E-book nebo knihu „z masa a kostí“?

4. května 2011 v 8:02 | Tereza Matoušková |  Postřehy a odbornosti
Jelikož téma tištěné knihy versus ty v elektronické podobě vyvolal pod článkem o vydávání knih bouřlivou diskuzi, rozhodla jsem se mu věnovat krátký samostatný článek. Pokud by vás zajímal nějaký alternativní názor na toto téma, nahlédněte třeba k Polgaře.
Nedokážu predikovat, jestli stojíme na sklonku éry knih a nahradí je čtečky, nebo jestli se nakonec e-booky neprosadí a lidé zůstanou věrní starému dobrému papíru. Pouze vám nabídnu svůj vlastní pohled na věc a zdůvodním, proč preferuji jedno před druhým.

Jak už jsem psala pod předchozím článkem - při čtení knihy si chci hlavně odpočinout od počítače. Nevím, jak vy, ale já se občas cítím být světem vědy a techniky přehlcená a toužím si sednout do křesla s kusem papíru, který mi v rukách nepíská, nebliká, nehlásí, že mu dochází baterie, nemá obrazovku, myš, klávesnici, žádná zbytečná tlačítka a když mi spadne na zem, tak prostě zašustí, zavře se a neroztříští se na milion kousků.

Druhou věcí ovšem je, neustále rostoucí cena knih. Přece jenom jako vysokoškolák si nemohu dovolit jenom tak "vyhodit" několik stovek za knihu. Pokud si pamatuji, naposledy jsem si podobný luxus dovolila na konci března (Ten Hvězdný prach si o to vyloženě říkal.) Jenomže právě v tom je ono kouzlo - čeho si budu více vážit? Knihy, kterou jsem si (skoro) zadarmo stáhla z netu, nebo svazku, na který jsem si šetřila několik týdnů? Jakou cenu potom bude mít práce spisovatelů, když jejich knihy nebudou mít větší cenu, než několik kliknutí myší?

Když nad tím tak přemýšlím, je to asi stejný rozdíl, jako když si zajdete na film do kina a když si snímek stáhnete z internetu. (Neukradli byste kabelku, neukradli byste auto, neukradli byste dítě, nezastřelilo byste poldu, nenasrali byste mu do helmy a tak dále, ale filmy kradete jak na běžícím pásu, že, vy svině?!) Ne, bijáky taky nevymizely úplně, ale všimli jste si kolik z nich, hlavně těch menších, zkrachovalo? Stane se knihkupectvím v budoucnu to samé? Budou se prodávat jen ověřené tituly a zbytek bude volně k mání?

Zní to asi trochu staromilsky, konzervativně a technofobicky, ale pokud se cena knih zvedne na neúnosnou míru, radši si zajdu do knihovny, než bych si koupila čtečku. Nemůžu si pomoci, ale tištěné knihy pro mě mají své kouzlo, jelikož je mohu vnímat více smysly, než jenom zrakem. Není lepší vůně, než vůně knihy. Voní nějak čtečka? Nevoní. Můžete si stažené knihy naskládat do knihovny a těšit se pohledem na jejich omšelé vazby? Ne. Můžu si v nich listovat, dotýkat se stránek a prohlížet si třeba jenom ilustrace? Opět ne. (Pokud tedy chytré hlavy už nevymysleli nějakou zatracenou funkci "prohlížet jenom ilustrace".)
Na druhou stranu bych se ale jako autor ale nebránila tomu, aby moje kniha vyšla jako e-book, pokud by to byl běžný standard a mohlo by ji to učinit mnohem dostupnější. Zatím si ale myslím, že to postrádá význam.
 

5 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Sikar Sikar | Web | 4. května 2011 v 8:17 | Reagovat

V konec papírových knih nevěřím a musím říct, že se s tvým názorem ztotožňuji.

Tedy, jednu výhradu mám. Já bych se do té helmy klidně vysral.

2 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 4. května 2011 v 8:22 | Reagovat

[1]: Jen jsem parafrázovala jsem protipirátskou reklamu z IT Crowd. :-D

http://www.youtube.com/watch?v=HJuhM577dM4&feature=related

3 ppolda ppolda | 4. května 2011 v 8:39 | Reagovat

Ta protipirátská reklama (Bez sraní do helmy :D) je u iaždého zakoupeného DVD a imho je to pěkný podraz na zákazníky, protože stráví 10 minut koukáním na upozornění a výhružky a kdesi cosi, místo aby si rovnou užil film. :)
Co se týče e-booků, můj názor je asi utopický, ale podle mě může tištěná kniha s digitalizovanou žít v klidu a míru spolu v symbioze :D

4 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 4. května 2011 v 8:50 | Reagovat

[3]:Jo, já vím, původně jsem chtěla použít jenom ji, ale potom mě napadla ta zábavnější verze z IT. :-D
Symbióza znamená vzájemně prospěšnou spolupráci a to si myslím, že nehrozí. Spíš bych doufala aspoň komenzialismus.

(Ano, moje deformace studiem bilogie je už za ty roky značná... :-D )

5 ppolda ppolda | 4. května 2011 v 8:55 | Reagovat

Brutálním offtopicem bych chtěl zareagovat na tvůj koment na epice. Raději tu, než tam, kde by to dotyční vzali jako podnět ka dalšímu monumentálnímu výlevu sranců. Věc se má tak, že ti dva (Poeta + Medvěd) jsou fakticky zodpovědní za morální úpadek toho serveru. Hašteří se u každého druhého díla, v chatu,.. všude. Lidi odtamtud houfně zdrhají, protože se tam nedočkají ničeho smysluplného. Vlastně naprosto vše se tam točí kolem hádek oněch jedinců, což vedlo k odboji - založení Litwebu, kam se stěhují všichni unavení epičané :)
A to tam též chodím sporadicky :D

6 Awia Awia | Web | 4. května 2011 v 8:58 | Reagovat

Jelikož jsem k (jakýmkoli) elektronickým zařízením velmi, vlemi skeptická, jednoznačně preferuji tištěnou knihu, kterou si mohu omakat, v níž si můžu listovat, kam si můžu dát záložku a která mi po přečtení leží na polici mezi ostatními, vyzývavě mi ukazuje hřbet s názvem a čeká, až si ji jednou znovu přečtu. Mého snu o velké knihovně přes celou zeď plné mých oblíbených titulů se jen tak nevzdám! No, věda jde každopádně dopředu ... a jak to nakonec bude se čtečkami, uvidíme. Teď ji rozhodně kupovat nebudu. Je to moc drahé a ... upřímně nevím, jestli bych si na to zvykla. Ještě bych si častým čtením přivodila další dioptrie. A to se mi moc nechce... :D

7 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 4. května 2011 v 8:59 | Reagovat

[5]: Já něco takového tušila - ono by to nebylo poprvé - napřed tam byl jindra a hádal se anquetilem, potom se hádal s anquetilem medvěd a pořád na jedno brdo... Už mě to taky unavuje, takže už tam ani nepublikuji. Zaprvé to pro mě obecně nemá perspektivu, za druhé mě ty ž-m války unavují.
Když už si o tom musím číst i v článku, který má být radami pro kritiky, tak už mě to vážně pruuuudííííí. :-!

8 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 4. května 2011 v 9:00 | Reagovat

[6]: Naprosto souhlasím. :-)

9 Lomeril Lomeril | Web | 4. května 2011 v 9:10 | Reagovat

Já jsem v tomhle sporu neutrální. Je pravda, že miluju vůni knih, a moji spolužáci už si zvykli, že když mám v knihovně na výběr z různých vydání, všechny si je očichám a vybírám podle vůně. Knihy mají svě kouzlo, zvlášť ty pár desítek let staré už snad mají i vlastní duši. OProti tomu, když člověk jede na dovolenou, je rozdíl, jestli přibalí poslední tři díly Harryho Pottera nebo jen malou elektronickou placičku. Nehledě na to, že často se kniha jinak než e-book sehnat nedá.

10 ppolda ppolda | 4. května 2011 v 9:14 | Reagovat

Imho je ideální si podle e-booků vybírat knihy, které si člověk zakoupí v tištěné formě. Zvlášť, pokud jde člověk do neznáma.

11 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 4. května 2011 v 9:31 | Reagovat

Knihy se dají hladit po hřbetě.
Vezmu si kavárenského povaleče, obejdu antikvariáty v Praze a pak se ouloffky kochám v nějaké zastrčené kavárničce.
Seženou se opravdové skvosty (některé jsou velmi drahé, jiné za hubičku), je to lov, pocity zlatokopecké ...

12 Sikar Sikar | Web | 4. května 2011 v 10:34 | Reagovat

[11]: ANO, ANO, ANO!!!

Není nad ten pocit, když člověk v nějakém knihkupectví narazí na knihu, o níž nevěděl, že už vyšla, nebo když v antikvoši nalezne něco, co roky marně sháněl, či ho to prostě zaujme pohledem na obálku.

To u elektriky jaksi nefunguje. LOV!!!

13 Tereza Holanová Tereza Holanová | Web | 4. května 2011 v 10:48 | Reagovat

jsem jednoznačně pro papír. Řada důvodů už zazněla. Čtení knih je pro mne dnes alternativou sezení za počítačem, kde vzhledem ke studiu, práci a různým volnočasovým aktivitám trávím až moc času.
Knihu lze hodit do kabelky, vytáhnout kdekoliv, v tramvaji, ve frontě u zubaře, ve frontě v Hyperalbertu, kdekoliv, čtečtu taky, ale akorát tím člověk přitahuje zloděje, přijde mi to méně praktické, přehledné a lehce nevkusné.
Také hodně osobní věc. Vidím-li člověka se čtečkou, napadne mne buď mladý manažer, workoholik, který se není schopen od práce odtrhnout ani cestou domů, nebo povrchní člověk, který potřebuje ostatním ukazovat, na co má. Vidím-li člověka s knihou, zaujme mne. Povrchní názor, ale jedna z věcí, která může ovlivnit první dojem.
E-knihy ale jinak nezavrhuji, já je třeba pro práci občas potřebuji, protože například, když teď žiju dlouhodobě v cizině, potřebuji ke studiu v ČR nějakou knihu a neseženu ji online (nemám problém si za stáhnutí zaplatit) nebo ji nejde objednat do zahraničí a já musím otravovat lidi v ČR nebo známé, kteří zrovna do ČR jedou, bývá to docela opruz. Ale jak říkám, podobné e-čtení si důrazně asociuji s prací a studiem...

14 agrrr agrrr | Web | 4. května 2011 v 11:15 | Reagovat

Začnu odpovědí na anketu: OBOJÍ
Ne málo se u nás v domácnosti stává, že knihu máme v tištěné verzi, ale (ale podtrženě a tučné) Drahý polovička a dříve i já jsme na čtení prostě neměli kdy. Nebyl čas a nebo byl člověk opravdu moc unavený. A tak jsme začali některé knihy stahovat, ať už v textové formě ( a pak prohnali přes blabolku) a nebo rovnou namluvené. A tak jsme si to pouštěli v práci.
Už se i stalo, že nejdřív jsme narazili na internetovou verzi, kniha se nám zalíbila a hurá do knihkupectví! (já mám totiž takovou malou  neškodnou úchylku a to, že musím knížky vlastnit. Je jedno že je přečtu jen jednou a pak zůstanou v polici, ale musí být moje.)
Mám li být upřímná a tak nějakou tu knížku mám i v telefonu. Nikdy nevím, kdy zůstanu vyset na nádraží nebo vlak bude mít X hodinové zpoždění a tak se taková malá záloha vždy hodí.
A tím bych to asi radši uzavřela :D

15 Bruneta Bruneta | Web | 4. května 2011 v 11:16 | Reagovat

Abych řekla pravdu, mám ráda knihy. Knihy, na které se můžu sáhnout, obdivovat jejich obal, stránky, někdy i ilustrace a tak dále. Avšak - jsem člověk, který si za prázdniny koupí klidně dvanáct knížek, a je mu jedno, kolik za to zaplatí. (stejně půlku platí máma). Nedávno moje mamka přišla s nápadem, že mi někdy čtečku pořídí - prý by pro mě, když tolik čtu, byla výhodnější. Knihy mám radši, ale ještě pořád chodím do školy, příští rok jdu na Gymnázium, takže musím říct, že čtečka by opravdu byla výhodnější. Ale kniha je kniha, papír je papír :)

16 m. m. | Web | 4. května 2011 v 11:21 | Reagovat

Já se pořád nemůžu rozhodnout. Projděte se někdy Luxorem nebo Levnými  knihami a nestačíte se divit, kolik braku takhle knižně vychází. Člověk trochu ekologického smýšlení se prostě neubrání myšlence na všechny ty stromy, které na to musely padnout. Může-li jedna elektronická čtečka zamezit výrobě stovky papírových knih, není pak taková věc lepší? Na druhou stranu - co pak se čtečkou, když se rozbije nebo už prostě není použitelná? Dají se čtečky zrecyklovat nebo to dopadne stejně jako s mobily a dalším elektronickým odpadem, jehož se neumíme zbavit? Pořád čekám, kde se kdy objeví nějaká detailnější studie, která propočte a zhodnotí finanční i ekologické aspekty věci. Každopádně bych nerada, aby papírové knihy vymizely, to by byl doslova konec světa jak ho známe, ale kdyby se jejich výroba mohla omezit a v papírové podobě byly dostupné třeba jen ty kvalitnější věci... no, kdo ví jak to jednou bude.

Idea lovu je zajímavá a přesná, ale to je právě to, že lidstvo se snaží veškeré fyzické aktivity převést do virtuální reality, aby se pokud možno obešlo bez pohybu a fyzické námahy. Asi že nás nebaví chodit, jsme pohodlní a snažíme se zjednodušit si život jak jen to jde - čímž si zatloukáme hřebíky do rakve, protože chůze je ten nejpřirozenější pohyb a snaha o její omezení je snaha pěkně debilní.

Lov to bude i pak, jenže jenom virtuální. Lidi ta myšlenka bere, ale jestli je bude brát i potom...

17 Matt Matt | E-mail | Web | 4. května 2011 v 11:33 | Reagovat

Ok, musím říct, že pod dlouhé době s tebou vůbec nesouhlasím.

Za prvé, čtečky nejsou jako počítač, neobsahují žádnou myš a mají sepciální display, co se jmenuje "e-ink", což je zhruba na úrovni knihy (nijak z toho nebolí oči, nesvítí to - vypadá to jako vytištěný). A baterka vydrží několik dní (i týdnů)...

Ale tak když máš ráda starší věci, proč nepoužíváš třeba gramofon? :)

Za druhé, e-booky nemají být zadarmo stažitelné z netu, mají to být normálně prodejný knihy, který si koupíš a hodíš si je do čtečky a jsou levnější o náklady za výrobu knížky (pochopitelně)...

Za třetí, co se týče "krádeží", myslím, že si hodně lidí za knížky zaplatí a docela rádo. Stejně jako si hodně lidí rádo zajde do kina (protože to poskytuje značně jiný zážitek než divx film).
Stahování věcí z netu dělá obvykle člověk, když ještě nevydělává a živí ho rodiče - protože na to nemá, ale jak povětšinou začne pracovat, objeví se více originálních DVDíček, pc her a knih... běžná praxe...

No a za čtvrté (což souvisí i s bodem tři). Ne všechny čtečky budou podporovat .doc a .pdf formáty - třeba budou napojený online na nějaký obchody s knihama (amazon?), kde si je budeš moct stáhnout za peníze, takže "warezácký" nabývání knih nemusí být technicky možné :-)

18 Elinor Elinor | E-mail | Web | 4. května 2011 v 11:45 | Reagovat

Můj náhled - kniha je kniha, ale to nic nemění na tom, že e-booky jsou fajn. Mají obrovskou výhodu v tom, že nezabírají tolik prostoru (a ano, chci, aby v jednopokojovém bytě žily knihy se mnou, ne mě tam nechávaly milostivě bydlet), nemůže se s nimi intimně přátelit domácí zvířectvo (kdybych měla řešit, kolikrát nějaký spis znehodnotil potkan/pes/kočka - a vysvětlujte v knihovně, že vám pes sežral knihu...), když s nimi spíte v posteli, moc se nevyspíte (u elektroniky jsem navyklá, že prostě pod polštář nepatří)... takže situace je taková, že si dlouhodobě šetřím na čtečku, čtení z notebooku je nepříliš pohodlné a dá se provozovat jenom doma. Jak jsem se zmínila, projekt je to krajně dlouhodobý, momentálně mi pečlivé šetření zrušil nákup knih zapřičiněný láskou mých miláčků k literatuře (ideálně -revsky drahým odborným knihám - abych to schovávala do šuplíku před potvorou jednou kočičí :-? )

19 Matt Matt | E-mail | Web | 4. května 2011 v 11:45 | Reagovat

Btw: co se týče ještě toho zmíněnýho "vztahu" ke knize, do které dám peníze. Ten můžu mít i k té čtečce, která je taky docela drahá. A navíc je furt jen jedna čtečka, zatímco knížky se obměňují, takže k ní můžu mít mnohem větší vztah a klidně ji dát i jméno :-))

20 Ala Ala | E-mail | Web | 4. května 2011 v 11:51 | Reagovat

Pravda, vůně je důležitá součást knih,hlavně duchovních knih.Vzpomínám si jak jsem četl bibli a byly v ní  vylisované lipové květy...a když jsem si
koupil první knihu o Krišnovi, tak ta byla celá úžasně provoněná...nádhera, a ty ilustrace jsou také důležité.
Ebook je celá taková nějaká umělá, umělohmotná,křemíková s baterkama...Ale zas na druhou stranu třeba pro lidi co pořád cestujou, je to velmi praktické.
Představte si, jak si asi lidi dřív vážili knih, když si je museli sami opsat brkem! A to byly většinou pouze duchovní knihy.Jiné knihy moc nebyly. Bohužel dnes je většina knih materialistických, zbytečných, vymyšlených, popisujících pouze hmotné záležitosti.
Ale my jsme duchovní podstaty, proto potřebujeme duchovní potravu z khih pro duši (pro NÁS).

21 Matt Matt | E-mail | Web | 4. května 2011 v 11:53 | Reagovat

[20]: A co kdyby existovala technologie, co by dovedla čtečce dát "dřevěný" vzhled a vůni? Bylo by to víc ok?

22 hakuka hakuka | Web | 4. května 2011 v 12:14 | Reagovat

Veřejně se přiznávám, že jsem zloděj a lump. Filmy stahuju, hry taktéž, e-booků mám plný počítač. Mám onen studentský problém. Kdybych to nedělala, nejspíš se k té knize či filmu nedostanu, případně se dostanu jenom k některým, na které ten neexistující studentský rozpočet bude stačit, nebo kterou knihu mi zrovna někdo v knihovně neblokuje, když na ní mám chuť a náladu. Peníze vládnou světem, to je smutný fakt.
Faktem ale taky je, že i když mám e-booků počítač plný, téměř je nečtu. Nemám z toho ten požitek. Texty na počítači prostě vnímám trošku jinak. Když si chci užít knížku a ne ji jen ze zájmu přelouskat, stejně musím přemoct lenost a vydat se pro ní do té knihovny. Takže hlasuju pro knihu. I když prozatím mi bude muset stačit miniknihovnička reálná a pořádná virtuální, jejíž jediný klad je, že je hezky po ruce. :-D Ale jednou, jednou si jí koupím celou pěkně v papíře! :-D

23 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 4. května 2011 v 13:24 | Reagovat

[12]: Navíc zastrčené antikvariáty mají duši. Cosi se tam zhmotňuje.
Do knih se dají čmárat poznámky inkoustovou tužkou.

24 Elinor Elinor | E-mail | Web | 4. května 2011 v 13:31 | Reagovat

Čmárat poznámky do knihy je barbarství, zvlášť pokud jde o inkoust a barevné popisovače.

25 Vysmátá Vysmátá | Web | 4. května 2011 v 14:39 | Reagovat

Papírová kniha má tu nevýhodu, že je extrémně hořlavá :D Možná bychom měli psát zase na břidlicové tabulky :-D
Zánik papírových knih je podle mě výmysl. Dokud zde budou lidé, kteří by raději než parfém od Diora koupili parfém "Nově natištěná knížka", jsou "papírovky" v bezpečí. E-book má obrovskou výhodu v lehké přenosnosti velkého množství dat, ale naprosto postrádá kouzlo. Já jednoduše zůstávám věrná pevné vazbě a spoustě pokácených stromů :D :)

26 Adelaine Monroe Sawyer Adelaine Monroe Sawyer | Web | 4. května 2011 v 14:47 | Reagovat

Nesnáším eknihy, jsem zastánce normálních knich, mám je tak radši, je skvělej pocit když je držíš v ruce a můžeš si ji kamkoli vzít. Brr, to háje s eknihama! Knížky jsou knížky!

27 Lennroe Lennroe | Web | 4. května 2011 v 14:58 | Reagovat

Já když si ušušním na nějakou knížku, tak jsem z ní pak celá šťastná. Tím ale nechci nijak obhajovat cenu knížek, protože některé jsou prostě předražené, to mi nikdo nevymluví. Ovšem když je ta kniha u nás k mání a když se mi zalíbí, vždycky si jí radši koupím. Čtení na počítači nebo na mobilu nesnáším, hrozně z toho bolí oči. Co má ale člověk dělat, když u nás některou sérii nevydají nebo, když se něco v normálních knihkupectvích vůbec neprodává. Já si knížky nelegálně občas stahuju, ale většinou jsou to hlavně příručky a učebnice (ty stojí tolik, že člověk jen zírá, jestli nemá halušky)
Originální tvorba autorů si ale nic takového nezaslouží, zvlášť když jsou to autoři, které nezná celý svět a z jejichž knížky se nestal trhák. Byla bych pro aby se za pár korun zpřístupnily v elektronické formě všechy možné studijní materiály a zbytek aby zůstal jak je. U počítače si člověk přece neodpočine.

28 Lennroe Lennroe | Web | 4. května 2011 v 14:59 | Reagovat

[25]: Jo, a na ebook se nedá sednout, když člověka studí zadek.

29 Lennroe Lennroe | Web | 4. května 2011 v 15:00 | Reagovat

[21]: existuje, jsou obaly s potiskem dřeva s prej s vůní knih v provedení nová kniha i stará kniha :-D

30 Polgara Polgara | Web | 4. května 2011 v 15:03 | Reagovat

Mluvíš mi z duše.
Ten článek, jsem psala v dost zvláštní náladě a možná právě proto vyznívá trochu víc hystericky, teď bych to napsala zřejmě jinak. Nicméně, k tvému článku.
Máš pravdu v tom, že papírovou knihu nic nenahradí, ale již nyní si kupujeme jen ty knížky, o kterých víme, že je budeme číst víckrát, vrátíme se k nim po několika letech a máme u jejich autorů ověřenou kavlitu, což se díky zdražení moc nezmění.
Čtečka má tu výhodu, že si do ní můžeš přiměřeně levně pořídit knihy, které si chceš přečíst ze zvědavosti a nejsi si jist jejich kvalitou. Pořád si však myslím, že se jedná o lepší verzi počítače, a jak sama píšeš, nic se nevyrovná možnosti sednout si do křesla a začíst se do nových či zažloutlých stránek. :-)

31 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 4. května 2011 v 15:28 | Reagovat

[9]: V tomto máš pravdu... i když já bych si třeba na dovolenou e-book za několik tisíc asi nevzala... :-D Ještě bych ho okoupala někde v moři. :-D

[10]: To jo... pokud si ale potom člověk tu knihu skutečně koupí. :-?

[11]: :-)  :-)  :-)

[12]: Tak. :-)

[13]: No - skripta vlastně v elektronické podobě taky mívám spíš, než ty tištěné, takže jsme na tomto asi podobně. I když bych radši preferovala ty tištěné... ale bohužel finance+dostupnost. :-(

[14]: Knížka v mobilu, to už je vyloženě barbarství, i když je pravda, že při čekání na vhodný spoj se nějaká kratochvíle hodí vždycky. :-D

[15]: ;-)

[16]: Ekologická stránka věcí je složitá. Ono - kdyby lidé nepotřebovali dřevo jako surovinu, tak už tu dávno máme místo lesů planiny. Takže bych byl za ty knihy z ekologického hlediska ráda. Ono ten odpad z počítačů bude nakonec podle všeho nebezpečnější. :-)

[17]: Tak myslím, že s tím prodejem e-booků to vidíš celkem zidealizovaně. Jakmile něco půjde stahovat zadarmo a půjde to stáhnout do čtečky, kde to půjde pohodlne číst, tak se to normálně bude dít. To je to samé, proč si nikdo nestahuje filmy za prachy, když jsou stáhnout nelegálně jinde.

Gramofon nemám, ale třeba starý psací stroj bych si klidně pořídila a kdybych neměla potřebu všechno 10x přepisovat, klidně bych na něm i tvořila. Jinak - myslím, že srovnávat knihu s gramofonem, není zrovna nejšťastnější. :-)

[18]: O sežraných knihách mi povídej. To jsem takhle našla Drakobijce z roku 2007 a byly úplně všude po bytě. :-D  :-D  :-D

[19]: Nevím, já s technikou takový vztah navázat nedokážu. :-?

[20]: :-)

[21]: :-D Hele, ty za ty čtečky pěkně brojíš. Nech nás knihomilce trochu dýchat, my ti tvou čtečku neberem. :-D

[22]: Jo, tak této myšlence fandím. :-D

[23]:[24]: Taky to nedělám, ale je pravda, že si tím člověk knížku vlastně podepíše.

32 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 4. května 2011 v 15:31 | Reagovat

[25]: Jo! :-D

[26]: Založíme skupinu na facebooku? :-D

[27]: Taky u počítače jenom pracuji. :-D

[28]: Gól! :-D  :-D  :-D  :-D

[30]: Jistě. :-) Ten tvůj článek se mi, co si pamatuji naopak hodně líbil, nešlo na něj nehodit odkaz i sem. :-)

33 Matt Matt | E-mail | Web | 4. května 2011 v 15:34 | Reagovat

Nevím, já s technikou takový vztah navázat nedokážu.

- I kniha je "technika" (i bez těch uvozovek), stejně jako ta čtečka.

34 Matt Matt | E-mail | Web | 4. května 2011 v 15:35 | Reagovat

[31]:

Jinak stahování filmů z internetu je naprosto legální :)

35 vivienne vivienne | Web | 4. května 2011 v 15:38 | Reagovat

obojí má své pro i proti

36 Lúmenn Lúmenn | Web | 4. května 2011 v 16:13 | Reagovat

Jé, ten článek se mi vážně povedl...ale sakra, to jsem nepsala já? Přísahal bych že jo:) Prostě a jednoduše - naprostej souhlas a není co dodat.  Knihy, knížečky moje zlaté, bych envyměnila za čtečku ani náhodou. Nehledě na to, že knihovny nabízejí dost literatury, kterou mám ráda a proč všechny knihy kupovat a skladovat doma (hm, kdybych všechny knihy, co jsem přečetla měla mít doma, asi bych spala na zahradě). Doufám, že ty ošklivý blikající mašiny naše papírové skvosty nikdy nenahradí:)

37 Matt Matt | E-mail | Web | 4. května 2011 v 16:18 | Reagovat

[36]: čtečky NEBLIKAJÍ, mají speciální INK display na úrovni tištěnýho papíru.

38 ppolda ppolda | Web | 4. května 2011 v 16:22 | Reagovat

Doplnění k [17]: Jinak elektronický inkoust mají takové ty dražší čtečky.. třeba od Sony. Ale pak to už opravdu je jako běžná kniha a netahá to oči. Vlastně se daná stránka "otiskne" na obrazovku a tam zůstává, dokud čtečka nedostane podnět k dalšímu "tisku".
Výhody jsou jasné a nevýhoda je v tom, že si po tmě nepřečtete ani písmenko.

39 Matt Matt | E-mail | Web | 4. května 2011 v 16:33 | Reagovat

[38]: nevýhoda jak u normální knihy.

Jde hlavně o to, že ta technologie INK displayů existuje, což neznamená nic jiného, než že za chvíli bude běžná a levná :)

40 KadetJaina KadetJaina | Web | 4. května 2011 v 17:41 | Reagovat

Jsem pro papírové knížky, rozhodně. Chci mít knihovnu plnou knih a chci mít i ty staré, rozpadlé, i ty nové, voňavé, prostě všechny, které se mi budou líbit a budu se na ně moct koukat. Když jsem v knihkupectví/knihovně/vidím babičinu skříň, vždycky jsem strašně nadšená, i když vím, že by mě ani polovina knížek nebavila. Jenomže v nich vidím tu myšlenku.
Kdyby takhle viděla položenou čtečku, nikdy bych se do takovýho stavu nedostala. Knížky mají něco do sebe a dají se prohlédnout v regále. Čtečku musí člověk zapnou a sledovat tituly. A když jeden vybírá knížky třeba pohledem na obálku, čtečka mu prd pomůže.
Palec nahoru pro knihy, bezpodmínečně ^V^

41 ppolda ppolda | Web | 4. května 2011 v 17:59 | Reagovat

No kdybych měl vybírat knihy podle obálky, asi by mi unikla obrovská spousta výborných titulů, protože ty obálky co se dnes dělají..hrůza, děs

42 KadetJaina KadetJaina | Web | 4. května 2011 v 18:00 | Reagovat

[41]: Ale zase musíš uznat, že některé věci zaujmou. Nevybírám přímo podle nich (to bych si někdy domů teda donesla věci O_o) ale když vidím pěknou obálku, tak do tý knížky většinou nahlídnu.
Pokud zrovna nejde o něco super-profláklýho.

43 Daisy Daisy | 4. května 2011 v 18:15 | Reagovat

ohle nepřestávej nebo se stane něco špatného. Jmenuji se Daisy, je mi 7 let mám blond vlasy a děsivé oči. Nemám nos a uši jsem mrtvá. Pokud tohle nepošleš 15ti lidem zjevím se dnes večer u tvé postele s nožem a zabiju tě.Tohle není vtip! Něco dobrého se ti stane v 15:22-někdo ti zavolá nebo k tobě promluví a řekne : MILUJI TĚ !!!! P.S: Neporuš to!
no pak...?
PS:mne uz to neposielaj na moj blog

44 ppolda ppolda | Web | 4. května 2011 v 18:18 | Reagovat

[42]: obálka je určitě první signál, pokud člověk jen tak bloumá a hledá co by. A přesto se docela podceňuje. Je to škoda :)

45 Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri | Web | 4. května 2011 v 18:30 | Reagovat

[11]: :-)

Můj pocit je nesmírně vyhraněný - knížky jsou prostě moje, fantazie z nich přímo kape a když ne z nich... z čeho jiného? Krátký článek o psaní snad vyjádřil trochu tu hromadu něhy kterou k nim chovám.
Když se kouknu na mou knihovničku, kterou jsem nedávno přeorganizovalo v ještě větší bordel, jsem hrdé.
Hrdé že místo toho, abych si koupilo pitivo a odneslo se na křídlech alkoholu kamsi, místo toho, abych si koupilo spousty zbytečností nebo nových hadrů tam mám poctivě z kapesného zaplacené tituly, které ctím.
A uctívám každým pootočením stránky...

Je to tuším podruhé, co s tebou naprosto souhlasím. :-) Odpočinek od techniky naprosto nutný - z hučení mě občas bolí chlupatá hlavička, úúú!

46 KatyRZ KatyRZ | Web | 4. května 2011 v 18:50 | Reagovat

Já to řeknu takhle. Nemám nic proti čtení ebooků, ale když už mám za knihu zaplatit, tak ji chci mít v ruce. Kniha je pro mě nejhezčí dárek. Knihy jsou mojí (co se týče hmotných věcí) největší chloubou - ať se někdo opováží mi je zkusit nahradit za soubory někde na disku :(.

47 Alissa Alissa | Web | 4. května 2011 v 18:53 | Reagovat

Asi budu v menšině, když se zastanu elektronických knih, co?
Já miluju knížky (co tak koukám, tak moje knihovnička z dětství čítá víc knížek, než získá běžný neknihofil za celý život). Ale teď, když studuju, počítám každou korunu a pořád přejíždím z jednoho města do druhýho, je diametrální rozdíl táhnout s sebou patnáct set stránek nebo flashku. Sice se chystám, jak si jednou pořídím do bytu obrovskou knihovnu a celou ji zaplním, ale prozatím se mi mnohem víc hodí mít všechno uklizené na harddisku.
A osobně bych opravdu uvítala způsob, jak za texty, které se stáhnu, nějakou tu korunu zaplatit.

48 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 4. května 2011 v 19:43 | Reagovat

[35]: ;-)

[36]: Dík. :-) Taky bych to tak viděla, ať blikají nebo ne. :-)

[40]: :-)

[41]: Jak co - záleží na tom, jestli máš rád digitální malbu nebo ne. :-)

[43]: OMG

[45]: Teprve podruhé? Co bylo poprvé? :-)

[46]: Přesně tak - když už za to člověk zaplatí, chce to mít v ruce. :-P

[47]: No, v menšině asi budeš, ale očividně jsou tu i velcí zastánci e-booků. :-D

49 nel-ly nel-ly | Web | 4. května 2011 v 20:40 | Reagovat

Myslím, že mi vyhovují knihy, dokud jsou knihovny.... protože jak si řekla, vysokoškolák, i když konečně pracující, na to prostě nemá a nepředpokládám, že na to udu mít i po škole. Poslední knihu jsem si koupila včera (protože novýho Goodkinda doma prostě mít musim! :D) ale jinak už jsou to zas měsíce.... Já čtu knihy z knihoven, v Pražské městké knihovně jsou všechny, sice si člověk musí někdy počkat nebo se projet dokola mhdčkem ale stojí to zato....
Naopak chápu čtečky, protože knihy jsou předražené, velké, těžké a třeba když pojedu na dovolenou, tak já osobně nemám problém přečíst celou knihu za pár dní a tahat s sebou letadlem tři svazky doopravdy nemůžu

50 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 4. května 2011 v 20:48 | Reagovat

[49]: Sakra, všichni na dovolené čtou a já se vždycky jenom flákám. :-D

51 Daletth Daletth | Web | 4. května 2011 v 21:13 | Reagovat

Já bych si e-čtečku pořídila jen za jediným účelem - abych si do ní nastrkala všechny ty povídky, které jsem slíbila zkritizovat, protože na rozdíl od počítače nesvítí, takže z ní nebolí oči. Jenže, když je tma, tak si taky přečtete velký kulový..., tak v čem je rozdíl od běžné knihy? Pokud tedy nepočítám to, že to nemá  žádnou (alespoň pro mě) "emoční" hodnotu, a že si s sebou můžu tahat víc knih najednou... Přece jen tahat s sebou osmi set stránkovou bichli v hardbacku není nic moc, ale ten pocit, když na ni hledím do knihovny... k nezaplacení. V tomhle jsem konzerva - knihy mají být tištěné. 8-)

52 Cervenej_cudlik Cervenej_cudlik | E-mail | Web | 4. května 2011 v 21:44 | Reagovat

Bez knih, normálních knih, bych asi nemohla existovat. Mám je ráda a proto čtyři z pěti polic v mém pokoji jsou knih plné. Těším se až ve vlastním bytě bude stát knihovna a jsem ochotná si šetřit na to, aby byla neustále plnější. Ceny knih jsou vyšší to ano, ale o to vzácnější. Říkám si o knihy k narozeninám a podobně a nebo prostě šetřím. Oproti tomu jsem také člověk, který žije internetem, technikou a vším tím a tak nezavrhuji ani e-book - podle mého je to skvělá věc například na cestování - ono je rozdíl hodit do batohu e-book a nebo pěkně těžkou bichli (která má jinak neskutečné kouzlo - nemusíte-li ji sebou tahat na zádech). Takže jsem rozhodně pro zachování knih, ale zároveň proč nerozvíjet i techniku současně.

53 Matt Matt | E-mail | Web | 4. května 2011 v 22:16 | Reagovat

Tak jsem se rozhodl, že napíšu o čtečkách taky nějaký článek, tohle je výsledek:

http://sprostepovidky.blog.cz/1105/smrt-zpatecnikum

(ano, je to hnusný reklama, až mě na ulici potkáte, můžeme mě za trest třeba ubít cihlou nebo mi típnou cigáro o bradavku - hezkej den :)

54 agrrr agrrr | Web | 4. května 2011 v 23:29 | Reagovat

[31]: Barbarství? to záleží na úhlu pohledu. mě přijde barbarství půl roku sebou tahat všude knihu, v dešti,v mrazu, nechat ji vyšisovat od sluníčka dokud z ní nebude nečitelný salát, jen abych ji náhodou nepotřebovala pro zabití nudy při čekání na vlak. a že v mobilu? Čtečka je poněkud drahá,takže si musím pomoct jak umím. Telefon, Blabolka, nebo už namluvená kniha.... Já si svoje miláčky na cestách ničit nebudu ;-)

55 ratuska ratuska | Web | 4. května 2011 v 23:39 | Reagovat

Knížky může přesně ze stejného důvodu, jaký jsi popsala :-). Sama nakupuju jenom v levných knihách - jak zmínil Sikar, lov je důležitý - nebo se šťourám v knihovně, i když to je dost omezené šťourání. Až budu prachatá, koupím si všechny díly Temné věže :-D. Toť můj skromný sen.

56 m. m. | Web | 4. května 2011 v 23:44 | Reagovat

[24]: Zrovna jsem to chtěla napsat, bereš mi to z úst. Do knih píše jenom barbar a dobytek. Když si chci někam něco poznamenat, pořídím si záložku, štítek nebo notýsek, ale psát do knih? Fuj.

[54]: To je problém s tím, že si lidi obecně nevážej věcí. Když sebou nějakou knihu někam beru, tak jedině v obalu a setsakra dobře se o ni starám, aby nenavlhla, nezašpinila se, nepřehla a tak tomu podobně. Je to věc křehčí než mobil a vyžaduje speciální péči. Ale to samozřejmě záleží i na typu knihy. Nějakej brakózní paperback mě asi zase tolik trápit nebude jako kdybych polila první vydání Silmallirionu kafem :-D

57 m. m. | Web | 4. května 2011 v 23:45 | Reagovat

Mimochodem, tenhle článek by se perfektně hodil do AK rubriky Jak to vidím já... to jen tak na okraj :)

58 agrrr agrrr | Web | 4. května 2011 v 23:50 | Reagovat

[56]: Tak první vydání Kulhánka jsou třeba v paperbacku, že? A pevná vazba ještě není zárukou kvalitního čtiva a "pejprbeková" ještě neznamená, že je to brak. Ale to už se dostáváme jinam :-)

59 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 5. května 2011 v 5:00 | Reagovat

[51]: V tomhle tu tvou konzervovitost podporuji.
No - někteří šílenci jsou schopni s sebou táhnout i 800 stránkovou bichli... ale to musíš nejdřív vyhodit všechny učebnice. :-D

[52]: Co se týče nás skoliózních jedinců... tak určitě. Ale jak už tu zaznělo - bála bych se, že mi čtečku někdo ukradne. :-)

[53]: Jsem ráda za alternativní názor. Článek si určitě přečtu. :-)

[54]: Taky pravda. Nechat na knihu na dešti? Chudák. :-D

[55]: Jo, to by se mi taky líbilo, ale to bych nejprve musela vykrást banku. :-D

[57]: Musím se podívat, jestli tam jdou poslat již publikované články. :-)

60 Tomáš "Tomisus" Pacovský Tomáš "Tomisus" Pacovský | Web | 5. května 2011 v 6:57 | Reagovat

Já jsem určitě zastáncem knih. Ta vůně. Listování. Obálky. To je prostě všechno, co si s knihami spojuji.
E-booky mají ale dvoje plus. Jsou výrazně levnější, jelikož zde není potřeba tolik peněz na samotnou výrobu knihy a potom... když se představím kolik těch stromů muselo kvůli knihám padnout. Pohled na zaplněnou knihovnu je ale stejně nezapomenutelný.
A taky je fakt, že ten e-ink vypadá doopravdy téměř stejně jako normální papír. Měl jsem tu možnost si jednu čtečku prohlídnout a vyzkoušet.  
Přesto jsem jednoznačně za knihy! :-)

61 Čerf Čerf | Web | 5. května 2011 v 7:17 | Reagovat

Mám-li si vybrat mezi shlukem jedniček a nul a knihou, vyberu si knihu. Má mnohá využití, dá se nejen přečíst, dá se s ni zašustit, podložit noha stolu, zahrát pingpong... A taky je to mlčenlivý a trpělivý přítel, který se pomstí vahou své osobnosti při každém stěhování :-).

62 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 5. května 2011 v 7:34 | Reagovat

[60]: Znovu opakuji, že sice neznám technologii výroby čteček, ale neřekla bych, že je to k přírodě šetrnější. To je jak jaderná vs. solární energie. Nezdá se to, ale výroba komponent do panelů je naprosto neekologická.

[61]: Jo, to rozhodně - odstěhovat knihovnu do 11. patra není žádný med. :-D

63 Ozzro Ozzro | Web | 5. května 2011 v 15:38 | Reagovat

Souhlasím částečně se Sikarem. Papírové knihy nevymizí, ale budou to komerční sračky, knihy, u kterých si bude nakladatel sotprocentně jistý, že mu vydělají prachy. Dneska je i distribuce knih o penězích, nic víc a je to škoda.

64 Amia Amia | Web | 5. května 2011 v 15:44 | Reagovat

Přestávám věřit v normální lidskou chytrost a i když na Čechy jako národ stále nedám dopustit (a v nejbližší budoucnosti se to ani nestane), ti politici mi začínají připadat jako někdo jiný. Aneb, zvyšovat DPH na knihy?
Návazně na to navrhovat poplatek za zkoušky na vysokou na 6 000 Kč a tak dál... Vážně chtějí národ debilů? :-| :-| :-|

To jsem se zas rozkecala. Takže, já jedině papírovou :-)

65 Amia Amia | Web | 5. května 2011 v 15:51 | Reagovat

[56]: Podobný názor má kamarád, možná ješztě trochu víc - oblíbené knihy má zásadně dvakrát, jednu pečlivě zabalenou a uloženou div ne v sejfu, druhou v knihovničce ke čtení.
Ovšem já jsem zastánce druhého. Kniha je od toho, aby se četla. Přece si nepořídím jeden z těch pokladů jen aby mi ležela v knihovničce, tím pak úplně ztratí svou hodnotu. Cena knihy není v tom fyzičnu které je vidět, ale v myšlenkách v ní obsažených. Radši ji brát s sebou na cestách, nevyhnutelně ji ničit jako všechno (NE schválně!! Prostě užíváním, jako třeba boty!), i ji omylem upustit do prachu cesty a pak se jí týden omlouvat, než ji nechat zanášet prachem v knihovně kde se stane jen dalším vlastnictvím, které je jen aby bylo

66 Lastovička Lastovička | E-mail | Web | 5. května 2011 v 17:38 | Reagovat

Ja osobne neznášam e-knihy, hrozne z toho bolia oči a neskutočne ma to otravuje. Ja mám rada staré knihy, kvôli ich väzbe. Sú už také zmäknuté časom. Obča si to ani neuvedomujem, ale keď čítam knihu tak po nej prechádzam prstami, hladím stránky a tak. :-) Na niektorých starých knihách mi vadí prenikavý zápach, ale ďalšie zase príjemne voňajú starobou. :-D
Ale už som našla aj zopár nových výtlačkov kníh, ktoré majú aj vôňu! (Nemyslím tým typickú knižnú vôňu, ale vanilku a tak) Ale to sú už extrémy. :D

67 KatyRZ KatyRZ | Web | 5. května 2011 v 21:01 | Reagovat

Jé koukám, že se tu řeší i knihy v mobilu. Tak to je pro mě poměrně běžná záležitost se přiznám - nesnáším čekání a dostat se do situace, že někde skejsnu a nemít sebou ani tu knížku v mobilu - kleplo by mě :D.
A co se týče péče o knihy. Ne že bych na nich svačila a malovala do nich - brrr - ale mám ráda, když je na knížce poznat, že ji někdo četl ;).

68 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 5. května 2011 v 23:18 | Reagovat

[63]: Je, bohužel. :-(

[64]: Hloupému stádu se nejlépe vládne. :-|

[66]: Fakt? Tak o tom jsem ještě neslyšela. Vanilkový Kulhánek a čokoládová Neomillnerová? Hmmm. :D

[67]: Oslí rožky... :-P

69 veruce veruce | Web | 6. května 2011 v 6:37 | Reagovat

Já osobně nejradši čtu knížky jako ebook na svém MDAčku, to však nic nemění na tom, že mám ty papírové ráda a knihovničku jimi poctivě plním. Beru je však jako sbírkový předmět a ikdyž je se budu chtít znova přečíst, sáhnu zase po té elektronické verzi :-)

70 Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri | Web | 6. května 2011 v 17:09 | Reagovat

[48]: Tuším, že jsem to hned pod tím článkem zmiňovalo - pamatuji si to, ale neber to vůbec negativně, to ne!! Já to myslím tak, že s tebou NAPROSTO a bez sebemenších výhrad souhlasím, a to je z hlediska svobodymslnosti vícekráte než třikráte do měsíce zcela nezdravé! :-D

71 Lennroe Lennroe | Web | 7. května 2011 v 18:21 | Reagovat

Já si myslím, že v porovnání s takovým Askem, kde se nakoupí nábytek a ten se za dva roky rozpadne a nejde (narozdíl od knihy) recyklovat, je tisk knih naprosto neškodný. Knihy vydrží roky a když se je pak rozhodneš zlikvidovat enzůstane po nich ani stopa. Takovou čtečku nezrecykluješ a nepředpokládám, že by vydržela dýl než dvonásobek záruční doby. Z ekologickýho hlediska se to moc srovnávat nedá.

72 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 7. května 2011 v 20:04 | Reagovat

[69]: :-)

[71]: Přesně tak, já to říkám pořád. Ekologii jasně, ale myslet u toho. :-)

73 Margueritte Weinlich Margueritte Weinlich | Web | 8. května 2011 v 20:20 | Reagovat

Já momentálně preferuji jak tištěné, tak e-booky. Pratchetta se mi z noťasu číst nechce - ráda si ho čtu v MHD, v posteli, v přírodě, na "oné-tajné-místnůstce", ale u povinnné četby, nebo pracovních dokumentů je mi ro jedno.

Asi je to tím rozdílem co číst mžu a co musím. E-booky jsou dostupné, noťas mám stále s sebou a to co z něho čtu - mám na to určitý čas.

Ale Pratchett, nebo jiní fantasy spisovatelé, na to je třeba klid a vychutnat si to. :-)

74 Vendy Vendy | Web | 8. května 2011 v 22:18 | Reagovat

Jsem pro knihy, z důvodů, které tady už několikrát padly.
Mám ráda, když si koupím novou knížku a těším se, až se do ní začtu. Když na ní usnu, nic se nestane... (maximálně si pokrčím stránku, s tím se vyrovnám). Knížku si beru sebou na cestu, při jízdě autobusem nebo při čekání na spoj je to dobré ukrácení času.
Navíc miluju listování stránkami.
Ale elektronickou čtečku nezavrhuji, taky se hodí. Zejména pro případy dovolených, je opravdu otravné vláčet sebou tři nebo pět knížek (zaberou spoustu místa a hlavně jsou těžké).
Myslím, že by se dobře doplńovaly.
Ovšem, kdyby mi někdo dal na výběr pouze jednu z možností, hlasovala bych pro knihy papírové.

75 Vendy Vendy | Web | 8. května 2011 v 22:19 | Reagovat

Jsem pro knihy, z důvodů, které tady už několikrát padly.
Mám ráda, když si koupím novou knížku a těším se, až se do ní začtu. Když na ní usnu, nic se nestane... (maximálně si pokrčím stránku, s tím se vyrovnám). Knížku si beru sebou na cestu, při jízdě autobusem nebo při čekání na spoj je to dobré ukrácení času.
Navíc miluju listování stránkami.
Ale elektronickou čtečku nezavrhuji, taky se hodí. Zejména pro případy dovolených, je opravdu otravné vláčet sebou tři nebo pět knížek (zaberou spoustu místa a hlavně jsou těžké).
Myslím, že by se dobře doplńovaly.
Ovšem, kdyby mi někdo dal na výběr pouze jednu z možností, hlasovala bych pro knihy papírové.
(Ach, proč mi jen tolik blbnou komentáře? Tento vkládám potřetí...)

76 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 9. května 2011 v 9:54 | Reagovat

[73]: Přesně tak. :-)

[74]: Já taky. A opět se červenám, protože na dovolené víc jak jednu knihu nezvládnu. :-D

77 Ducii Ducii | Web | 9. května 2011 v 19:03 | Reagovat

Není nad knížky, ale dnes mi dorazila konečně má vlastní čtečka. Důvod je prostý - musím číst spoustu anglických textů a knih, které v jiném než elektronickém formátu v čr neseženu a než čumět do kompu, tak je pro mě čtečka určo výhodnější... Každopádně pokud si budu moci vybrat mnohem raději zvolím knihu papírovou...

78 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 9. května 2011 v 19:35 | Reagovat

[77]: V tomto případě, myslím, není co řešit. :-)

79 izabelle izabelle | Web | 9. května 2011 v 21:48 | Reagovat

Tištěnou knížku. Nejraději mám ty z antikvoše nebo po babičce (tátovi, strejdovi, ...) i s věnováníma.
A píšu do nich. A kreslim. A podtrhávám si oblíbený pasáže, nad slova který neznám si píšu význam, nebo synonyma. Tak má pro mě knížka mnohem větší cenu. Je to kus jinýho světa se mnou v něm.

80 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 9. května 2011 v 22:02 | Reagovat

[79]: Zajímavé, tohle jsem nikdy nedělala. I když už jsem pár knih inkoustem potřísnila s nějakým tím věnováním. No a potom jsou tu takové drobné nehody, jakože si člověk otiskne na knihu svůj nalíčený úsměv a podobně. :-D

81 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 11. května 2011 v 15:04 | Reagovat

Byl jsem tu ještě jednou; oprav si "standart" na "standard".

82 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 11. května 2011 v 15:05 | Reagovat

[81]: Jistě, chybička se asi vloudila. U těhle slov si nikdy nejsem jistá, jak se píšou, můžu si to zjišťovat desetkrát, ale stejně mi to trvá, než si to zafixuju správně. :-(

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama