Traktát na obranu čarodějů 3 - Zatracená inkvizice

24. července 2011 v 5:53 | Tereza Matoušková |  Fantasy a tvůrčí psaní
Traktát o těžkém životě čarodějů a kouzelníků ve fantasy literatuře sepsaný na jejich obranu Terezou Matouškovou, tak řečenou Temnářkou, a Atalanem Teharem, veleknězem podmořským, 24.června Anno Domini 2011

Část první naleznete zde: Dětství divňouse
Druhou část naleznete zde: Léta studentská

Část třetí - Dospělost tedy Maturitas

V minulém díle obdržel náš divňous čarodějnickou atestaci, a tak se dnes může s chutí vrhnout do života. Nedá se to nazvat úplným pravidlem, ale obvykle jsou magikové pekelně dlouhověcí, či rovnou nesmrtelní. V této množině lze nalézt dvě celkem logické podmnožiny:

1. Čaroději z nějakého nepochopitelného důvodu vyhovuje letitá tělesná schránka s vrzajícími klouby. Pravděpodobně se v ní cítí více moudrý, důstojný a vážený. Aby podpořil výsledný dojem pěstuje si plnovous, ve kterém chová hejno ospalých netopýrů.

2. Čaroděj je posedlý svým mladistvým vzhledem. Pokud mu k tomu nestačí vlastní magie, uchyluje se k temným rituálům, vraždí mladé panny a nevinná zvířátka, čímž obvykle docela prudí své bezprostřední okolí.
Dobrým příkladem je třeba zlá čarodějnice z Hvězdného prachu od Neila Gaimana, která se snaží ulovit padlou hvězdu a sníst její srdce.

S bodem dva často souvisí ještě jedna oblíbená peripetie - aby si mágové zachovaly své věčné mládí, mají ve zvyku se takříkajíc porcovat. Buď si vytrhnou nějaký životně důležitý orgán,...

Atalan: "Citově vyprahlí jedinci obvykle srdce..., alkoholici játra...,"

…a ukryjí ho někde ve skále, či v nejvyšší věži svého hradu, aby je bylo co nejtěžší zabít. Koumáci jako je Voldemort zaklínají kousky své duše do neživých předmětů.

Atalan: "Tyhle čaroděje nikdy nepochopím, jako by nebylo praktičtější nosit si duši přímo v těle. Moje přítelkyně má kupříkladu půlku duše zakletou v meči, který neustále nosí u sebe. Ne, že by to byl nějaký zmetek, ostudu jí nedělá, ale stejně, když člověk ulehne vedle ní na lože... Abych to přirovnal pozemšťanovi, trochu jako páření ježků...

Dobře tedy, divňous si zajistil dlouhý život a věčné mládí a mohl by si dát na chvíli voraz. Jenže ouvej. Nevyvedený autor mu staví do cesty další překážku. A tou je...

stará, dobrá a všeobecně oblíbená
INKVIZICE

Vysvětlivka - Inkvizitor ve fantasy = Rybí ksicht v kněžské kutně, který nosí na krku obrovský kříž (případně jiný adekvátní symbol). Jediným smyslem jeho existence je modlit se a honit čaroděje a čarodějnice. Ty potom upaluje. Proč? Protože je to MAGOR a protože to tak bylo ve středověku, né?

Odsuňme tedy roli inkvizice ve středověku a to jak moc se shoduje nebo neshoduje s představou některých fantasy autorů a podívejme se na to z jiného úhlu. Dejme tedy tomu, že tedy existuje určitá instituce, která má spadeno na čaroděje. To je celkem logické, respektive o tom, jak moc je to logické a jak moc velkou má ona instituce moc, rozhoduje funkce čarodějů v tom, či onom světě.

Dejme tomu, že se ona instituce nazývá inkvizice, je to přece tak hezké slovo. Ať netrháme partu.

1. Čarodějové žijí skromně stranou společnosti. Jejich magické schopnosti jsou buď velmi omezené, nebo jsou sice značné, ale mágové nevidí důvod, proč by je měli používat ke světským záležitostem.

V tomto případě nevidím důvod, aby nějaká inkvizice vůbec existovala. Chápejte, nikdo nevrazí peníze do výcviku lovců čarodějnic, vydržování armády, výzbroje, výstroje a jánevímčeho, jenom aby zničil bandu pomatenců v hábitech, proč, protože proto. Jistě, můžou se objevit nějaké osobní spory, čarodějníčci to můžou schytat v rámci nějaké svaté války, nebo čistky, případně lov čarodějů může být zástěrkou pro něco většího.
Každopádně pochybuji, že by se výhradně kvůli nim někdo obtěžoval, jenom protože čarujííí a jsou hrozně zlííí, bezbožnííí a... a... Kec.

2. Čarodějové se motají do světských záležitostí, jsou značně majetní a i jejich politický vliv můžeme považovat za významný.

Zde už je celkem pravděpodobné, že se někdo začne oblizovat až za ušima a dělat si laskominy na čarodějnické pokladnice a vilky. Případně se může jednat o nějakou špinavou politiku Výdaje vložené do lovců čarodějnic vůbec už nepřevyšují možné zisky.
Opět ale záleží na tom, jak mocní čarodějové jsou - nejen magicky, ale i politicky. No a opět jakou mají funkci. Vládce říše si těžko nechá sáhnout na svou armádu elitních mágů, že jo.

a) Čarodějové jsou silnější než inkvizice. → Není co řešit, udělejme rybím ksichtům v kutně pápá.

b) Inkvizice je silnější než čarodějové. → Nějaká šedá eminence si namastí kapsu a čtenář se postupně přesune zpátky do bodu jedna. Přeživší mágové tam na něj čekají.

c) Síly jsou jakž takž vyrovnané. → Vyhladí se navzájem? Agresorovi to přestane stát za to a uzavřou příměří? Zvítězí jedna nebo druhá strana, ale s obrovskými ztrátami?

3. Čarodějové patří mezi horní vrstvy společnosti a víceméně hrají roli klasického středověkého duchovenstva, případně vládnou sami docela. Inkvizici si stvoří sami, aby mohli účinně kontrolovat a eliminovat neatestované/nezasvěcené čaroděje, kteří by jim mohli lézt do zelí.

Což už je vlastně ale válka čarodějů mezi sebou. Ono, vložte takzvaným inkvizitorům do ruky magii a jsou z nich taky čarodějové. Bez magie vlastně víceméně nemají šanci, pokud za sebou nemají dostatečnou armádu. Vraťme se tedy opět do bodu jedna a dva. Stojí to někomu za to?
Mágové si koneckonců vystačí sami se sebou, bílí proti černým, zelení proti červeným,...

Uf, chceš k tomu něco dodat?

Atalan: "Ne, jde ti to tak hezky, jen pokračuj..."

Poslední, co bych chtěla zmínit, je sexualita. Řekla bych, že jen málo čarodějů žije v trvalých a oboustranně uspokojujících svazcích, většinou se pohybují mezi dvěma extrémy:

1. Žijí (téměř) v celibátu.

2. Každou noc léhají s jiným/jinou/jinými. (čarodějové od P. Neomillnerové)

Čarodějky taktéž často bývají neplodné (Sapkowského Yennefer), což rodinnému životu taktéž nesvědčí.

Není se čemu divit. Analogii s lidmi, kteří jsou příliš zapálení do umění/vědy/duchovna a podřizují tomu veškerý svůj osobní život, už jsem rozebírala v části první i druhé. Ono, když se to vezme kolem a kolem, fantasy vychází z reality jako jakýkoliv jiný žánr.

Atalan: "Pěkně si tu sexualitu odbyla."

Můžeš si napsat vlastní speciál. Já myslím, že soulož dvou čarodějů neprobíhá jinak, než soulož dvou obyčejných smrtelníků.

Atalan: :-)

Příště se podíváme na zoubek starým vetchým čarodějům, zabojujeme si s űberzáporňáky a nějak důstojně to ukončíme.
 

10 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 KadetJaina KadetJaina | Web | 24. července 2011 v 10:05 | Reagovat

Těším se na überzáporáky :-D
S inkvizicí je sranda, upálí všechno, co se hne a stejně se vždycky najde někdo, kdo jim to vártí ve velkým (dejme tomu, podpálí barák.) Stejně nejradši píšu za fanatiky, protože je v normálním životě nemůžu vystát a ráda se hrabu v důvodech, proč to dělaj. Takovej inkvizitor není špatnej nápad :-D

2 Daletth Daletth | Web | 24. července 2011 v 20:50 | Reagovat

Hehe... Víc k tomu snad už napsat neůžu :-D Zvedlo mi to náladu :-)

3 vivienne vivienne | Web | 24. července 2011 v 21:01 | Reagovat

těším se na další díl, alespoň si tak rozšíším vědomosti o čarodějích :-)

4 vivienne vivienne | Web | 24. července 2011 v 21:01 | Reagovat

* rozšířím

5 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 24. července 2011 v 21:13 | Reagovat

[1]: Mě fanatici nudí, i když je pravda, že jsou dost vděční záporňáci. Jsem ráda, že se líbilo. :-)

[2]: To mě těší. :-) :-) :-)

[3]: :-D

6 Adry Adry | Web | 25. července 2011 v 9:28 | Reagovat

Jsem teď trochu v časovým presu, ale odpoledne nebo večer se tu určitě porozhlídnu víc.

Děkuju moc za milý komentář u fotky! :-)

7 Polgara Polgara | Web | 25. července 2011 v 12:52 | Reagovat

V podstatě se vším souhlasím, jen mi přijde ujeté aby čarodějové žili v celibátu.
Většinou dostávají darem dlouhověkost a pohybuju, že by to někdo vydržel :-D Uznávám, najde se pár jedinců se silnou vůlí, ale stejně...no nic, kdy bude další článek? :-D

8 agrrr agrrr | Web | 25. července 2011 v 13:01 | Reagovat

[7]: tak zrovna ten celibát mi až tak divnej nepřijde. Když dostatečně dlouho nesexuješ tak už pak ani nemáš chuť... A čím dýl nesexuješ, tím víc se toho bojíš až ti přijde ujetý vůbec sexovat. :D  :D

Já teda většinou fandím inkvizitorům. Souhlasím s Kadet že s Fanatiky je sranda. :-D

9 Polgara Polgara | Web | 25. července 2011 v 18:35 | Reagovat

[8]: No, já zas ty fanatiky posílám ke všem čertům, neb bych je občas za ty jejich hemzy střílela :-D

10 Katanga Katanga | E-mail | Web | 25. července 2011 v 20:51 | Reagovat

Tak jsem se konečně dokopala k tomu, přečíst si traktát - tedy všechny tři, pěkně najednou.
Musím říci, že to bylo velice příjemné počtení a ačkoli jsem mnoho fantasy knih nečetla (obecně čtu málo a nemám se za to ráda), tak jsem tvé (za Atalanovy asistence) typy magií obdařených osob, od písklete až po stíhání rybími ksichty, mohla dobře k některým přirovnat. A nejen v literatuře, ale i v postavách v roleplayingu (ve kterém se, abych pravdu řekla, vyznám o něco víc). Těším se na další díl.

Mimochodem je škoda, že se vyskytuje víc solitérních čarodějů (maximálně s učněm - srovnávačem knih a nosičem chleba) než čarodějnických rodin. Na tom by se dalo vyřádit... :)

11 Dragita Dragita | Web | 25. července 2011 v 21:52 | Reagovat

to jsem zvědavá na ty uberzaporňáky :-D  :-D  :-D

12 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 26. července 2011 v 2:32 | Reagovat

[6]: Za málo, vždyť si to zasloužila. :-)

[7]: Proč? Mně to naopak přijde docela přirozené. Prostě vymění jednu schopnost za jinou. Kolik svatých/kněžích žilo jako poustevníci, aby se víc přiblížilo bohu/bohům/Bohu? Vem se takové Vestálky v Římě.

[8]: Tereza: Asi takhle nějak.

Atalan: "Když dostatečně dlouho nesexuješ tak už pak ani nemáš chuť... A čím dýl nesexuješ, tím víc se toho bojíš až ti přijde ujetý vůbec sexovat... Z tohohle mi naskakuje husí kůže."

[10]: Tak, v dnešním fantasy už jsou i čarodějnické rodiny, viz. Harry Potter a v Anglii je i docela tradice kouzelnických škol obecně. :-)

[11]: :-P

13 Katanga Katanga | E-mail | Web | 27. července 2011 v 10:19 | Reagovat

[12]: Harry Potter je taková výjimka, kterou si v tomhle uvědomuji. Ale stejně, ačkoli jsou v HP kouzelnické rodiny (pasáže mezi sourozenci a rodiči Weasleyovými patří mezi mé nejmilejší), model solitérního čaroděje tam také lze najít. Nebo si minimálně neuvědomuji, zda by byl některý z bradavických profesorů/ek (a i zaměstnanců - školník, knihovnice, hajný) ženat/vdaná, či měl děti (Lupina nepočítám, v době, kdy učil, byl také sám). Spíše to ale nebylo řečeno, neb se děj motal kolem Harryho (ačkoli drby se šíří všude, vidím to u nás na gymplu, u mnohých učitelů vím, zda jsou ve svazku, zda mají děti.. probůh, každá střední škola je taková pavlač! :D Ačkoli to bude možná přítomností dětí učitelů - nějaké se najde skoro v každém ročníku. A i v Bradavicích by se mohl najít třeba nějaký malý McGonagall, když jsou Bradavice jedinou střední kouzenickou školou Británie. Jejš, já se rozkecala...)

A hlavně si říkám, že bych se měla odnaučit strkat všude absolutně nepodstatné závorky :D

14 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 27. července 2011 v 18:33 | Reagovat

[13]: To je pravda - no zrovna malý McGonagall asi ne, maximálně vnuk, no... Ono zase tam o těch učitelích toho nebylo tolik, myslím, že někteří rodiny i měli, ale Rowlingová to neřešila. Největší pozornost z celého sboru byla stejně věnována tak 2-3 (McGonagallová,Snape a potom tak nějak epizodně, kdo byl zrovna učitelem OpČM), zbytek  byl vždycky jenom letmo zmíněn. :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama