegrova starší ségra. Měla jsem obouručák v ruce jednou a to jen jako odlehčenou rekvizitu a byla jsem ráda, že ho zvednu pár cenťáků nad zem. :-D

39 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 20. února 2011 v 16:32 | Reagovat

[38]: Dobrý způsob sebevraždy, to jo. :-D Jinak souhlasím. :-)

40 Daniel Polčák Daniel Polčák | 20. února 2011 v 19:22 | Reagovat

Pěkné, bavil jsem se.
Ano, samozřejmě vysoká štíhlá elfí kráska v kožené minisukínce s kozama na vrch a 55 librovým monster-lukem může být pro někoho sice přitažlivá, ale ani já nemám nejmenší tušení, jak by se taková postava dala podat (obzvláště těm, co trošku již zmiňovaným zákonům přírody rozumnějí), aby se to dalo zbaštil. Trénovaná žena klidně i podobné velikosti jako muž prostě nemůže být stejně silná. Naštěstí. Kdyby tomu totiž tak bylo, pořád bychom jenom dostávali přes rypáky. Z vlastní zkušenosti vím, jak obtížné je střílet z lukem, kozy nekozy. Bohužel je taková postava pro autora nejspíš někdy až příliž přitažlivá. V takovém případě doporučuji vzít v potaz důležitý fakt, tedy to, že ona kráska si do postele luk rozhodně brát nebude.

41 ratuska ratuska | Web | 20. února 2011 v 22:46 | Reagovat

Představa bitvy prohrané kvůli neposednému pramenu vlasů mě rozesmála :-D.

42 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 21. února 2011 v 6:14 | Reagovat

[40]: Jak nebude, bez luku v posteli ani ránu, ne? :-D
Díky, Dani. :-)

[41]: Že ještě nikoho podobná zápletka nenapadla... :-D

43 Sikar Sikar | 21. února 2011 v 13:50 | Reagovat

[37]: pravidelná týdenní lobotomie...

44 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 21. února 2011 v 14:10 | Reagovat

[43]: Až tak? Ale chápu.

45 Sikar Sikar | 21. února 2011 v 15:16 | Reagovat

[44]: Ono to dorůstá děsně rychle...

46 Cirrat Cirrat | E-mail | Web | 21. února 2011 v 22:35 | Reagovat

http://www.youtube.com/watch?v=4bcJ-Q5BVL8

Tohle mi tenhle článek připomnělo...

47 Raven Raven | Web | 22. února 2011 v 19:04 | Reagovat

Báječný článek. :)) Taktéž se cítím poměrně emancipovanou ženou, ale ty vytuněné fantasy ženštiny mi taky pěkně pijou krev (a to nemusí mít s upíry společného naprosto nic).

Oni všichni autoři, ať začínající nebo "fundovaní", velmi rádi zapomínají, že "skutečné" amazonky si právě kvůli střelbě z luku uřezávaly jedno ňadro, aby jim při střelbě nevadilo. Že bylo třeba vybrat si mezi krásnou a schopností dobré bojeschopnosti. A nejenom to.

Ono totiž - kdo si jednou nezkusil běhat po lese v sukni a s mečem (byť jen dřevárenským)  se nezkoušel snažit se o boj (byť jen o "boj"), nebochopí, že prsa větší než 70B prostě dost vadí (kde se v takovém fantasy světě vezme kvalitní sportovní podprsenka?) a vlasy je nejlepší mít svázané v pevném drdolu, nebo se z toho prostě zblázní. Navíc, přičtěte všechny ty fyziologické procesy... pot, špína, která se na vás nalepí, krev z oděrek... Prostě se velmi rádo zapomíná, že boj není elegantní ani krásná záležitost... Naneštěstí. Myslím si, že i přes veškerou osvětu budeme muset ty křehotinky s angličáky a dvouručními zlatými meči a dlouhými hedvábnými vlasy trpět až do konce světa... :))¨

Článek je báječný, báječný, břitký, zasmála jsem se. Díky ;)

48 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 22. února 2011 v 19:41 | Reagovat

[46]: Hele, Dragon Age :-D

[47]: Děkuji moc, Raven, máš pravdu. :-D

49 Nel-ly Nel-ly | Web | 23. února 2011 v 1:39 | Reagovat

Já popravdě vždycky  uvažovala, co si chudinky na bojovém poli a nebo když furt někam běhaj (nejlépe kilometry a kilometry v plné zbroji) počnou s těmi svými "obdivuhodnými vnadami"
já osobně patřím mezi ty "obdarovanější" a obyčejný běh, natož skoky, nejsou vůbec nic příjemného (natož abych někde dělala salta - ale zas se to hezky představuje :-D)

ach jo... pravda, že reálnost musí být i ve fantasy, ale když ono se tak krásně předtavuje, že bojovnice s mečemm v jedné ruce a sekerou v druhé, má míry jako modelka, bujné poprsí, zlatý vlasy po prdel a ještě všechny skolí jak Aragorn... njn, co nadělat

50 Chloë Noir Chloë Noir | Web | 24. února 2011 v 7:03 | Reagovat

Dôvod, prečo sa moja postava ostrihala: zavadzali pri boji :D
No..celkovo.tiež nemám rada také tie slečinky so sekareami a inými zbraňami, ktoré by v dnešnom svete zrejme ani nezodvihli a nie to sa nimi ešte aj veselo oháňať. Je to také..no...neviem. akurát v jednej knihe mi to veľmi nevadilo, tam bol dôvod ten, že po "konci sveta" a zrodení nového sa roly mužov a žien akosi vymenili, takže ženy boli svalnatejsie, boli to bojovníčky a tak ďalej :D (a chlapi robili štetky..a iné podradné práce :D... :D veľmi zaujímavý svet..osobne..nebola by som proti :D)

51 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 24. února 2011 v 7:29 | Reagovat

[49]: To je pravda, hezky se to představuje. :-D

[50]: To mi připomíná jeden díl Červeného trpaslíka. :-D

52 Cirrat Cirrat | E-mail | Web | 25. února 2011 v 15:08 | Reagovat

... a nejvíc mě na fantasy ženskejch krká to, že z nich má pravidelnou menstruaci tak 1%...

"Bojovnice se chystala zvednout meč nad hlavu a rozpůlit skřeta od hlavy až k nohám, když ji zkroutila bolestivá křeč a začala prudce dávit.

Pozvracený skřet se na chvíli sice zarazil, ale pak pokrčil rameny a dezorientované ženě čistě podřízl krk od ucha k uchu."

A co takhle, když má mágyně PMS? Samovolné vysílání ohnivých koulí je pak nasnadě...

53 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 25. února 2011 v 18:31 | Reagovat

[52]: Cirrat, tohle mi nedělej, poprskala jsem si monitor. :-D

Tak v případě, že má autor pod palce hrdinku, to ještě chápu, co se týče ženských... Každopádně kontrolovat hrdince měsíční cyklus a podle toho měnit náladu, atd.. To by byl hardcore! :-D

54 KadetJaina KadetJaina | Web | 25. února 2011 v 21:47 | Reagovat

[52]: Žena bojovnice s menstruací? :D Hmm, jedinou zmínku o tomhle jsem četla ve 4. díle DOOM a potom v Zaklínačovi, ale to je tak všechno. Jinak se na to zapomíná (stejně jako u seriálů a ostatních věcí.) Ale sepisovat podle toho nálady? To by dopadlo, to je výzva :D

55 Le fille Ash Le fille Ash | E-mail | Web | 26. února 2011 v 14:28 | Reagovat

Poslední rada mne pobavila :D Pravda, u čarodějů je to jedno...! :-)
Jinak, děkuji za dobré rady. Sice jsem zatím žádné válečnice netvořila, ale až se k tomu odhodlám, tak si na tento článek jistě vzpomenu! :-)

56 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 26. února 2011 v 15:25 | Reagovat

[55]: Děkuji, to jsem moc ráda. :D

57 Lomeril Lomeril | Web | 2. března 2011 v 13:06 | Reagovat

Mám jenom komentář k těm lukům. Sama jsem kdysi střílela a můžu říct, že otázka síly je v lukostřelbě velmi problematická. Na vlastní natahování luku je daleko důležitější, aby člověk měl zkušenosti a věděl, jak na to. Takhle jsem natáhla luk, se který měli silnější chlapi problémy jenom proto, že ho drželi poprvé. Ale síla je potřeba, aby střelec vydržel. Prvních pár šípů dobrý, pak začnou bolet ruce a člověk už to opravdu nenatáhne.
Já bych měla ještě pár klišé, které mě štvou:
a) lovci. Výprava někam prchá a živí se při tom lovem. Nehledě na to, že než člověk nějaký zvíře vůbec najde, tak to trvá věčnost, ale trefit něco lukem na dálku a mezi stromy... Jo, už vidím, jak stráví půl dne lovem, další dvě tři hodiny, než z dotyčné srny vytvoří něco poživatelného, a odpoledne zase pokračují, zatímco pronásledovatelé milostivě čekají za rohem a dívají se jinam.

b) zajatci ve sklepeních. Jak chodí na záchod? To je otázka, která mě trápila už u hrdinů westernů, kteří trávili pár dní u indiánských kůlů. Když je někdo pár dní v řetězech a pak prchá, copak nesmrdí jako kanál už na dálku? A přesto může projít kousek od stráží, které mají evidentně velmi příhodnou rýmu.

58 Anička číslo dvje Anička číslo dvje | E-mail | Web | 6. března 2011 v 22:18 | Reagovat

Já šíleně miluju po bitvě meče plné zaschlé krve, kolem nich hejno much, a strašný smrad... Že si ty meče nečistí ani ženské, je už co říct. Zatím si meč čistí jen v Eragonovi...
Také zbožňuju čepele posázené drahokamy. Bodneš tím někoho mezi žebra, a drahokamy jsou fuč :-)

59 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 6. března 2011 v 22:57 | Reagovat

[57]: Zajímavé, třeba je na záchod vodí, nebo mají v kobce prostě díru v zemi... Je pravda, že vyměšování se v příbězích obecně moc neřeší... :-D

[58]: Tak meč posázený drahokamy je dobrý tak na zeď. Jinak s čištěním zbraní to bude jako s vyměšováním, prostě se to neřeší (i když ve fantasy, která jsem četla já, většinou nějaká ta zmínka padne). ;-)

60 Luz Luz | Web | 15. března 2011 v 19:56 | Reagovat

Jé, tak to mě pobavilo :D :D
Mě vždycky dožírá, když jsou ženské fantasy hrdinky (obzvlášť to bývají právě ty bojovnice, ale nejen ony) zobrazovány polo- nebo skoro nahé, v účelově sexy oblečcích. Jako co to má znamenat? Dokážu si představit, že některé hrdinky chtějí být sexuálné přitažlivé - ale určitě ne VŠECHNY hrdinky a když už, tak snad záleží jak kdy a pro koho, a ne POŘÁD. Z takového způsobu prezentování ženských hrdinek se ve mě vaří feministická krev :P

61 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 15. března 2011 v 20:08 | Reagovat

[60]: Ve mně se vaří zdravý rozum. :-D

62 Luz Luz | 15. března 2011 v 20:33 | Reagovat

[61]: jó tak to taky :)

63 Luz Luz | 15. března 2011 v 20:40 | Reagovat

Vzpomněla jsem si právě na jednoho z mých oblíbenců Terryho Pratchetta - taky si někdy v knížkách krásně dělá srandu z fantasy klišé :)

64 Elinor Elinor | E-mail | Web | 28. dubna 2011 v 15:54 | Reagovat

Když tak nad tím přemýšlím... jaký je vlastně ve fantasy pohled na pin up girls? Říkám si, že takový pohled na patřičně vyzbrojenou "válečnici" coby projevu výtvarného umění v kasárnách... a ty hlody. "Ale vždyť by v tom nemohla bojovat!" - "Tím líp!" :-P  :-D

65 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 28. dubna 2011 v 19:05 | Reagovat

[63]: To jo, ale on si dělá srandu obecně ze všeho. :-D

[64]: :-D  :-D  :-D

66 Katanga Katanga | E-mail | Web | 11. července 2011 v 12:54 | Reagovat

Musím říct, že toto je jeden z tvých asi nejdokonalejších článků strefujících se do "drobných nedomyšleností" mnohé literatury, jaký jsem od tebe četla.
Jdu se dosytosti vysmát... a doufat, že mé postavy na tom nebudou s míněním o mé osobě stejně, jako nebohá, křehounká elfka... :D

67 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 11. července 2011 v 22:41 | Reagovat

[66]: Ano, elfka je velice nebohá. :-D

68 Bezejmenná Bezejmenná | Web | 30. října 2011 v 14:53 | Reagovat

Máš vážně zvláštní dar- ü věšch tvých článků se chechtám. A to se nechechtám ani u komedií- připadají mi vtipné, ale nerozesmějí mě. Ty jo :-D. Představa nebohé elfky zápasící s lukem mě rozesmála ještě víc, než trpaslík dělající meče z formičky :-D.
Ale k pointě článku. Zase jsem se něco přiučila. Jelikož moje hlavní postava, (další nebohá) dívka, napůl (nebohá) elfka, bude vlasatá a má z ní být bojovnice, tak je jak chodící příklad ke tvýmu článku. Aspoň teda neplánuju, že kolem sebe bude máchat kladivem a obouručkou. Takže díky za radu, instrukce jí předám. Bude bojovat "mečíkem" (pomáhat si magií samozřejmě+ je napůl elfka- což je velice silná rasa(alespoň v mém světě)) a vlasy si sváže.

69 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 30. října 2011 v 15:02 | Reagovat

[68]: Jop, to by mohlo projít. :-) Těší mě, že jsem tě pobavila. :-)

70 sibelinne sibelinne | Web | 1. prosince 2011 v 21:15 | Reagovat

Elfka klesla na zem, chytla si předloktí, kam ji praštila tětiva a tklivě se rozbrečela nad imbecilitou vlastního autora. :-D To mě dostalo

71 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 4. prosince 2011 v 3:50 | Reagovat
72 Thalia Thalia | Web | 12. května 2012 v 9:34 | Reagovat

No páni, takhle super článek jsem nečetla dlouho :D Každopádně máš pravdu, jsou to hlouposti, ale ty to umíš tak dobře napsat... :D  :D

73 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 12. května 2012 v 15:20 | Reagovat

[72]: Děkuji. :-)

74 short cocktail dresses short cocktail dresses | E-mail | Web | 14. ledna 2013 v 10:59 | Reagovat

i could only wish that solar panels cost only several hundred dollars, i would love to fill my roof with solar panels~
http://www.askdresses.org

75 Riaa Riaa | E-mail | 27. ledna 2015 v 17:07 | Reagovat

Dokonalý článek! Elfka mě teda dostala! :-) Naprosto souhlasím. A taky samozřejmě, že ta "bojovnice" umí šermovat nejspíš sama od narození, popř. po dvoudenním cvičení :-)
Nad drahokamy na mečích mi taky zůstává rozum stát-zbytečně drahé, těžké, nevyvážené, lákavá kořist...
Další věcí, nad kterou se ve fantasy často pozastavuji jsou koně. Už jen hláška "kopl koně do slabin..." kdo někdy jezdil na koni, musí mi dát za pravdu, že na slabiny by jezdec obvykle nedosáhl, aniž by na koni neležel :)
A koně samozřejmě běží plným "tryskem"(jak jinak :-)) přes les, stromy nestromy...ztrouchnivělé pařezy, kameny pod listím, větve, zkrátka terén sjízdný sotva v kroku, to všechno se mění v dokonale rovný terén, lehce travnatý...no, tak takový les bych chtěla zažít :-)

[52]:...s monitorem mám stejný problém :-)

76 Filip Král Filip Král | E-mail | Web | 21. ledna 2016 v 18:58 | Reagovat

Popravdě nad tím jsem tak nezamýšlel do hloubky, asi proto, že mám rád takové věci jako piruety a salta, avšak něco na tom je. Budu muset více přemýšlet co tam napsat. :-D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama