Jak formátovat povídku

7. dubna 2011 v 5:37 | Tereza Matoušková |  Fantasy a tvůrčí psaní
Starým mořským vlkům přijde možná obsah tohoto článku jako banalita, ale věřte mi - na mail mi stále chodí povídky, jejichž autor si asi myslí, že se mi velikost písma 8 při řádkování 1 bude dobře číst a že odsazování odstavců je záležitostí naprosto zbytečnou. To by ovšem nebylo to nejhorší. Na kolika blozích a literárních serverech jsem narazila na dílko, jehož autor asi v životě nečetl žádnou knihu, jinak by si asi všiml, že například přímou řeč píšeme vždy na nový řádek?
Článek je pojat velice obecně, pokud posíláte povídku do soutěže, řiďte se tím, co po vás chtějí v pokynech pro autory, jinak je podle mě nejlepší formátovat své texty asi takto:

1. Písmo

a) Patkové, nejlepší je asi Times New Roman. Takový Arial jako zástupce písma bez patek je skvělý do prezentací, ale do delších textů se nehodí. Patky vám drží oči na řádku a text se lépe čte.

b) Velikost 12, menší nepoužívejte, ty blechy se nedají číst. Žvásty o šetření místem a papírem se nechte do hodin ekologie.

2. Odstavec

c) Řádkování 1,5 (Zjistila jsem, že mnozí netuší, jak to nastavit. V každém textovém editoru je to asi trochu jinak, zkuste Formát > Odstavec)

d) Odsazení - každý nový odstavec by měl být odsazený, taktéž přímá řeč. Možností je hned několik, nejelegantnější je to opět přes Formát > Odstavec

3. Logické celky a přímá řeč

a) Začátek nové kapitoly vždy na nové stránce. Prosím vás, Enter nechte spát a nastavte si to tady Vložit > Ruční zalomení.

e) Pokud skáčete v čase, nebo mezi postavami, dejte to čtenáři jasně najevo. Vynechte aspoň řádek. Nejlíp vypadá ono klasické:
(Enter)
***
(Enter)
Místo hvězdiček můžete použít tři křížky, tečky, nebo jakoukoliv jinou srandu.

f) Přímá řeč vždy na samostatném řádku a odsazená. (!!!)

4. Uložit jako...

g) Formáty .doc, .rtf jsou asi nejčastější, formát .txt vám pěkně shodí formátování a můžete nastavovat znovu. :-)

To by mělo být vše. Klidně mě doplňte, nebo opravte, pokud naleznete chybu.
Nechci slyšet, že nic formátovat nebudete a ať si vše zformátuje ten, komu povídku pošlete, podle toho, jak se líbí jemu. Jestli si myslíte, že když někomu pošlete nezformátovaný blok textu, že bude skákat nadšením do stropu, no tak si to klidně myslete, budete to vy, kdo tvrdě narazí. Mojí mailové schránce se v tom případě obloukem vyhněte.

Poženu vás s bičem v ruce,

Temnářka
 

6 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 KadetJaina KadetJaina | Web | 7. dubna 2011 v 6:47 | Reagovat

Souhlas, že nenaformátovaný povídky jsou jako pěst na oko. Podle toho se pozná autor, který nečte knížky. Těm co čtou to přece musí přijít divný.
Já se zase setkávám s tím, že lidi nevědí, kdy mají dát nový odstavec, prostě tomu nerozumí. Zatěžko jim vysvětlit, že s nějakou novou myšlenkou, novou přímou řečí a nebo, když to tak prostě cítí... Oni necítí...

2 veruce veruce | Web | 7. dubna 2011 v 6:49 | Reagovat

K té nové stránce u další kapitoly bych doplnila - vložit -> konec stránky, jinak pěkný přehled, řekla bych, že všechno dodržuju, když někomu něco posílám. Jen pro sebe používám velikost písma 10, protože mi 12 příjde moc velké, desítka se mi líp čte :D

3 Camellia Camellia | Web | 7. dubna 2011 v 7:06 | Reagovat

Tak to s tou možností ručního zalomení jsem vůbec, netušila, za to díky. Ono je minimálně otravné, to entrovat :D

4 Sikar Sikar | Web | 7. dubna 2011 v 7:36 | Reagovat

Ano, ano, není větší utrpení než povídka vypadající jako blok textu.

5 Margueritte Weinlich Margueritte Weinlich | Web | 7. dubna 2011 v 8:06 | Reagovat

Jsem ráda, že někdo dělá osvětu jak psát. Hlavně za to nekonečný entrování alá "dostanu se na další stránku" bych mlátila ruce. :-)

6 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 7. dubna 2011 v 8:10 | Reagovat

[1]: Tak je pravda, že když člověku nemá kdo poradit, tak tápe, ale co je moc, to je moc. :-)

[2]: Tak záleží ještě, jak máš nastavené zvětšení, že jo a může to být individuální. :-)
Cesta, kterou jsem tu popsala je pro OpenOffice, jak je to ve Wordu, už jsem si nepamatovala, takže děkuji za doplnění. :-)

[3]: To rozhodně. Formátovat pomocí Entrů a mezer navíc není zrovna nejšťastnější. Člověk něco přepíše a hned to má celé rozhozené... 8-O

[4]: Prostě fuj. 8-)

7 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 7. dubna 2011 v 8:11 | Reagovat

[5]: Taky bych mlátila ruce. Už jenom proto, že nás za to mlátili po rukách na střední. :-)

8 Justinka Justinka | Web | 7. dubna 2011 v 9:14 | Reagovat

Mám úplně pitomý dotaz. Nikdy nevím, jak s tou přímou řečí. Jasně, když začne prostě mluvit, je to na novém řádku o tom žádná, ale když se dlouhou a složitou větou (běžná záležitost :-D ) dostanu k - a najednou řekl: " blabla" tak mám nechat řekl na půl řádku a dát znovu přímou řeč na začátek řádku nebo mohu pokračovat? Děkuji za radu.

9 Aidrien Assagir Aidrien Assagir | Web | 7. dubna 2011 v 9:22 | Reagovat

Skvělý návod. Děkuji moc.

10 Aidrien Assagir Aidrien Assagir | Web | 7. dubna 2011 v 9:27 | Reagovat

Ještě malý, hloupý dotaz. Čím psát nadpisy kapitol? Použila jsem Times New Roman, velikost 16.

11 Miselle Miselle | Web | 7. dubna 2011 v 9:39 | Reagovat

[10]: Aidrien, já osobně u povídek používám různé druhy... Ale nejčastěji Název kapitoly označím formátováním "Nadpis 1/2/3" (při složitejší kompozici a přehledu kapitol), a ve vlastnostech formátování si už mohu lehce najít font, velikost a barvu jednotlivých nadpisů. Hodí se to zejména u delších děl - nadpisy počítač odděluje od textu a lze tak jednoduše vytvořit Obsah, který se sám přepočítává! To se hodí zejména pro lidi, co své knihy neustále dopisují/přepisují...

Nevím proč, nemám ráda jednu věc... A to odstavce dělané TABem... Taková velká mezera je vhodná možná do slohových prací, já osobně (i když bych neměla), prostě na novém řádku odklikávám 3 - 5 mezer. Mám ten pocit, že na to jsou určité regule (jako že knihy mají standardní odsazení), ale pokud je soubor jen pracovní verze, myslím že toto do dokonalosti pilovat nemusím. Hlavně ať to přečtu já a beta. :-D Popř. nějaký ten čtenář... Ale, bohužel, blog.cz slovo formátování nezná... (viz příšerný sbornik1)

12 Aidrien Assagir Aidrien Assagir | Web | 7. dubna 2011 v 9:50 | Reagovat

[11]: Já právě nevím, jestli to mám v Amaurëe nějak hrotit a dát nadpisy jiným písmem. No uvidíme :)

13 Margueritte Weinlich Margueritte Weinlich | Web | 7. dubna 2011 v 10:05 | Reagovat

[7]: Taky můj případ. ;-) :-D Proč si to nevychutnat, tedy vlastně "nenaučit to" někoho druhého. ;-)

14 Sikar Sikar | Web | 7. dubna 2011 v 10:14 | Reagovat

[10]: Osobně mám nadpisy stejně jako zbytek textu, akorát je šoupnu na prostředek. DOst často se orientuji, co se délky textu týká, podle velikosti souboru, tak abych to nějakým formátováním nenafukoval.

15 Žofie Žofie | Web | 7. dubna 2011 v 11:20 | Reagovat

Skvělý článek. Píšu povídku, takže se mi tento článek hodí. Navíc bdu ráda, když se mím čtenářům bude povídka bude dobře číst...

16 Nel-ly Nel-ly | 7. dubna 2011 v 11:31 | Reagovat

[11]: a to samé,když se to udělá pomocí Nadpisu 1/2/3 a nepoužívají s že ruční pomůcky - vyz šílené enterování a mezerování, ten word tyhle všechny divy umí na pár kliknutí, tak je potom word schopný sám vygenerovat Obsah (což se hodí u většího počtu kapitol, nebo když jsou podkapitoly) a co víc, jednoduše se přitom dá orientovat i pro betareadera nebo někoho, kdo má povídku zhodnotit

Moc hezké to bylo... Jsou to takové ty zákady, o kterých by člověk řekl, že je prostě ví každý, ale ono to bohužel neplatí - i když to asi nikdy nepochopím, když někdo píše povídku, tak už přeci musel přečíst alespoň jednu knihu, kde to bylo správně
(to patkové písmo mě zaujalo :D já teda ve wordu automaticky zadávám Times 12, protože nám to furt hustili do hlavy ve škole, ale nikdy mě nenapadlo, že to má účinek na čtenáře - i když je pravda, že v knihách je doopravy takové O_O)

17 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 7. dubna 2011 v 13:07 | Reagovat

[8]: Po dvojtečce pokračuj na stejném řádku. Jestli v tom plaveš koukni sem, Daletth tu pěkně vypsala všechny možnosti:
http://eldamar.ic.cz/index.php?id=60&n=chceme-psat-5

[10]: Dík moc. :-) Co se týče názvů kapitol... Přesně, jak radí Mischelle. Já osobně je zarovnávám na střed a dávám tučně, to je celé. Jinak s těmi Nadpisy 1/2/3 je to skvělý tip, nastavení najdeš to ve Stylech a formátování, tuším. ;-)

[11]: Já mám zatrhnuto v Open Office Automaticky odsadit první řádek odstavce, takže žádné tabulátory ani mezery řešit nemusím. Ono je to asi nejlepší, nastavit to takto pro celý text. Jednou uděláš a jednu mezeru míň a už to nevypadá hezky.
Formátování na blog.cz je příšerné. Absolutně. :-?

[13]: :-D

[15]: To je to, dobře číst. Jsem ráda, že ti byl článek k užitku. :-)

[16]: To je taky důvod, proč se třeba azbuka prý čte hůř než latinka. Nemá znaky s patkami. 8-)

18 Babe Babe | E-mail | Web | 7. dubna 2011 v 14:26 | Reagovat

takže přímou řeč na řádek joo.. :D:D to babe netušilo, že musí být, avšak dělalo to :D

19 KatyRZ KatyRZ | Web | 7. dubna 2011 v 14:26 | Reagovat

Ještě před měsícem bych tenhlé článek potřebovala. Dříve mě stačila poučit Daletth.
Proč do toho pletete čtení? Já jsem váchnivý čtenář už víc, jak patnáct let, ale formátování při čtení fakt nestuduju :D. Takže jsem formátovala stylem, na který jsem zvyklá z korespondence ;), dokud mě někdo neupozornil na to, že je to špatně ... Takže si myslím, že článek se bude hodit ještě spoustě lidí ;).

20 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 7. dubna 2011 v 14:32 | Reagovat

[18]: Ještě, že tak, jinak by ho Temnářátko sežralo zaživa. :-D  :-P

[19]: No jo, Daletthka je v tomto guro. :-D
Nevím, vycházím z toho, že když já si potřebuju něco ohledně formátování ujasnit, první nakouknu do nějaké knížky. :-)

21 KatyRZ KatyRZ | Web | 7. dubna 2011 v 14:38 | Reagovat

[20]: Jenže to tě nejdřív musí napadnout nad tím přemýšlet ;). Když jsi na nějaký styl formátování zvyklá a používáš ho denně - nemusíš si uvědomit, že pro svět literární je zapotřebí učinit změnu :p.

22 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 7. dubna 2011 v 14:54 | Reagovat

[21]: Máš pravdu, asi to netrkne každého a někdo zase není zvyklý psát na počítači, proto jsem taky napsala tento článek. :-)

23 Terka Terka | Web | 7. dubna 2011 v 17:21 | Reagovat

Vtšinu věcí z toho znám, něco jsem ale přeci jen nevěděla, třeba to oddělování kapitol mi nikdy nešlo do hlavy, tak teď mne bude mít jistě Enter mnohem raději, když na něj nebudu pořád klikat... :-D

24 Adelaine Monroe Screams Adelaine Monroe Screams | Web | 7. dubna 2011 v 17:31 | Reagovat

Přijde mi šílený, že jsem dřív psala tak, že jsem všechno s prominutím srala na jeden řádek, prostě psala psala psala. :D To bylo hrozný.
Teď píšu přímou řeč na další řádek, 11kou protože se mi víc líbí (:D) ale neodsazuju, protože.. nevím, nechce se mi a takhle mi to vyhovuje. :P
Ale dobrý článek.

25 KadetJaina KadetJaina | Web | 7. dubna 2011 v 17:32 | Reagovat

[10]: Nadpisy se taky většinou dělají bezpatkovým písmem, pak prý víc zaujmou. Ale jak říkají ostatní, taky to házím jako Nadpis..

26 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 7. dubna 2011 v 18:23 | Reagovat

[23]: To mě těší. :-)

[24]: Děkuji. Tak pokud publikuješ na blogu je to jedno, protože ti to odsazení stejně shodí. :-(

[25]: Tak to s tím bezpatkovým písmem jsem třeba nevěděla. My jsme se na střední učili, že písmo by mělo být v celém souboru jednotné. :-D

27 KadetJaina KadetJaina | Web | 7. dubna 2011 v 19:58 | Reagovat

[26]: No, my právě, že do nadpisu bezpatkový a text patkovej. Je vidět, jak se všechno časem mění ^^.

Co se odstavců týče, dávám jeden tabulátor... od tý doby, co mě kamarád sprdl, že dva jsou moc :D

28 Lomeril Lomeril | Web | 7. dubna 2011 v 21:54 | Reagovat

Podle mého názoru řádkování 1 docela stačí. Co jsem viděla, tak je zřejmě problém najít na klávesnici Enter (to by jeden neřek, jak se klávesa velká jako kráva dokáže schovat)

29 Daletth Daletth | Web | 7. dubna 2011 v 22:53 | Reagovat

:-D Ano ano, já jsem na formátování úchyl, a proto jestli mi ještě jednou někdo pošle povídku s tím, že slovo formátování je španělskou vesnicí, posílám ji direct zpátky... Přesně tohle vesměs píšu většině lidí, kteří mi něco pošlou a nemají to naformátované zrovna "echt"...
K přímé řeči - ne vždy musí být na novém řádku. Naopak, pokud mluví stále jeden a tentýž hrdina, nedoporučuji dávat kažou jeho přímou řeč (třeba po přerušení) na nový řádek, protože v tom pak vzniká bordel - čtenář může žít v domnění, že mluví někdo jiný... Někdy může být jedna přímá řeč i na několik odstavců, ale i tak se většinou píší uvozovky jen dvoje - jedny na začátek a jedny na konec. U uvozovek bych upozornila na nešvar anglických uvozovek, vzhledem k našemu mateřskému jazyku se jedná o hrubou chybu (!!)
A když už jsme u těch hrubek (jsem úchyl, já vím :-D )
Neodsazení - hrubá chyba. Pokud ho někdo dělá mezerami, okrádá se sám o znaky ;-) Běžně se většinou používá posunutím trojúhelníčku na horním pravítku cca na 0,75 cm. - Jinak odstavce dělat tabem je na okamžité odstřelení.
Velikost 12 a ne menší!! Nikdo si to nebude kvůli jedné vaší povídce zvětšovat, na to nespoléhejte, spíš vám to vezmou a zahodí ;-)
Řádkování 1 je věc pěkná, když člověk napíše jednu stránku, u delších děl je text příliš blízko u sebe a oko špatně váže řádky - text se špatně čte.
To, co tu Temnářka napsala, jsou obecná pravidla, která by měl každý dodržovat, pokud píše. Přece jen by ten náš projev měl mít nějakou úroveň, ne?
A jedna poznámka závěrem - vyšší dívčí (nedodržuje se ani ve většině knih, takže to moc nehroťte) - první řádek každé nové kapitoly nebo nového úseku (nemyslí se tím, že si odhvězdičkujete jeden odstavec, jedná se o delší celky) se neodsazuje... Tak a teď v tom máte guláš co... :-D  :-P

30 Lennroe Lennroe | Web | 7. dubna 2011 v 23:06 | Reagovat

Jó, zo chybělo...
ještě bych přidala zarovnání do bloku, to mi pořád opakuje přítela má prvadu, že to vypadá taky líp.
To se bude určitě spoustě lidí hodit

31 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 8. dubna 2011 v 7:19 | Reagovat

[28]: Odpověď máš o komentář níže. Ono číst povídku na 20 stran s řádkováním 1 a ještě k ní psát komentáře je nevýslovné utrpení. ;-)

[29]: Nás zas ve škole učili, že se to pravítkem dělat nemá. No vzhledem k tomu, že mi automatiku OpenOffice neustále zhazuje, to tak asi začnu dělat. :-(

[30]: To mi přijde vhodnější ke článkům, než k povídkám, kde je spousta přímé řeči, ale v zásadě proč ne. :-)

32 Daletth Daletth | Web | 8. dubna 2011 v 10:17 | Reagovat

Nám zase říkali, že nastavovat to v "odstavcích" občas dělá pěknou neplechu... Mně osobně třeba word nějak blbne a každý nový soubor má rovnou zleva okraje 4cm, takže si je pokaždé musím přehodit pravítkem, protože v nastavení je mám nechané 2cm, jak mají být. Takže, když to nastavím v "odstavcích", tak mi to dělá od těch 4cm..., což je dost na houby :-?
Navíc mám pocit, že i když to nastavíš v "odstavcích", tak se stejně hne pravítko...

Což mi připomíná - okraje 2 - 2,5 cm, to tu ještě nepadlo. :-D

33 KadetJaina KadetJaina | Web | 8. dubna 2011 v 12:14 | Reagovat

[29]: Dřív jsem na pravítku odstavovala, ale od Word 2007, kde jsem byla líná si ho zapnout a nevěděla jsem ze začátku jak, jsem začala pracovat s tabem... proč se za něj střílí? :D

34 Daletth Daletth | Web | 8. dubna 2011 v 16:54 | Reagovat

[33]:: Protože má hodně specifickou mezerou před sebou a hodně těžko se s ním pak pracuje. Navíc musíš pracovat s každým řádkem zvlášť, protože pokud nemáš nastavené, kam tě má tab posunout po zmáčknutí, udělá si to tak, jak má přednastavené a nedá se pak povídka naformátovat jako celek (ctrl+a a už jedeš). Navíc je to nestandardní a to se zkrátka v našich luzích a hájích nenosí... :-/

35 Bruneta Bruneta | Web | 13. dubna 2011 v 13:05 | Reagovat

Písmo 12 je rozhodně nejlepší. Už párkrát jsem narazila na blogy, které měly písmo přes půlku stránky.

36 Justinka Justinka | Web | 13. dubna 2011 v 13:32 | Reagovat

[17]: Děkuju mockrát, prozkoumám.

37 Amia Amia | Web | 16. dubna 2011 v 17:47 | Reagovat

Hm, nesouhlasím s řádkováním, jednoduché podle mně úplně stačí (1,5 nebo větší používat na pohádky. Vlastně, čím menší čtenář tím všechno větší), odsazení úplně nesnáším (a snad jsem ho v žádné knize ani neviděla. Nebo možná tamta jedna...), nikde není psáno pravidlo které by říkalo kam psát přímou řeč, to je všechno na autorovi (a při psaní myšlenky už úplně) a neříkej mi, že někdo neumí ukládat
:-D

Tak, tady máš mé poznámky ;-)

38 Amia Amia | Web | 16. dubna 2011 v 17:58 | Reagovat

Ps: Dobře, to je trapné. Kromě bratří Grimmů má odsazení všech sedm knih do kterých jsem se mrkla.
Ve wordu ho nesnáším, když ho někdo dělá. Je totiž strašně velké a fakt protivně se na to kouká :-)

39 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 16. dubna 2011 v 18:23 | Reagovat

[37]: Když myslíš, ale potom se nediv, až tě někdo pošle s povídkou do háje jenom kvůli formátování. Tohle je skutečně základ. Řádkování 1,5 oceníš až ti někdo pošle 20 stránek na korekturu. ;-)

40 Amia Amia | Web | 16. dubna 2011 v 21:02 | Reagovat

[39]: Tak 20 stránek dohromady jsem ještě neopravovala, rekord byl myslím 7, to je fakt. Ale mám pocit že vždy to bylo to jednoduché

41 Dragilia Dragilia | Web | 19. dubna 2011 v 20:12 | Reagovat

[39]: Můj beta se mi smál, že si to řádkování předělá na jednoduché, aby "to měl kretší"... Ze čtyř stránek neformátovaných jich to udělalo šest :-)

42 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 19. dubna 2011 v 20:46 | Reagovat

[41]: Tak to už je jeho věc. :-D Ono je jedno, jestli to máš na 4 stránky řádkování 1, nebo na 6 stránkování dva, textu je to stejně. :-D

43 Dragilia Dragilia | Web | 20. dubna 2011 v 19:41 | Reagovat

[42]: Já to vím, ale vysvětluj to jemu :-D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama