Terry Pratchett: Choosing To Die (2011)

18. července 2011 v 6:48 | Tereza Matoušková |  Recenze
Sira Terryho Pratchetta, autora knížek o Zeměploše, asi není třeba dlouze představovat. Všeobecně známo taktéž je, že trpí Alzheimerovou chorobou a je velkým zastáncem euthanasie, která je v jeho rodné Británii nezákonná. Nevyléčitelně nemocní Britové se tak musí trmácet kupříkladu do Švýcarska, kde je asistovaná sebevražda možná. O tom a nejen o tom je Terryho film Choosing To Die.

Ke snímku jsem se dostala čirou náhodou přes tento článek na Fanzinu, kde se píše o tom, že duchovní otec Zeměplochy obdržel formuláře k asistované sebevraždě. Ať už je tedy po dokončení své poslední knížky podepíše nebo ne, vraťme se k dokumentu, o kterém je v článku taktéž zmínka. Choosing To Die není těžké v kyberprostoru vyšťourat, lze ho pod patřičným heslem nalézt jak na Youtube, tak v kdejakém anglickém článku. Není taky divu, snímek vyvolal značnou vlnu nevole ze strany oponentů euthanasie.

Nevím, jestli je to tím, že se s názorem známého spisovatele ztotožňuji, ale osobně mi dokument nepřišel nijak pobuřující, alespoň ne tak pobuřující, jak by člověk čekal. Terry Pratchett přece hlásá, že člověk by měl mít možnost volby a co může být, pro všechna chodící zavazadla, moudřejšího, vstřícnějšího, milejšího a tolerantnějšího, než dát člověku možnost svobodně rozhodovat sám o sobě.

Víte, já strašně nesnáším ten typ lidí, kteří si myslí, že mají patent na pravdu a proto mohou rozhodovat o životě (smrti) ostatních. Velmi často se tento jev pojí ještě silnou vírou v nějaké božstvo, což je obzvlášť prekérní. Ono totiž na "argument" bůh to tak chce se těžko reaguje tak, aby člověk svůj protějšek přinejmenším neurazil. (Schválně píšu malé "b", lidi jsou vztahovační, nechci vypadat, že se navážím do někoho konkrétně, to pro bohy, ne. Taktéž neříkám, že jsou všichni takoví, aby zas někdo blbě nečetl.)


Kacířská poznámka: Tvůj bůh to tak chce. Tvůj bůh je prý jediný bůh a jen jeho názory jsou správné. Fajn. Jak to můžeš vědět? Ty jsi s ním mluvil?
a) Ne, ale věřím v něj.
Jo a já věřím v špagetovou létající příšeru. Vo co go?
b) Ano.
Tak potom:
A) Kecáš.
B) Jsi magor.
C) V případě, že jsi s ním mluvil, jak můžeš vědět, že tě netahal za nos?
Jasně, věříš. Jo a já věřím ve špagetovou létající příšeru. Vo co go?



Terry Pratchett ve filmu Choosing To Die zdroj

Snímek je koncipován tak trochu jako Terryho osobní zpověď a hledání, dle mého si každý může k jeho názorům zaujmout postoj jaký chce. Výrok že by byl snímek jakousi reklamou na sebevraždy, mi přijde absurdní, stejně jako si klepu na čelo při prohlášení "že kdybychom tedy povolili euthanázii, zvýšil by se počet sebevražd". V tomto směru vidím naprosto jasnou analogii. Je snad výpověď ženy, která je těhotná a rozhoduje se mezi tím, jestli půjde na potrat, nebo ne a ptá se na názor žen, které na potrat šly/nešly, reklamou na potraty? Když povolíme potraty, zvýší se počet potratů? Jistě, jak by ne. A taky se sníží počet andělíčkářek.

Ono je stejně podivné, že potraty jsou legální a euthanasie ne. Matka může rozhodovat za plod a může si ho klidně nechat vzít z čistého rozmaru, to vše pod lékařským dohledem. Vážně nemocný člověk má smůlu a může na tom být tisíckrát hůř než plod, který podle všeho bolest ještě cítit nemůže. Já osobně nevidím rozdíl mezi defektním plodem, vážně postiženým už narozeným dítětem a vážně nemocným člověkem. Život jak život, člověk jak člověk a možnost úniku a důstojné volby by měla být otevřená vždy.

Možná namítnete, že se euthanasie dá zneužít. Čeho se nezneužívá? Vy si skutečně myslíte, že vychytralí příbuzní nezneužijí toho, že má jejich bližní nějaký zdravotní problém? Že k tomu potřebují lékaře? Zákony? Zvláštní povolení? Nebo říkáte, že sebevražda je zbabělost? Že je to jednoduché? Dle mého není. Kdyby byla, tak už lidstvo neexistuje, protože zbabělec je ve své podstatě každý a utéct je vždy nejjednodušší řešení.

Ať už máte názor jakýkoliv, rozhodně vám Choosing To Die vřele doporučuji. Nejde jenom o Terryho charisma, film by byl dostatečně silným zážitkem i bez něj. Sledovat osudy lidí, kteří se rozhodli mezi životem v ústavu a v nemohoucnosti a smrtí, kterou považují za důstojnou, ale ke které je třeba notné dávky odvahy, dojímá. Možná bych dodala děsí, ale v životě jsem neviděla méně děsivou smrt, než jak je podána v Pratchettově snímku.


Kacířská poznámka číslo dvě: Církev létající špagetové příšery skutečně existuje. Viz. zde. Jejich postoj k euthanasii jsem nikde nenašla, ale myslím, že pokud předtím člověk rituálně pozře něolik špaget, problém v tom nebude a dojde se mu boloňského nanebevzetí.


Z dílny Terryho Pratchetta. zdroj

Doporučuji taktéž pohledat nějaká další Pratchettova vyjádření k danému tématu a vlastně k jakémukoliv jinému tématu, protože je to velice vzdělaný a příjemně působící člověk, který má navíc smysl pro humor, a takové by si měl jeden občas i poslechnout tak, aby je skutečně slyšel.


Temnářka
 

7 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Sikar Sikar | 18. července 2011 v 7:39 | Reagovat

Kýv.

K tématu jsem se už porůznu vyjadřoval tolikrát, že první slovo komentáře stačí, neb platí pro celý článek.

Ovšem už kvůli Terrymu by to chtělo nalézt lék, protože dle vlastních slov má mimo Zeměplochy nápady na celý další cyklus...

2 Lúthien Lúthien | Web | 18. července 2011 v 9:01 | Reagovat

Terryho knížky miluju! Co se týče eutanázie, tak nejsem zastáncem. Jsem věřící, ale to neznamená, že bych lidem vnucovala své názory - opravdu, každý má svobodnou vůli a může si o svém životě rozhodovat. Někdo třeba o Bohu nechce ani slyšet, tak mu nic říkat nebudu, někdo si to vyslechne, ale stejně se rozhodne podle sebe. Je mi líto, že spousta fanatiků a sekt hodně znechutilo společnost a pokřivilo jejich vnímání všech věcí spojených s Bohem a vírou.
Moc bych si přála,aby byl pan Pratchett co nejdéle zdraví.

3 Lúthien Lúthien | Web | 18. července 2011 v 9:06 | Reagovat

*zdravý :D

4 vivienne vivienne | Web | 18. července 2011 v 9:46 | Reagovat

Musím říci, že s tebou souhlasím. Ale i tak bych si nejvíce přála, jak již psal Sikar, aby se našel lék.

5 Kittka Kittka | Web | 18. července 2011 v 10:25 | Reagovat

Ahoj,
máš krásný blog. Můj teprve začíná, ale jestli chceš, podívej se na něj.Klidně napiš i komentík, jestli budeš chtít.
Ppa

6 Alexandra Gryffin- Fox Alexandra Gryffin- Fox | Web | 18. července 2011 v 10:34 | Reagovat

Nikdo nežije věčně a ani takový magič jako Pratchett není výjimkou. Je divné myslet na to, že jednou nebude, každopádně ho v tomto rozhodnutí podporuju. I já bych si to na jeho místě vybrala.

7 Daletth Daletth | Web | 18. července 2011 v 10:38 | Reagovat

S článkem souhlasím, stejně tak jako s rozhodnutím Pana Spisovatele... Jen doufám, jak už jsem psala, že tu s námi pobude co nejdéle...

8 hakuka hakuka | Web | 18. července 2011 v 12:05 | Reagovat

Obecně nejsem zastáncem těhle velkých změn už jen proto, že jsou prostě problematické a mají spoustu ale. Když ale vidím ty důstojné pány a paní, co si mají za pár let slintat na bradu... Ano, ano a sakra ano! Tohle si inteligentní člověk, který se celý život o něco snažil, nezaslouží! Vždyť ztratí sebe a to je horší než smrt jako taková... :-?

9 Margueritte Weinlich Margueritte Weinlich | Web | 18. července 2011 v 12:55 | Reagovat

Děkuji moc za článek.

I když je Terry bezesporu jedním z největších spisovatelů, ozývají se hlasy, že to přestává být on. S knihami mu pomáhají a ty díla už ztrácí. Ptala jsem se několika vělkých čtenářů všemožného  sci-fi i fantasy a sdílí názor, že poslední knížky už nejsou to co bývaly. Není v tom Pratchett, jako kdyby se na těch knihách jen zčásti podílel.

I když se teď Terry věnuje tomuto tématu a i když léky nejsou všemocné a jednou dojde na to se rozhodnout, jestli ano, či ne, moc si přeju, aby ta ztráta, která svět čeká, přišla co nejpozději.

Co se týče asistované sebevraždy samotné. Asistovaná sebevražda, kdyby byla povolená, tak by musela mít určitě zásadní pravidla. Například to, že by ji nemohl podstoupit zdravý člověk. Potom nechápu argumentaci, že by "vzrostl počet sebevražd". To jde lidem jenom o statistické údaje? Nejde jim, že lidé pomalu umírají v mukách
Navíc by se eutanázie nemusely do sebevražd vůbec počítat.

Ne, nepochopím to. Když chce člověk ukončit život z takového důvodu, mělo by mu to být umožněno. Místo toho církev žvatlá, předhazuje nám zmagořené dogma a za zády se stádečku pochechtává. Dost. Takový bůh, jak ho podává církev neexistuje.

10 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 18. července 2011 v 17:03 | Reagovat

[1]: Samozřejmě, to by si přál asi každý fanoušek fantastiky, ovšem je otázka, pokud by se i lék našel, v jakém stavu už by Terry byl. Když si vezmeš, že už teď diktuje své romány asistentovi a má problémy s krátkodobou pamětí... :-( Každopádně jsem o tom, že užívá nějaký nový lék četla, prý je mu teď lépe a je rozhodnut cestovat, což je, myslím, skvělá zpráva. ;-)

[2]: To je pravda, i já mám několik kamarádů věřících a jsou to moc milí a inteligentní lidé. Samozřejmě, na mnohém se neshodnem, ale myslím, že v tomto směru jakžtakž funguje vzájemná tolerance. To je ale bohužel to, co mnohým lidem chybí obecně.

[4]: :-)

[5]: Děkuji. :-)

[6]: Asi tak. ;-)

[7]: Jak už jsem psala Šiškovi, to asi všichni. Viděla už si ten dokument? Co na něj říkáš?

[8]: Přesně tak. Dále tu máme třeba lidi, kteří umírají kousek po kousku rozežíraní rakovinou, bez možnosti vyléčení. Těžce postižené, kterým postupně degraduje tělo atd... I ti by měli mít možnost důstojného odchodu, dokud se ještě o důstojnosti dá mluvit.

[9]: Je jasné, že díla ztrácí, když si je spisovatel nemůže v klidu datlovat sám, když je to přes někoho. Navíc, Pratchett už toho napsal tolik, že je s podivem, že ještě má nápady a už jen nevykrádá sám sebe.

Pokud se podíváš na dokument, je tam řeč i o tom, že AS nemůže podstoupit zdravý člověk. Vše je myslím podřízeno dost jasným pravidlům. A když to funguje ve Švýcarsku, proč by to nemohlo fungovat u nás.

Sebevražda je vnímána jako takové "prašivé" slovo, ale osobně v něm nic negativního nevidím. Ona to vlastně asistovaná sebevražda doslova je, když se podíváš na Choosing až dokonce, je to zcela jasné.

11 Daletth Daletth | Web | 18. července 2011 v 19:48 | Reagovat

[10]:: Ještě jsem ho neviděla... Nějak se k tomu nemůžu odhodlat... Budu z toho mít akorát depku :-(

12 Niviat Niviat | Web | 17. srpna 2011 v 9:44 | Reagovat

Já jsem rozhodně v jistých případech pro. Proč by měl inteligentní člověk skončit jako troska jen proto, že není možnost výběru. Proč by měl člověk s nevyléčitelnou nemocí trpět nesnesitelnou bolestí, když není lék. Knihy pana Pratchetta mám ráda, postupně jsem se už prokousala prakticky většinou toho co napsal a děsím se dne, kdy on vydá poslední knihu a já ji dočtu. Ale takový je život a nechápu, proč by měl trpět... Každopádně s článkem naprosto souhlasím, kde je spravedlnost v otázce potraty vs. euthanázie?

13 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 17. srpna 2011 v 13:23 | Reagovat

[12]: Chystá se Snuff. :-) No a snad bude aspoň ještě jedna, i když jisté to není. :-(

14 HICKMANJosie21 HICKMANJosie21 | E-mail | Web | 15. září 2011 v 10:17 | Reagovat

All people deserve wealthy life and <a href="http://bestfinance-blog.com/topics/home-loans">home loans</a> or just term loan will make it much better. Just because people's freedom depends on money.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama