„Komerční autoři jsou jen ziskuchtivé svině“

8. února 2012 v 2:12 | Tereza Matoušková |  Postřehy a odbornosti
Naše milá zlatá ACTA vyvolala celou plejádu vášní. Nic mě ovšem nedokázalo zvednout ze židle tak, jako výroky ve stylu, že někdo nechápe, proč by jako umělci měli chtít za své výtvory prachy. Mají být rádi, že ty jejich výplody vůbec někdo zná. Vždyť lidi jsou tak hrozně chudí, tak proč by měli platit 500 Kč za knížku, když si to můžou v poklidu stáhnout.

Pokud se v diskuzi objeví nějací mladí oduševnělí pseudointelektuálové, následuje série povzdechů, jak je dneska to umění jenom komerce a jak by měl mít autor dobrý pocit z toho, že se jeho dílo líbí.

Dobrý umělec za své dílo prostě prachy nechce. Dobrý umělec totiž žije v symbióze se sinicemi rodu Nostoc. Ty mu zajišťují svou fotosyntézou obživu, šatí ho a dělají mu příjemnou společnost v dlouhých chvílích, které tráví pod mostem. Tam spí a také sepisuje své romány, které rozdává lidem zcela zdarma na zrecyklovaném papíru.

Víte, lidi, já jsem v tomto hrozně pragmatická a materialistická svině. Naučilo mě tomu prvních pár měsíců, kdy jsem Dnes se neproměňuj, které jsem ve svých osmnácti vydala na vlastní náklady. V záchvatu mladé a nerozvážné radosti jsem ho rozdávala svým přátelům a známým zadarmo. Jejich reakce ve mně zanechaly tak hlubokou stopu, že vydávat svou prvotinku dnes, bez příslušné sumy peněz bych většině z nich ani do toho ksichtu neplivla.

Vůbec nejde o peníze samotné. Jde o princip, že si člověk váží pouze toho, do čeho vloží nějakou část svých prostředků. Váží si toho, po čem touží. Toužit znamená nemít hned, ale muset si počkat. Do Vánoc. Na narozeniny. Až dojdou peníze z brigády.
Vytoužená knížka, na kterou si člověk našetřil, je něco jiného, než výtisk, který vám autor jenom tak vrazí do ruky.

Román je výrobek jako každý jiný. V zásadě. Je to určitá forma nadstandardu. Ano, když lidé nebudou mít peníze, knížku si nekoupí. Stejně jako si nekoupí třeba nějaké dražší sladkosti, dejme tomu belgické pralinky. Čokoládovny zkrachují, spisovatel si najde jinou práci. Jediný rozdíl je v tom, že jsme ještě nevynalezli způsob, jak umístit čokoládu na internet, aby šla ilegálně stahovat.

Tento tlak nakladatelství a potažmo i autory přirozeně nutí k čistě komerčnímu přístupu. (Budou se v této situaci více prodávat oříškové pralinky nebo tyhle karamelové? Kolik jich můžu vyrobit, aby se mi vrátily náklady? Jak mohou být velké? Jak je nazdobit?) Mimochodem, komerce není žádné sprosté slovo, znamená to pouze "obchod".

U knížek ve většině případů nejde ani tak o ten zisk, obzvlášť pokud jste v branži noví. Hádejte podle čeho se nakladatel rozhodne, jestli vám vydá další knížku? Podle toho, kolik výtisků se prodalo u té první. Vydá vám knížku, pokud se v knihkupectvích prodá padesát kousků z nákladu třeba tisíc knih? Ha, ha, ha... Bude ho zajímat, že si to sto lidí půjčilo v knihovně a dalších pětistovka to zdarma sosla na netu? NE.

Jistě, nač vydávat pro vydávání samotné, to už to autor může klidně hodit na ten net rovnou. Takže to máme rok ztraceného života ztráveného datlováním, dalších pár měsíců nad korekturami, typografií a konečnými úpravami. Odměna? Pokud nejste dostatečně populární nebo nenapíšete druhou Rafaelovu školu, která jen tak na okraj už získala knížní podobu, tak několik nadšených výkřiků do tmy a zástup přemoudřelých kokotů, kteří na vás plivnou s tím, že vám tu sračku stejně nikdo nevydal, tak nač to číst.

Taky vás to psaní tak hluboce naplňuje? Cítíte ten dobrý pocit z toho, že se vaše dílo lidem líbí? Velmi vás to baví, že?

Prosím vás, neberte tento článek jako nějakou kampaň proti stahování, mně je naprosto jasné, že příležitost dělá zloděje. S piráctvím se dnes prostě musí smířit i velký umělec a tvořit na takové úrovni, aby to mělo smysl i za dané situace koupit. Já na tom, upřímně, vidím i spoustu pozitiv.

Co nechápu, je to věčné koukání přes prsty na takzvaně komerční autory. Vždyť píšou, jen to, co lidi chtějí v dané době číst. Myslíte, že by nebyli schopni napsat něco intelektuálnějšího? Kdyby to někdo vydal... vlastně koupil? Jenomže on to nikdo nekupuje.

Nebo je to v tom, že píšou "pro prachy"? Že to není umění, ale řemeslo. Neznamená to přece, že píšou jenom pro peníze a nic dalšího do toho nevkládají, a i kdyby, spisovatelství je zaměstnání jako každé jiné a člověk se nějak uživit musí, pokud se mu chce naplno nebo aspoň napolo věnovat. Pokud je poptávka po řemesle, což podle všeho je, tak jsou spisovatelé nuceni se primárně vykašlat na umění a dělat čtivé řemeslo.

Nebo věčně tančit na tenkém ledě mezi čtivým řemeslem a potřebou něco skutečně sdělit. (Ale opatrně, aby to moc nekoukalo.)

Nebo přesvědčit lidi, že chtějí číst přesně to, co píšete, ať už je to cokoliv.

Nebo nepsat.

Jenomže jakmile se jednou zapletete s Múzou, jen těžko ji znovu necháte jít. Zvlášť pokud se to, co píšete, určité skupině lidí líbí. Takže si musíte vzít jednou za čas strejdu Trha do postele, abyste jim to mohli zprostředkovat v důstojné a přiměřeně nákladné podobě. Aby se radovali z toho, že si můžou koupit knížku od svého oblíbeného autora, listovat si v ní a mít ji na poličce. ( A vy abyste si koupili něco na sebe nebo zaplatili už konečně to inkaso, no...)

Já chápu, proč chcete knížky, filmy a hudbu stahovat zadarmo. Proč vás ACTA štve. Jen u toho tak blbě nekafrejte. Nejde tu o zlé nadnárodní korporace nebo nenažrané umělce. Jde o to, že si chcete bez nějakých postihů šlohnout muziku nebo drahou literaturu.

Nazývejme tedy věci pravými jmény,

Temnářka
 

16 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Daysy Daysy | E-mail | Web | 8. února 2012 v 6:32 | Reagovat

Dobrý článek.

2 KadetJaina KadetJaina | Web | 8. února 2012 v 6:56 | Reagovat

Steal ALL the things.
Co se knížek týče, ty v elektronické podobě nečtu, protože mi to vadí. Mě by třeba víc rozčilovalo, kdyby z internetu stáhli seriály, což se nestane. Do toho našeho malého českého chlívečku se totiž prd dostane a řekla bych, že autoři daleko víc vydělávají na tom, že na to lidi koukají online, protože si pak kupují různá cinkrlátka a na tom už by autor vydělat mohl (když si představíme George Lucase, který za první SW (tedy čtvrtou epizodu) inkasoval jen za prodané hrníčky, trička, figurky atd...)

3 Luca Luca | Web | 8. února 2012 v 7:14 | Reagovat

Dobře napsané. Každopádně já bych si knihy z internetu stahovat nemohla, protože je strašně... jak to říct- blbé. ;-)

4 KatyRZ KatyRZ | Web | 8. února 2012 v 8:02 | Reagovat

Jsem pravidelným návštěvníkem kina i knihkupectví. Nakladatel si mi řekl o pěknou sumu jako spoluúčast při vydání knihy. Přesto zastávám názor, že umění není prvotně zaměstnání stejně jako by jím neměl být sport. Je to koníček (a může být pěkně nákladný). Já nepovažuju za ztrátu času dobu, kterou strávím psaním, protože je to pro mě zábava... Pro tebe ne? Takže to opravdu děláš jen pro peníze? Nesmysl ;).

5 Matthias Matthias | E-mail | Web | 8. února 2012 v 8:50 | Reagovat

Peníze umělcům? Ok...

Peníze distributorům, kteří si k ceně přidají +60% a autorovi nedají ani 0,10% a potom vymýšlejí ACTY, v nich jsou úlety jako prohledávání notebooku na hranicích a a nucení vlastníků různých serverů kontrolovat jednotlivá data? (platí hlavně u hudby a u filmů - knížky nestahuju).

" Nejde tu o zlé nadnárodní korporace nebo nenažrané umělce. Jde o to, že si chcete bez nějakých postihů šlohnout muziku nebo drahou literaturu."

- V podstatě tu ale jde o "zlé nadnárodní korporace", protože se snaží zasahovat do politiky, aniž by jim někdo dal právo. To za prvé. Za druhé, ceny jsou prostě přemrštěné (ne u knih - ale film za 300 kč? PC hra za 1500 kč?) - já bych si to moc rád koupil, kdybych věděl, že to jde PŘEDEVŠÍM autorovi a že to nemá moc velkou cenu. Ale film za 300 kč, to je jako rohlík za 80 kč. To tady nikdo nebude kupovat a začne si to "péct" doma sám. A za třetí, je to jejich přizpůsobování se módním trendům. Já nechci hmotný CD nosič s filmem a hudbou, já chci prodejdu, kde udělám *clik clik* a budu to mít v pc ve formě dat.

Všimni se třeba, že třeba uloz.to si plno lidí bylo naprosto ochotno zaplatit. Protože se to dá snadno dobít kreditem, nikam se nemusí jít a stovka za několik GB dat není tak hrozná suma...

Nebo prodejna Steam. To je internetová projdena s PC hrami. Dřív, když jsem mluvil s nějakým hráčem, věčně jsme se bavili o tom, jak stahujeme nelegálně hry, nebo si je pálíme. Od doby, co se masově rozšířil steam mi všichni hráči naopak říkají, jak si koupili za 3 eura legálně super pecku na steamu a o nic se nemuseli starat, protože jednou klikli a  a fííí, hra se jim stáhla a sama nainstalovala na počítače a oni jen začali pařit. Samozřejmě si před tím mohli stáhnout demo, aby věděli, zda-li jim hra jede. Navíc si tu hru můžou ze svého účtu stahovat znovu a znovu donekonečna a legálně do jakýkoliv pc a nebo kupovat hry jiným a posílat jim to na účet jako dárek...
No a dnes má každý druhý hráč, co mám zkušenost, v pc steam...

Takže ne, nesouhlasím, není to o tom, že chceme stahovat zadarmo všechno a snažíme se to zaobalit do super slov o zlých korporacích.

Je to o tom, že nechceme jít do obchodu, koupit si tam hmotný CD/DVD nosič za neuvěřitelných 300 kč (!!!), na kterej se podíváme/ho poslechneme jenom jednou, pak ho dáme na poličku, kde se na něj bude půl roku prášit a bude dělat bordel, a nakonec se poškrábe v mechanice tak, že nepůjde už spustit, s tím, že naše peníze dostal autor až v poslední řadě - největší podíl si shrábnou manažeři s kravatách, které upřímně - autor leckdy ani nepotřebuje...

A co takový ty dívídíčka na stancích za 50 kč? Víš, kolik jsem si jich koupil? Víš, kolik jich zmizelo z regálu, když jsem pracoval v obchodě? Furt jsem je doplňoval, to prostě "frčelo" a to je důkaz, že extrémní ceny skutečně lidi demotivují od koupi, malé ceny naopak přitahují...

Nevím, kolik lidí tvrdí, že autor, co chce peníze je svině a že na to mají právo zadarmo. Já si to nemyslím, jen si myslím, že takový distributoři svým jednáním autorům ubližují víc, než jakýkoliv share server...

6 Matthias Matthias | E-mail | Web | 8. února 2012 v 8:54 | Reagovat

btw: slovo "šlohnout" je špatně, ta hudba se nešlohá, ale kopíruje a stahuje. To v právu není definované jako odcizení.

7 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 8. února 2012 v 9:08 | Reagovat

[1]: Dík. :-)

[2]: Ono je stále lepší, když se to k divákovi dostane online, než když se to nedostane vůbec. Asi. :-D

[3]: Z jakého důvodu blbé? :-) Morálních nebo nerada čteš na počítači? :-)

[4]: Katy, asi si úplně nepochopila, co jsem článkem chtěla říct. Primárně, že je knížka zboží jako každé jiné.

O tom, že bych psala pro peníze, respektive JEN pro peníze tam není ani zbla. To, že jsem ráda za každou zlámanou grešli, kterou prodejem knih utržím, je věc druhá. Takže v zásadě to pro mě není jenom "koníček", ale i menší brigáda.
S tím jestli je to pro mě zábava nebo ne to přece nemá co dělat. Ano, je to pro mě zábava. ale nevylučuje se to s ničím jiným.

Já naopak zastávám názor, že pokud se člověk něčím vydělává nebo přivydělává na chleba, tak to je jeho zaměstnání a je jedno, co to je.

Nemá to nic co dělat s tím, jestli to člověka baví nebo ne.

Nebo si myslíš, že třeba pro takového Viewegha je psaní jenom koníček? :-)

8 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 8. února 2012 v 9:16 | Reagovat

[5]: Článek nevznikl na obranu ACTY jako takové, spíš jako reakce na nesmyslné argumenty některých diskutujících, ano, skutečně ve smyslu "co vy autoři jako chcete, buďte rádi, že jste rádi".

Upřímně, já do hudebního ani filmového průmyslu nevidím.

Co se týče knižního - ano, cena knihy rovná se autorský honorář, matroš, něco si vezme nakladatel, no a potom ti zlí distributoři.

Ale upřímně, než bych se starala o ten rozvoz sama - to radši většinu peněz přenechám těm "zloduchům", kteří to za mě nacpou do těch knihkupectví, aniž bych to musela oblítávat sama. ;-)

9 Storycollector Storycollector | Web | 8. února 2012 v 9:18 | Reagovat

V podstatě trochu souhlasím s každým. Kadet vystihla minimum dovozu zboží k nám. Mang je málo, anime skoro nic. To je mnohem jednodušší si to někde sehnat na netu.
Matthias zase zmiňuje cenu. Je fakt, že slevy dělají s poptávkou divy a to se netýká jen důchodců.
Ještě bych přidala, že pirátství funguje i tak trochu jako reklama. Pro ty, kdo neradi kupují zajíce v pytli, je to příležitost se na dílo podívat a případně si ho později koupit. Samozřejmě jsou lidé, kteří chtějí mít věci zadarmo stůj co stůj, ale to už je bohužel risk podnikání.
Mě by taky štvalo, kdybych se s něčím dřela a nikdo by mi za to nezaplatil, ale poplatky z prázdných nosičů získávají velké korporace, ne samotní umělci, kteří by si je zasloužili nejvíc.
Jinak Matthias má pravdu, v zákoně dosud stojí, že pro osobní potřebu je stahování filmů a hudby povoleno, zatím. Zločin je dělat si doma na koleně kopie a prodávat je dál jako originál.

10 Matthias Matthias | E-mail | Web | 8. února 2012 v 9:21 | Reagovat

[8]: no, ale kdyby nakladatelství Krygl koupila obrovská korporace a prodávala by pak Haldová přání za 500 kč a tobě dala jen 2% ze zisku, asi bys nadšená nebyla, hodně by ti to uškodilo.

To je první věc, která podněcuje pirátství a českej křečkovskej názor si začne myslet, že na to má právo to mít zdarma ;)

11 Matthias Matthias | E-mail | Web | 8. února 2012 v 9:22 | Reagovat

národ*

12 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 8. února 2012 v 9:36 | Reagovat

[9]: Člověk napíše šlohnout a jak se hned všichni čertí.

Přesně o tomto jsme včera diskutovaly s Elinor a dospěly jsme k tomu, že je to diskutabilní.

V případě, že by počet lidí, co to risknou a koupí, nepřevážil počet lidí, kteří si přečtou e-book a koupí/doporučí, ba naopak, byla by to naopak skvělá reklama.

Na druhou stranu, umístit na net by to měl sám autor, nikdo jiný. :-)

[10]: V případě, že by všechny 100 stránkové knížky stály 500Kč, tak by se Hladová přání musela taky prodávat za 500, jinak by byla hrubě pod cenou a to taky není pro knihu dobré. Samozřejmě by se jich potom prodalo méně, pokud nějaká, ale čtenář by byl na tu cenu připraven a další knihy by byly adekvátně dražší.
Jinak nevidím důvod, proč by nakladatel prodával knihu v hodnotě 150 korun za 500 a korporace bych do toho netahala.

A opakuji, že v ostatních odvětvích se nevyznám. Taky bych, mimochodem, byla jenom pro, kdybych si mohla filmy nebo hry kupovat online, jak si psal a jak už psala Lum, se vší parádou, stačilo by kliknout. Pro "instatní" lidi jako já, kteří vlastní akorát notebook a vše přehrávají na něm by to bylo daleko pohodlnější než CD a DVD. :-)

13 Matthias Matthias | E-mail | Web | 8. února 2012 v 9:42 | Reagovat

[12]: zase tak diskutabilní to není. V zákoně prostě stojí, že pro svoji potřebu může vytvářet digitální kopie multimédiálního obsahu, tam spadají filmy a hudba... :) Stojí to tam explicitně černé na bílém.

"Jinak nevidím důvod, proč by nakladatel prodával knihu v hodnotě 150 korun za 500 a korporace bych do toho netahala."

- Protože to je to, co velká distributorské korporace dělají, prodávají za přemrštěné ceny a když se něco neprodává, viní piráty, zatímco autor pláče v koutě nebo se přidává do bitvy proti pirátům. Teda tak je tomu i fulmů a hudby - knihy se prodávají naštěstí ještě za rozumnou cenu.... zatím... :)

14 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 8. února 2012 v 9:54 | Reagovat

[13]: S tou diskutabilností reaguju na to, jestli dělá pirátství knížkám reklamu nebo ne. :-)

Jenomže přemrštěné jsou ceny všech filmů, to je to, co se snažím říct, udržují určitou cenovou hladinu.
Nebo si snad zlé korporace vždy vyberou jednu oběť, která je třikrát tak drahá jako ostatní? Pochybuji.

Znovu - nevidím do to, nevím, z čeho všeho se skládá cena DVD.

To že se distributorům nelíbí, že jim unikají zisky a snaží se tomu zabránit je přirozené. Jestli to dělají nejšťastněji je věc druhá.

15 Matthias Matthias | E-mail | Web | 8. února 2012 v 10:01 | Reagovat

[14]: aha, no reklamu dělá prakticky jakákoliv zmínka v jakékoliv formě... ale jo, je to diskutabilní...

"Nebo si snad zlé korporace vždy vyberou jednu oběť, která je třikrát tak drahá jako ostatní? Pochybuji."

- Ne, všechno je drahý, co splňuje určitý podmínky (tj. má to dobrou marketingovou propagaci, je to novinka, vydal to známější autor atp.). No dobře, pár bodů nesplňuješ, až jednou budeš, začne problém :)

"Jestli to dělají nejšťastněji je věc druhá."
- Nejenom, že to dělají nešťastně, ohrožují tím tvorbu a autory. To se nedělá! :)

Prostě a zkrátka, stojím si za tím, že určitý procento piráství a rozšiřování názorů "že dneska je všechno strašně komerční a pro zisk" zkrátka mají distributoři, vydavatelství (= korporace) svůj nemalý podíl.

16 maglaiz maglaiz | Web | 8. února 2012 v 10:09 | Reagovat

Ohledně literatury nechápu pirátství a to z toho důvodu, že nechápu zalíbení v elektronických knihách. Já mám prostě ráda ty reálné, kterými se dá listovat a, jak jsi podotkla, dát si je na poličku a kochat se tou krásnou obálkou a tím, že ji mám. Když mi někdo řekne, že má také spoustu knih a nakonec z něj vypadne, že jsou to e-booky, tak si u mne moc chvály nevyslechne. Na knihu potřebuji ticho a když jsem zkoušela číst nějakou elektronickou, musela jsem to po chvíli vzdát, protože mě stále rušil větráček od noťasu a bolely neskutečně oči. Ohledně knih jsem konzervativní.
U hudby to už mám trochu jinak. CD kupuji, až pokud daného interpreta mám skutečně ve velké oblibě a vím, že nebudu kupovat zajíce v pytli, což je však naprosté minimum. Většinou z jejich alb mám ráda pouze tři písničky a buďme realisté: ze tři písničky vysolit tři stovky je docela přemrštěná cena. A u filmů je to podobně. Nekupuji je, protože nevím, zda se mi budou líbit, a také proto, že skutečně nejsem milionář.

17 Bloud. Well Bloud. Bloud. Well Bloud. | E-mail | Web | 8. února 2012 v 10:14 | Reagovat

[13]: Že je to uzákoněný, ať už třeba růžový na bleděmodrým, přece neznamená, že to není krádež/šlohnutí.

Jeden asi hardcorovej zpěvák říká, že radši bude mít na 2000 fanoušků než 2000 dolarů - ale to, že pro to, aby těch 2000 fanoušků měl, dá svoji hudbu zdarma ke stažení je JEHO volba.

Že to někdo neudělá a čtenáře si láká "jenom" tím, že čas od času zveřejní úryvek z připravovaný knížky, povídku...nebo posluchače singlem - to je taky JEHO volba a sv*ně, byť úsporychtivá, je potom někdo jinej. Já v případě muziky a filmů taky, žel žel.

18 Matthias Matthias | E-mail | Web | 8. února 2012 v 10:16 | Reagovat

[17]: no né, a co by to jinýho znamenalo? "Odcizení" je právní termín a jeho definice náleží právu, ne nám, ani tobě ani mně, a co řekne právo je rozhodující.

19 Arvari Arvari | E-mail | Web | 8. února 2012 v 10:19 | Reagovat

No jo, když já jsem ta blbá malá naivka a docela bych byla i radši, kdyby se to někomu líbilo. Jako kdyby mi někdo napsal, že popůjčoval knížku pěti kámošům a ti vzkazují, že to fakt byla zábava. A mám takovej malej seznámek těch nejbližších, co ode mě jednou zaručeně knížku dostanou zadarmo, protože mě prostě v určitý době nějakym způsobem v tom psaní podporovali, nebo je prostě jen mám vážně ráda.
Ono se k těm autorům/muzikantům/whatever stejně dostane jen zlomek ceny, za kterou se jejich výtvor prodá, že jo. Teda, když jdou přes nakladatelství a podobně. Vždyť to člověk slyší furt. "Jo, ta knížka za tři stovky je moje. Co, jak, kolik z toho mám? Já nevím, asi osm, devět korun..."
Aby bylo jasno, já ráda podporuju třeba ty neznámější muzikanty. Sakra, já to miluju. Na MoRu jsem si koupila cédéčka hned ode dvou malejch českejch kapel. A objednávám si ze zahraničí cédéčka svejch oblíbenců, těch, co jim vážně ráda zaplatím. Ale na všechno prostě ty prachy nejsou.
Jenže, no, takhle. Jasně, jsou lidi, co chtěj na netu fakt jenom krást. Já si to cédéčko stáhnu a poslechnu si, jestli mi to vážně za ty našetřený prachy bude stát. Protože to člověka fakt nasere, když si za těžce vydřený prachy koupí cédo a zjistí, že stojí za hovno, že jo. Tu knížku si můžeš aspoň prolistovat, přečíst pár stránek. No, tak já si takhle 'prolistuju' cédéčko. A pak? No, když se mi líbí a chci do toho ty peníze dát, tak prostě jdu a koupím si ho. Ale už vím, do čeho jdu. Vím, co se mi líbí nejvíc a koupím si to nejdřív. A pak, není to tomu muzikantovi fuk, jestli jsem ty tři měsíce, než jsem našetřila, měla jeho práci zadarmo, když jsem si ji pak tak jako tak koupila? Řekla bych, že docela i jo...

20 Bloud. Well Bloud. Bloud. Well Bloud. | E-mail | Web | 8. února 2012 v 10:25 | Reagovat

[18]: Tož pro tebe je asi rozhodující, co řekne právo  - pro jinýho zas to, co říká morálka.

21 Cirrat Cirrat | Web | 8. února 2012 v 10:31 | Reagovat

Připadá mi, že jakmile se stahování bez zaplacení označí za krádež, zvedne se mohutná vlna nevole a slovíčkaří se.

Debaty o tom, zda má distributor, nakladatel či producent právo na svoje procenta ze zisku z prodeje autorova zboží mě docela baví. Ráda bych se zeptala těch, kteří bručí na tyhle korporace, nakladatelství, vydavatelství, labely, obchodní řetězce a podobně na tohle: Jak má tedy autor dostat svoje zboží mezi lidi jinak, než že si někde v podchodu u metra otevře stánek a bude u něj stát v zimě v létě - tedy pokud nechce být omezený jenom a pouze na internet jako prodejní médium. Což je nemoudré.

Prosím tedy o vysvětlení, jak má autor šířit svoji tvorbu tak, aby za ni dostal zaplaceno, bez oněch zlých a ošklivých prostředníků.

22 Matthias Matthias | E-mail | Web | 8. února 2012 v 10:37 | Reagovat

[20]: Morálka je každého osobní věc, každý má jiné morální hodnoty...

Pro někoho je zase "krádež", že za to chcou tolik...

Proto na to slovo koukám z oficiálního hlediska právního. Což je naprosto objektivní.

23 Matthias Matthias | E-mail | Web | 8. února 2012 v 10:41 | Reagovat

[21]: No, zlá a ošklivá korporace Valve Software, která provozuje Steam nepotřebuje obírat tolik autora ani zákazníka. Což je důkaz, že to jde...

To je hned poznat, když distribuci vezme do ruky tým, který sám tvoří hry a ví, jak to chodí, ne žádnej kravaťák, co si říká manager a hry neviděl ani z rychlíku... Bohužel tak je tomu u filmů a hudby...

24 Cirrat Cirrat | Web | 8. února 2012 v 11:01 | Reagovat

[23]: Steam, SEN, Origin, iTune - dobrá. A ta ostatní díla?

25 Matthias Matthias | E-mail | Web | 8. února 2012 v 11:05 | Reagovat

[24]: Ta ostatní díla mohou distributoři taky vydávat levně, snadno a vydělat na tom, po vzoru Steamu, SENu, Originu a ITunes...

Ale jejich distributoři si řekli ne, oni chtěj vydělat strašně moc, takže volí takovou taktiku, která bohužel přispívá svoji troškou do mlýna pirátství a vypalování.

26 Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri | E-mail | Web | 8. února 2012 v 11:31 | Reagovat

Místy se to dotýká mých názorů, ať už chtěně nebo nechtěně, ale nerado bych se tady nějak hádalo, jen taky vyložím své názory přehledně na hromádku :D

"Spisovatelství je zaměstnání jako každé jiné."
Spisovatelství NENÍ zaměstnání jako každé jiné. Je odvážné to napsat, ale nevím jak jinak to vysvětlit. Malování obrazů také NENÍ zaměstnání, jako každé jiné. Je to totiž - opravdu - něco zcela odlišného.
Jestli jsi někdy byla zaměstnána, vykonávala manuální práci nebo vykonávala určitou funkci, to nevím. Jisté je že jestli si myslíš, že spisovatelství by svým způsobem mělo být zaměstnání, tak jsi pro mě řemeslník. A řemeslní spisovatelé? To je pro mě něco, co neodsoudím, ale po několika stránkách moc dobře poznám, o co tady vlastně jde.
Je tu ta pomyslná hrana mezi tím, co tě baví, a tím, co tě živí. Když mě bude bavit řezání do dřeva, třeba budu truhlář. Třeba. Nejsem nutně ozdobný truhlář, protože mám velice, velice dobrý pocit z toho, že je má truhlice či polička někomu užitečná.
A teď, voilá - klasik vstává z hrobu aby pronesl jednu z nejmoudřejších vět kdy napsaných:

"All art is quite useless."

Je-li někdo spisovatelem-řemeslníkem, ať už jenom naoko, nebo z poloviny a brání se tím, že coby umělec by se neuživil a že nepíše tak jak chce ale tak jak si velí čtenáři a tak dále... Tak to je ubožák.
To je materialistická svině.
Nechtít něco sdělit, nepoužívat pisatelství a tu úžasnou možnost někomu něco SDĚLIT i přes bariéru vzdálenosti, času tak, jak se používat má - upřímně, aby to bylo vyjádření sebe sama; tak to je odporné.
Bez peněz ale autor nepřežije, říkáš, píšeš... To je jasné. Ale jestliže autor cítí, že bez peněz nepřežije, ať, moc ho prosím, ať nepíše ale jde dělat do toho dřeva. Nebo právníka. Tam si taky užije řemeslného sepisování obhajoby. Nebo publicistu. Ale ať, prosím, nepíše. Viewegh stačí. A za ním armáda jeho pisálků, kteří mu dle osnovy sepíšou co chce... Úžasný.

Ne, ty zcela jistě nejsi materialistická svině. Ještě tě to totiž baví, je to poznat, to je vždycky poznat, i kdyby se to někdo snažil schovat... Až tě to přestane bavit, až se nad tím budeš doopravdy zamýšlet jako nad výdělečnou činností, až si stanovíš určitý plán a osnovu a styl, který je čten a uznáván, obdivován a hlavně prodáván, pak budeš materialistická svině a tvá knížka nebude uměním. A je strašně dobře, že jak to tak vypadá, taková odporně řemeslné, bezduchá věc popsaná písmenky, skončí v propadlišti dějin dřív, než cokoliv jiného. Fakt.
Kdo takhle "hanobí" (to je až takové křižácké slovo :D ) ty pokusy opravdových autorů, kteří to mají v sobě tím, že zaplavuje police knih stránkami plnými keců keců a zase keců, no... tak ten by se měl alespoň stydět.
Proto pro mě řemeslník-spisovatel neexistuje. Je to řemeslný vyráběč knih. Nasype do sebe upravený námět a pak chrlí bestseller nebo propadák nebo průměr. Nic víc. A to není spisovatelství... Námět se přece "sype" úplně jinak.

Ke stahování... U knížky je to tak - je u ní asi největší šance, že po stažení, přečtení a oblíbení si jí daný člověk stáhne.
Já osobně jsem za život ukradlo tak pět knížek - jednoduše, nebyly k sehnání. Originály jsou sice na Amazonu, ale opravdu nemám na to, abych si každý den kupovalo pět knížek tam, když už takhle si kupuji do měsíce knížky, na které ušetřím, namísto jiných věcí. Ono s tím "lidi jsou chudí" - to je samozřejmě výmluva :-) Ale když se na to podíváš... České publikace v důsledku globalizace stojí úplně stejně, jako třeba stejná knížka vydaná německy v Německu nebo anglicky v Anglii - počkat, počkat... a jaké jsou platové podmínky? V tom to je. Pro Němce je knížka jako něco pro nás za stovku. Takové akorát, ani drahé, ani levné.
Kolem ACTy je zbytečně moc řečí... A já tady mám zase zbytečně moc řečí kolem autorů, vím. Třeba ti to je jasné. Ale já si to rádo připomínám i pro sebe :-)

Opakuji to co u Cirrat:
Autorovi by mělo jít především o to, aby se jeho dílo četlo.
To ale neznamená, že by mu mělo jít jenom o to. Proto je tam to důležité, přehlédnutelné slůvko především. Peníze peníze peníze... taková směšná věc... a kolik je kvůli tomu nenávisti :-)

27 Cirrat Cirrat | Web | 8. února 2012 v 12:06 | Reagovat

[25]: Argumenty typy "kdyby chtěli, tak to zvládnou" nejsou uvedením konkrétního způsobu alternativní distribuce. Mimo jiné i Steam, SEN, Origins a další spoléhají na internet. Existuje vůbec nějaký způsob, jak distribuovat své umění bez něj a bez korporací? To je to, co mě zajímá.

[26]: No jo, Malé Chlupaté, jenže pořád zanedbáváš strašnou spoustu vedlejších faktorů, které v konečném důsledku zas tak vedlejší nejsou. A spisovatelství bohužel je úplně stejné zaměstnání jako designér, copyrighter, grafik, malíř, sochař, skladatel, textař a další. Jestli si vzpomeneš, povzdechlo sis u mně, že "teď už se tedy tvoří kvůli penězům" nebo něco v podobném duchu. A já ti opět opakuji, že strašná spousta uměleckých děl, která jsou dnes považována za revoluční, klasická, převratná nebo klenoty vznikla zcela prozaicky - na objednávku. Na druhou stranu, další spousta autorů různých uměleckých, literárních a hudebních děl pošla v bídě, opovržení a zapomnění a jejich věci začaly být obdivovány až po jejich smrti.

Jinak, ještě s těmi knihami a jejich cenami - o které části Německa mluvíš? Protože po několika letech pobytu v Německu u švýcarských hranic a ve Švýcarsku ti můžu říct, že cena 10-15 € za knihu kolem roku 2004 rozhodně není jako u nás za stovku. 25-40 CHF není jako u nás za stovku. Během tříměsíčního pobytu v Kodani jsem kupovala knihy, které byly dražší než u nás, ale nečíst nešlo. Cenově nejdostupnější knihy v zahraničí jsem potkala v roce 2002 v Rusku - ale tam to vlastně taky nebylo tak růžový, protože abych si mohla dovolit kupovat knihy a cigarety, jedla jsem cca jednou za dva dny.

Ale holt život je otázkou priorit, že?

28 KatyRZ KatyRZ | Web | 8. února 2012 v 12:53 | Reagovat

[7]:Psala jsi něco o ztraceném roce života... To přeci pro autora není nikdy, ani když mu budou říkat, že napsal šílený blábol - pokud ho to psaní bavilo, je to jeho koníček. Pokud na roce "zábavy" navíc vydělá je to pro něj určitě fajn, ale mělo by to být o jeho radosti ze psaní a o čtenářově radosti ze čtení, ne o tom za kolik. Když strávíš ten rok hraním pc her - je to daleko "ztracenější" čas a přesto žádný hráč neřekne, že ten čas ztratil. Je to zábava.

Nemyslím, že je umění zboží jako každé jiné. A teď aby to nevyznělo špatně, ano vložily se do toho náklady v tomhle ohledu to zboží je. Jenže umění je záležitost osobního vkusu. Když si koupím ledničku, chci, aby sloužila svému účelu. Ale co se týče umění - nevím, jestli věc za kterou dávám peníze splní svůj účel a pobaví mě, obohatí... Při koupi knihy, cd, filmu prostě daleko více riskuji.

Umění je zaměstnání, ale já osobně na to pohlížím tak, že by nemělo být... A to právě z toho důvodu, že se "umělci" podřizují tomu, co je líbivé, co se prodá a umění přestává být uměním... A právě autor, kterého zmiňuješ je toho dokonalým příkladem.

Každopádně, co se týče stahování. Já sice sama na základě přečtených e-booků koupila knihy, které bych jinak prostě nekoupila, ale jisté je, že o existenci e-booku by měl rozhodovat autor knihy.

29 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 8. února 2012 v 12:59 | Reagovat

[6]:
Je právo autorské a právo reprodukční.
--------------------------------------

Ve zlatých starých časech měli umělci své mecenáše.

30 Septima Severa Septima Severa | 8. února 2012 v 13:03 | Reagovat

... A až přijdeme na způsob, jak čokoládu ilegálně sosnout z netu, bude nám nějaká ACTA vyhrožující postihem jak prase, zase jednou u končin, kam slunce nesvítí...

Knihy stahovat z internetu? Sorry, ale to by musely taky být na našem trhu dostupně, abych se k tomu neuchýlila. A navíc, asi těžko budu vyžadovat písemný souhlas od někoho, kdo zkoumá kořenový systém rostlin, ehm, zespoda.
A stejně si myslím, že i když ACTA vejde v platnost, najdou se způsoby, jak ji obejít. Aneb, jak jsi řekla, příležitost dělá zloděje.

31 Septima Severa Septima Severa | 8. února 2012 v 13:04 | Reagovat

[29]: P.S.: V ještě starších zlatých časech dokonce všichni opisovali, jak se dalo. A nikdo jim za to přes tlamu nedal :-D A hle, jeden titul nebo stejná zápletka má najednou kupu autorů z poloviny Evropy.

32 Cirrat Cirrat | Web | 8. února 2012 v 13:20 | Reagovat

Jeden o koze, dvacet o voze, čtyřicet o zamrzlém skle. Debata začala článkem, kde se Temnářka ohrazuje proti tomu, že autoři, kteří by rádi ze svých děl viděli nějaký příjem, byť symbolický, jsou voxem popapuli zatracováni...

[30]: Poslyš, tys nečetla ten malej nevýraznej článeček o tom, že ACTA je odložená, protože ji v pátek odložili Poláci? :D Nicméně myslím si, že nemáš pravdu a mícháš dohromady nesouvisející věci.

[29]: Šikli by se i dneska, ale je jich sakra málo... Mohla by být zase móda podporovat mladé a nadějné umělce.

33 Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri | E-mail | Web | 8. února 2012 v 13:24 | Reagovat

[27]: Já vím, že zanedbávám. Je to taková hezká iluze!
V Německu nežiji, takže to takhle zblízka posoudit nemůžu, jenom vím, že knížky musí podle vyhlášek (nevím jestli to je jenom v Evropě nebo se to dotýká i Ameriky) stát stejně, jako kdekoliv jinde, a nepočítá se s platy obyvatel. 10 Euro je běžná cena za knížku i u nás. Pokud vím tak v Německu mají sice dražší nájemné, ale jejich "průměrná mzda" se pohybuje tam, kde ta skutečná průměrná mzda opravdu je, a ty peníze ti lidé mají. Takže nejsou knížky takovým luxusem jako v Česku když jsi "zástupce střední třídy" :-D Takové ekonomické názvosloví, br.
Můžu se tam zkusit vydat a ověřit si to, ale pracuje tam několik Velvyslancových příbuzných plus sestra jeho kamaráda přímo studuje a když jsme se o tomhle bavili říkala, že je pravda že v poměru k ostatnímu je umění jako filmy, knížky, cédéčka pro pracujícího Němce mnohem menší zátěž.

Jednotlivá "umělecká povolání" se navzájem tolik liší... Malíř, designér, grafik, textař - propasti! To přece není zaměstnání jako každé jiné - jistě, zaměstánává to, žere to čas i myšlenky, ale nevytváří to nic vpravdě užitečného! Malíř maluje obraz. Jestli na zakázku nebo ne, to je jedno, jestliže ten malíř nekopíruje jiného malíře, ale krade a přímo do toho vnáší něco ze sebe (protože krást by měl ideální umělec, jak řekl Picasso, ale to je na jinou debatu)...
Ale ten obraz - ten snad někdo nastrouhá do salátu? Ne!
Ačkoliv to tak nevypadá, každé neumělecké zaměstnání či povolání či řemeslo přináší užitek.

Je to zase jenom taková naivní představa, ale pevně doufám že zajímaví autoři, kteří mi jsou svými myšlenkami blízcí, za svého života usilovali především o to šíření a o tu uměleckou upřímnost, že si dělali co chtěli navzdory kecům "neuživíš se" a tak dále. Někteří upadli v zapomnění. To, že se proslavili, je podle mě jenom ta kapička štěstí, která se do toho vetře a převrátí to...
A s povoláním textaře to už úplně dávám ruce pryč... To už je řemeslník a komerční svině. Zpěvák si má texty psát sám nebo je nezpívat, jednodušší už to ani není. Když nemá co říct tak ať zkusí hrát na kytaru. Dosti cynické.

34 Taychi Taychi | Web | 8. února 2012 v 13:47 | Reagovat

O ACTĚ jsme se bavili v občance. Zase super názory puberťáku že? A já jsem si dala tu odvahu a řekla:,,A teď pochopte ty,  co jsou pro aktu... I když se mi to v jistých směrech též nelíbí ale: Jste fotograf či malíř. Svoji tvorbu zpracováváte digitálně. Zatím se jen prosazujete a přijde nějakej krypl, vlastnící nějakou stránku na fb s 500000 like a šoupne tam vaši fotku. Najednou komentářů jako prase, chválej ho že to našel a bla bla bla. A vy? U vaší fotky, která VÁS stále čas a úsilí jsou jen dva komentáře...Proč? Protože ty masy lidí nechoděj na stránky vyloženě pro umělce. Je jím jedno kdo to fotil, ale hlavně že oni to viděli a že ONI si to pak kopírují na svoje stránky." Asi tak...

35 Weredragon Weredragon | Web | 8. února 2012 v 13:47 | Reagovat

[5]:: "PC hru za 1500...": nevím kde žiješ, ale já v počítačovém průmyslu pracuju posledních deset let, a to co tvrdíš je nesmysl. I nová počítačvoá hra dnes stojí pouze okolo tisíovky, ty opravdu velké tituly 1200,-, pokud je firma hodně hladová. Průměrná cena hry na PC je dnes kolem 500 kč,- což má k těm tvým 1500,- hodně daleko... Tak před deseti lety, to jo, ale je vidět cos celou tu dobu mezitím dělal :-)

36 Cirrat Cirrat | Web | 8. února 2012 v 14:15 | Reagovat

[33]: Fakt s tebou nemůžu souhlasit. Ani Elvis Presley si nepsal všechny texty sám a opravdu je mi velmi proti srsti, jak v tomto komentáři označuješ textaře. Je vidět, že pozemskou realitu teprve začínáš poznávat a i při své toleranci jsi zároveň velice nekompromisní vůči něčemu, co se tobě nelíbí, a to bez ohledu na objektivitu. Každý má ovšem právo na svůj názor, takže tuto debatu mezi námi dvěma ukončuji tím, že se budeme muset shodnout na tom, že se neshodneme a dál se o tom prostě nebavit.

Jen mi ještě prozraď jednu věc, a to na jakou konkrétní vyhlášku se odvoláváš?

37 Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri | E-mail | Web | 8. února 2012 v 15:06 | Reagovat

[36]: http://en.wikipedia.org/wiki/Fixed_Book_Price_Agreement
Tu. V zásadě mě trochu zmátlo že u nás to neplatí, jenže když si to člověk pročte zjistí, že to je mezi publisher a bookseller. Což znamená že vydají knížku v Anglii a pak uzavřou dohodu s českou společností, která prodává za tu a tu cenu, která je stejná, jako v Anglii. Třeba tomu rozumím špatně a našlo jsem jenom nesprávnou vyhlášku :-D Ale už když se podíváš na cenové relace knížek tak se vždycky pohybují velice blízko - stejné to není kvůli proměnlivé DPH.

Mě debaty baví, fakt to neber tak že se s tebou nechci hádat, to je snad jasné. Neshodneme se, o to je to lepší debata - co ty víš, třeba mě obohatíš! Já se rádo nechám obohatit.
Ale s těmi textaři neustoupím. Vadit ti to může, ale mě přijdou jako taková velice zvláštní sorta lidí, která se objevila odněkud a velice zajímavě využívá poptávku na trhu a pak tvrdí, že je to umění. No, Elvis... Elvis neměl rád prachy?
Už to moderní označení "hitmaker" mi leze na mozek. Nevadí :-D
Vím, že v něčem jsem nekompromisní a snažím se pracovat na poznání skutečnosti za pomocí zkušeností a objevit, jestli tedy ta realita vypadá tak jak se zdá nebo je úplně nereálná. Tak :-)

[35]: Máš naprostou pravdu.
Blizzardi sází na jistotu takže si můžou dovolit dát Starcraft II za 1300 a doteď neslevit. Jednak proto že je třeba CD-key a jednak proto, že jsou prostě dobří.
Ale každá jiná hra dneska začne na tisíci a za dva měsíce už se šplhá k osmistovce a pak už klesá pod pětistovku. A to už se chystají časopisy a skočí po ní. :D

38 Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri | E-mail | Web | 8. února 2012 v 15:08 | Reagovat

[37]: *chci :-D

39 Destinaetus Destinaetus | E-mail | Web | 8. února 2012 v 15:11 | Reagovat

O literatuře jsem v téhle problematice upřímně ani nepřemýšlel. Vždycky se mluví jen o hudbě a filmech.
Podle mě je ale přeci jen mezi spisovateli a muzikanty/režiséry nějaký ten rozdíl. Asi budeš souhlasit, že většina filmů se dnes točí jen za účelem vytřískat nejvíc peněz. A řekl že to je i taková tajný sen každého režiséra natočit "trhák". Takže v téhle oblasti bude vždycky fungovat psychika obyčejných lidí "Pche, nebudu dávat peníze těm nenažraným korporacím! Maj jich dost!". A navíc velká část lidí si bude vždy filmy nelegálně stahovat, protože chtějí původní znění (například já). A dokud televize nebudou vysílat programy v původním znění, tak se vždy bude stahovat a bude se to omlouvat "I mluvené slovo je součástí umělcova projevu a výkonu" a samozřejmě i "Sledováním si zlepšuji svou znalost angličtiny."
U hudby je zase problém v tom, že například 80% mých kapel v ČR prostě neseženeš. Ale myslím si, že tohle "nelegální" stahování je v podstatě i dobrá věc, protože tímhle se podvědomí o kapele šíří mnohem rychleji. A když někoho kapela zaujme a má finance, tak začne svou sbírku i legalizovat.
A vy spisovatelé máte od ostatních jednu velkou výhodu. Čtenáři budou vždycky preferovat knižní podobu románu, než civění do monitoru, z čehož po půl hodině bolí hlava. :)

40 Ebolin Ebolin | Web | 8. února 2012 v 15:13 | Reagovat

Stáhnout si přepsanou knížku na netu je pro mě, jako číst nějakej článek, ne jako knihu.
Co je podle mě kniha?
Má desky (jedno, jestli z papíru, nebo ty tvrdé), voní po dřevě, má v sobě perem autora (nebo inkoustem tiskárny :D) napsaná slova, věty, ...

Vystihla jsi všechny momenty dobře, tu čokoládu bych brala :-D Jen tak si sáhnout :-)

41 Elinor Elinor | E-mail | Web | 8. února 2012 v 16:17 | Reagovat

[2]: EHM - tohle platí o Epizodě I., Skryté hrozbě, NE o prvních filmových SW (což byla epizoda IV.), jako fan si musím rýpnout. ;-)

[13]: neřekla bych, že třeba Straky na vrbě jsou velká korporace a prodávají knihy za přemrštěné ceny - přitom třeba postoj Michaela Bronce proti (")pirátům(") je v rámci českých nakladatelství jeden z nejextrémnějších. :-)

[16]: ehm, e-book se nerovná pirátění, e-book může být i legálně zakoupený a povětšinou i JE legálně zakoupený. To, co se označuje jako pirátské e-booky, jsou především ofocené knihy hozené do pdfka, ne e-book jako e-book klasický. :-D

[26]: Co je špatného na tom, být uměleckým řemeslníkem? Je to, co píšu, dost dobré na to, abych to psala? Pokud ano, proč to nepsat tak, aby to bylo čtenářsky přitažlivé pro víc lidí?
Nebo proto, aby to nepůsobilo pejorativně, mám psát co nejintelektuálněji, aby bylo vidět, že se nezahazuju s tím čtenářským póvlem a píšu jen pro Múzy a z vlastního rozmaru?
Pokud mám autorský úmysl, umělecký náhled, dostatečně silný příběh i ambiciozní plány, znamená to, že musím rezignovat na snahu, aby se mé knihy líbily širokému publiku?
Ano, myslím si, že dobrý umělec je zároveň i dobrý umělecký řemeslník.
Bez ohledu na to, jestli si autor uměleckého díla vydělává uměním na živobytí, nebo jestli je amatér, nemůže se od řemesla odprostit, pokud si nechce hrát na avantgardu (a i pak je to sporné). Být řemeslníkem znamená, že svoji práci neflákám a že jí rozumím. I amatérský truhlář v sobě musí mít dost toho ošklivého řemesla... protože k čemu je umělecký záměr a dobré úmysly, když stůl má každou nohu jinak dlouhou?
Zkus se nad tím zamyslet dřív, než začneš uměleckými řemeslníky opovrhovat.

Jinak, autorovi by mělo jít především o to, aby se jeho dílo dostalo k lidem a četlo se. Bohužel nejlepší způsob, jak dílo dostat k lidem, je ho vydat a to tak, aby se rozšířilo po knihkupectvích a knihovnách. A jestli knihu nakladatelství vydá či nevydá, to je do značné míry zase dáno výsledky prodejů. Tohle nicméně s řemeslem nemá až tak co dělat. :-)

42 maglaiz maglaiz | Web | 8. února 2012 v 17:22 | Reagovat

[41]: Našla jsem jich jen přes google milion a byly to e-booky nikoliv oskenované hmotné knihy ;-)

43 Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri | E-mail | Web | 8. února 2012 v 17:34 | Reagovat

[41]: Eh, přečíst prosím znovu.
Je to už pomalu slovíčkaření, ale ohánět se výrazem řemeslník ve spisovatelství podle mě prostě nejde, protože není vytvářeno nic užitečného.
Dobrý umělec je dobrý umělec. Tečka. To, že rozumí sám sobě, svému záměru a že umí pracovat s pomůckami, to z něj nedělá řemeslníka, ale opět jen dobrého umělce. Zase - musel by vytvořit něco opravdu užitečného.
Hraní si na cokoliv a intelektuálnění, to je ještě větší pitomost než psaní pro výdělek...
Je-li to, co píšu, dost dobré na to, abych to psalo, pak píši. Píši, protože mne to baví. Nepíši tak, abych se někomu zavděčilo nebo někoho lákalo nebo se na někoho zacílilo. Nebo jo?
Dobrý spisovatel je zpravidla dobrým čtenářem. To, že píše proto, že ho to baví, neznamená, že automaticky označuje čtenáře za póvl a nižší tvory...

Ale mě obecně většinou nebaví psát o psaní. Je to zbytečné.
U psaní je samozřejmě třeba umět psát, snažit se zdokonalit a umět číst, a zároveň dobře pozorovat nebo naslouchat, ale proč to rovnou považovat za "řemeslnictví"? Zase - v podstatě to nevytváří vůbec nic hmatatelného, nic, na co si položím hrneček s kafem. Nemůžu se naučit "psát knížky" jenom tak, jako se naučím truhlářství od mistra.
Je to fakt jenom o hloupých slovech a takovém žonglování s nimi, protože tady tím řemeslnictvím označuji něco trochu jiného, jakési vypočítavé psaní nebo myšlenku o psaní coby řemesle, kterým není :-)

44 Septima Severa Septima Severa | 8. února 2012 v 17:57 | Reagovat

[32]: Vím, že ACTA byla odložená, a reaguju na slova, která byla buď v článku uvedena (sice jako vsuvka) nebo zmíněna v některém z nejbližších komentářů

45 edithhola edithhola | E-mail | Web | 8. února 2012 v 18:25 | Reagovat

[4]: Katy, to se má platit manažerům, politikům, ... atd a spisovatelům a sportovcům ne. To je divné. To je absurdní. Krom toho spisovatel dostane zaplacenou z každé knihy absurdní částku. Třeba čtyři koruny. Zatímco zpěvák na estrádě shrábne sto tisíc?

46 Elinor Elinor | E-mail | Web | 8. února 2012 v 18:36 | Reagovat

[42]: chyba na mojí straně, špatně vyjádřeno. :) Omlouvám se, jsem jen vysoce háklivá na zautomatizovávání spojení e-book = pirátská záležitost.

[43]: hmm, tohle vypadá na oboustrannou ztrátu v překladu mezi Zemí a Alfa Centauri. :)

Především, píšu, protože si myslím, že mám co říct. Protože mám potřebu tvořit a vyprávět. Součástí toho je i vcelku logická touha být slyšet - a tedy vyprávět tak, aby byly moje příběhy pochopitelné i pro někoho dalšího.
Vcelku legrační záležitost, protože jsem dospěla k tomu, že považuji za cílového čtenáře sebe. Píšu věci, které bych si ráda přečetla, a snažím se je psát způsobem, který by mě bavilo číst.

To, co označuji (nejen já) jako "spisovatelské řemeslo", je technická stránka věci.
A myslím si, že ta je osvojitelná jako jakýkoli jiný soubor dovedností - tím, že se ji člověk učí a procvičuje. Jak rychle a do jaké míry, je pak dáno kombinací talentu, predispozic, cviku, ambicí, houževnatosti, vhodných podmínek... ale naučitelné to je a ano, myslím si, že jen skutečně mimořádně a velmi výrazný talent je schopný se obejít bez té "řemeslné stránky věci". A přiznám se, že pokud jde o terminologii, přijde mi, že výraz "řemeslo" ukotvuje část umění pevněji při zemi, konkrétních nárocích a požadavcích na formální stránku věci. Že nestačí jenom mít nápad, ale taky jej dokázat adekvátně zpracovat.

Polemika "umění vs. řemeslo" v pojetí  zastánců umění dopadá tak, že řemeslo je špatné, snižuje literaturu na úroveň konzumu, vnáší do hry komerci a vůbec, psát věci, co lidi čtou, je fujky fuj, protože masa nemá dobrý vkus a nerozumí Nesmrtelnému Umění. Tento názor dosti ironizuji, protože tvrdím, že podstatná část dnes známého velkého umění byla ve své době dosti komerční záležitost a zaměřená na masy k tomu.
Psát Velké Umění proto, abych psala Velké Umění, považuji za ztrátu času. Základ je pro mě potřeba vyprávět a sdílet vyprávění. A vypadá to, že na tomhle se i shodneme. :-D

Pod to, že spisovatel je zpravidla dobrým čtenářem, bych se mohla podepsat, čtení je jeden z nejjednodušších způsobů, jak totiž "řemeslo" odkoukat. Jsou výjimky, ale ty výjimky to, že nejsou dobrými čtenáři, kompenzují jinak.

S termínem "vypočítavé umění" si, popravdě řečeno, nevím rady. :-P Zastávám naivní názor, že dobrý spisovatel je dobrým spisovatelem bez ohledu na to, jestli píše svoji originální tvorbu, tvoří něco na zakázku a nebo píše v rámci literární franšízy. Všechna tvorba vyžaduje úsilí, pořádný kus poctivé práce, a její součástí je dát do psaní i kus ze sebe. Jasně, jsou autoři, které bych označila jako "pouhé řemeslníky", ale "pouhé řemeslo" se pozná podle toho, že tam autor nedá něco navíc. Dobrý umělec se nezapomíná - a je schopný psát i na objednávku kousky, které čtenáře prostě dostanou a něco mu řeknou.
Špatný umělec se sice nezapomíná taky, ale pohrdá "řemeslem" a tvrdí, že umění formu v zásadě k ničemu nepotřebuje, protože je to prostě umění.

47 Arvari Arvari | E-mail | Web | 8. února 2012 v 19:50 | Reagovat

[46]: Hele, já zareaguju jen na kousek komentáře, protože mi to nedá. Protože, no, třeba já netvrdím, že je špatný psát něco, co se čte, když mi to Múza našeptala. Ty zníš skoro jako by zastánci umění hlásali, že když dílo vytvořené bez nějakého cílení na komerčnost náhodou komerčně uspěje, stává se automaticky špatným. Já bych byla docela ráda, kdyby se moje psaní líbilo, ale nebudu do díla SCHVÁLNĚ dávat právě to, co čtenář chce, protože, no, pro moji naivní dušičku je to prostě něco nepředstavitelnýho. Takže, no, já neodsuzuju ty, co svým upřímným psaním uspějou. Já odsuzuju jenom ty, co do psaní dávají jen málo podle vkusu svýho, ale o to víc podle vkusu 'průměrnýho čtenáře'. Nezávidím Vieweghovi ty prachy, co si nahrabe. Já bych je za tu cenu prostě nechtěla...

48 Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri | Web | 8. února 2012 v 20:37 | Reagovat

[46]: Jak říkám... pod tou formou si představuji něco jiného, v zásadě to bude ale ze stejného těsta jako tvá představa :-)
Ano, dobrý spisovatel se pozná prostě podle toho, že dobře píše.
Stejně tak mi ale neber že se pozná ten, kdo píše pro peníze nebo proto, že si myslí, že vydělá. Tak. Ono už se není v podstatě nad čím pozastavovat, protože už jsme všechno probrali a jediný rozdíl je ten, že mi tam pořád nesedí to slovíčko řemeslo a snažím se ho vypudit :-D
Ku adekvátnímu zpracování - zase mi přijde že je třeba se příliš neukotvit nějakým pravidlem a nebát se jej porušit. Přímo to k tomu vybízí.

[47]: Přesně tak.
Mám spousty oblíbených autorů, kteří byli slušně prodáváni. Je z toho ale cítit upřímnost a s tou naivitou a schválností začlenění prvků pro "usnadnění četby" to mi mluvíš z duše :-)
A nezávidím nikomu. Už vůbec ne zrovna jemu, a zrovna peníze... Stydělo bych se.

49 nel-ly nel-ly | Web | 8. února 2012 v 20:51 | Reagovat

neříkám, že jsem nikdy žádnouo knihu nestáhla, stáhla a často chodím do knihovny... protože knihy jsou prostě předražené, jenže za to spisovatelé nemůžou, to vím, a české autory, když už něco čtu, hodlám poctivě kupovat už proto, že takhle by náš už tak maličký český knižní tržík mohl rovnou zaniknout

spisovatelé a umělci totiž žijí jen ze vzduchu a neúcty fanoušků, víme? hovada to sou... tyhle diskuze člověka dokážou jen nasrat, i když sám nic nevydává a ani to nemá v plánu

jenže pravdou je, že knihy jsou drahé a když má něco čtyři a víc dílů a jeden stojí pět stovek, tak na to prostě jako chudý student nemám, ale od toho jsou levnější paperbacky a podobně, chce to jen trochu přemýšlet

50 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 8. února 2012 v 21:09 | Reagovat

Napsala jsi to dobře. Je prvoplánované psaní pro prachy a je psaní, za které by spisovatel rád dostal zaplaceno aspoň nákaldy a čas. Na druhém typu literaury se dokonce často pracuje i několik let. Nevím, kde se bere představa, že spisovate...le jsou v balíku nebo protipól, že má chodit s houskou v kapse, půjčovat si na kafe a být rád, že ho někdo čte. Když se lidem nabídne něco zadarmo, tak si toho neváží. U nás si literaturou vydělá Viewegh, ostaní všichni pracují. Ať si závistivci zkusí tvořit večer ještě po práci hodnotnou knihu. Za koncert, masáže, semináře, kino se také platí! Všichni si chtějí stahovat zdarma knihy a hudbu. A ti co to tvoří, vymřou hlady.

51 KatyRZ KatyRZ | Web | 8. února 2012 v 23:43 | Reagovat

[45]: Já neříkám, že nemá dostat zaplaceno. Říkám, že to nemá dělat pro peníze a to je rozdíl.Pokud zaplaceno nedostane, neměl by třískat hlavou o stůl a zoufale hledat měďáky po kapsách, aby zjistil, že nemá na chleba. Jakmile to bude jeho zaměstnání, jakmile si psaním bude vydělávat na živobytí - není to umění, ale podřizování se trhu... Já prostě vidím zásadní rozdíl v tom, jestli ráno vstanu, otráveně zapnu počítač a napíšu pár stránek, protože vím, že jinak umřu hlady... a tou druhou možností, kdy ráno otráveně vyrazím do práce, tam si vydělávám na živobytí a večer si sednu k počítači a píšu, abych se odreagovala...

Takže ano - stojím si zatím, že umění by nemělo být PRVOTNĚ zaměstnání, stejně jako sport (kde jakmile jde o  peníze, vytrácí se z toho radost - několik let jsem strávila ve špičkovém sportovním klubu).

52 Polgara Polgara | Web | 9. února 2012 v 18:20 | Reagovat

Spisovatel je taky jen člověk a musí se nějak živit. Stejně tak nakladatel. Navíc si musíme uvědomit, že jsme malá zemička a čím víc budeme stahovat knížky, tím méně budou ochotni nakladatelé vydávat tituly, u nich nebudou mít jistotu, že prorazí. Což je škoda.
Nicméně taky mám radši klasickou knížku než ebook. I u čtečky je problém, že po čase začnou bolet oči anebo se na to člověk nedokáže tolik soustředit jako na papírovou knížku. Proto buď kupuji anebo knihovny.
K tomu stahování, kdyby všechny nosiče nebyly tak drahé a byl by v ČR širší výběr seriálů, filmů, hudby, tak lidi nestahují. Ideální jsou dvd v trafice za 50 nebo 100 Kč anebo Levné knihy, kde se dá taky sehnat dobrá hudba. :-)

53 Lúmenn Lúmenn | Web | 9. února 2012 v 19:18 | Reagovat

Knihy bych do problému ACTA vůbec netahala - knihy si jen kupuju nebo půjčuju. E-knihy nečtu a číst je nebudu. Problém ACTy je úplně někde jinde než v tom, že si někdo chce zadarmo stahovat filmy. Úplně jinde.
Ale když jsme u stahování - kdyby to šlo za peníze, stahovat si to klidně budu. Ale ono to nejde. A pak taky umělci nedostanou ze zisků skoro nic, jen pár procent, mizivých a zanedbatelných. U knih jsou ty poměry zaplaťpánbů jiné.

54 maglaiz maglaiz | Web | 9. února 2012 v 20:12 | Reagovat

[46]: V pohodě ;-) Já tě chápu, také jsem háklivá na jisté nepřesnosti.

55 Dragilia Dragilia | Web | 9. února 2012 v 22:40 | Reagovat

[33]: Dodnes jsem viděla textaře jako "jakési básníky jejichž texty nějaký zpěvák zazpívá". Co je špatné na tom být básníkem?

Nebo to snad jen vidím jako Hurvínek válku?

Ale jinak souhlasím s tím, že autor by neměl psát primárně pro peníze. Ale když už si se svým dílkem dá takovou práci, odměnu si přeci zaslouží. :-)

56 Elinor Elinor | E-mail | Web | 10. února 2012 v 11:27 | Reagovat

[47]: právě, že s tímhle názorem se při debatách na téma umění/řemeslo a celkově komerční/umělecké psaní setkávám velmi často - povětšinou v podobě dost absurdních výroků, jako že kniha psaná komerčním způsobem je prostě špatná a že umění prostě musí být ze své podstaty nekomerční a tedy neúspěšné u "masového čtenáře". ;-)

57 KSM KSM | Web | 10. února 2012 v 20:15 | Reagovat

Dle mého názoru nezáleží na tom jaké je to dílo, ale hlavní je autorova spokojenost... podobně jako je zcestná myšlenka některých lidí vyžadujících profesionální úroveň, přístup a tedy v podstatě lze říct dokonalost...dokonalost není důležitá, ale zda se dílo někomu líbí (já osobně jsem natáčel písničky i v profesionálním studiu a stejně tak jak jsem se nedočkal svého většího úspěchu já...tak se nedočká ani velikán který bude mít natočené písničky někde v drahém americkém studiu...a tak jde tedy o to zda se to někomu líbí...to je to co lidé nechtějí kolikrát chápat...) :-)

[55]: samozřejmě že není špatné být básníkem... a souhlasím s tím, že by lidé neměli vytvářet věci čistě pro peníze...ale na straně druhé je jisté, že pro život jako takový je důležité mít i ty peníze z díla :)

Jinak ACTA je mnou podporována přestože souhlasím s tím, že na internetu jsou v dnešní době i jakési výhody...ale raději se vzdám možnosti si leccos stáhnout a raději budu internet využívat jen pro komunikaci a šíření svých knih (například)... :-)

58 Lennroe Lennroe | E-mail | Web | 10. února 2012 v 21:20 | Reagovat

Já naprosto souhlasím s tímhle pohledem. je jasné, že kterýkoli menší autor (což jsou u nás kromě Viewegha a Pavlovské skoro každý) nemůže zrovna jásat nad tím, že místo brigády nebo zábavy seděl po večerech nad psaním a pak si to někdo zadara stahuje a ještě to chudákovi autorovi řekne do obličeje jako kdovíjakou skvělou zprávu "hele stáhnul jsem si to a je to fakt dobrý."
Jasné, že autora knihy potěší i ta pochvala, asi víc než výrobce konzerv, to že je jeho konzerva super.
S ACTOU ale nesouhlasím vůbec a to z více důvodů.
Na hranicích mohou kohokoli prohledat a on bude mít problémy třeba jen z toho, že koupil padělek, zkopíroval písničky ze svého originál CD do počítače, nebo, že neuhlídal svoje děti a ty si něco stáhly, aniž by třeba věděly, že se to nesmí, nehledě na to, že spoustu věcí, člověk od někoho dostane a ani si není jistý jestli to originál je a nebo není. Mě třeba tyhle věci zajímají a tak to vím, ale taky vím, že obrovská spousta lidí netuší, že třeba dělají něco špatně.
Pak taky ACTA nenabízí žádnou alternativu a znevýhodňuje tak malé země (jako jsme my) protože třeba milovnící asijských filmů, cizích a méně rozšířených knížek a nemainstreamové hudby (metalu mimojiné) by neměly ke své "droze" přístup, protože na internetu nejsou žádné půjčovny a knihovny kde by to všechno, ale opravdu všechno bylo legálně.
A to si nevymýšlím. Chtěla jsem jednou z náhlého záchvatu štědrosti a poctivosti dát do své mp3 jen legální písničky, protože jednotlivé sklatby nejsou tak drahé. Našla jsem jednu z celého svého seznamu. A to tam figurovalo i dost českých interpretů.
Vadí mi, že podle té dohody bude možné omezovata zdržovat lidi a to i "nevinné" prostě jen tak podle rozmaru celníků a dalších. Velké společnosti by měly ochranu, kterou ve skutečnosti ani nepotřebují, protože do kina se chodí stejně a na koncerty taky a že se nekupujou DVD to se nemůžou divit. Nelíbí se mi že někdo bude chránit obrovské uskupení manažerů, kteří znají každou právní kličku a zaměstnaní rodiče, důchodci, důvěřivci a studenti nebudou mít zastání. A drobní autoři se také ničeho nedomůžou. Mimochodem vztahuje se to i na padělky oblečení tj. že by člověk mohl být potrestaný za to, že má na sobě padělané levisky, čehož si člověk, který si je narychlo koupil u vietnamce o polední pauze, aby měl nákupy za sebou, ani nemusí všimnout.

Jinak ale naprosto souhlasím s tím, že když umělec něco vytvoří má úplně stejné právo na odměnu jako každý kuchař a truhlář. Taky nikdo nečeká, že dostane stůl nebo oběd v restauraci zdarma. je to hnusné tvrdit, že autor není žádný umělec jen proto že nechce umřít hlady. Už teď se skoro žádný umělec nemůže svou prací plnohodnotně živit a musí dělat i něco jiného. Není to fér. A tou dohodou by za jiných okolností klidně souhlasila, drobní autoři by si ochranu zasloužili.

59 Monica Otmili Monica Otmili | Web | 11. února 2012 v 12:12 | Reagovat

Skvělý článek s názorem na místě.
ACTA mi jde proti srsti, hlavně z hlediska hudby, protože opravdu si víc knížek koupím, než kolik koupím CDéček. přiznávám naprosto otevřeně, že mám stáhnutou hudbu.  
Byť se mi to nelíbí, naprosto chápu, že ten dokument má chránit dílo, protože z 500-ti stažených knížek nebude mít autor nic, než čtenáře a může bydlet pod mostem. I když právě v literatuře, hudbě či jakémkoliv umění záleží právě na tom, jak se člověk chytne. Když se chytne, lidi budou díla kupovat, ale bude taky spousta dalších, kteří je budou stahovat. Nebo někteří ti, kteří si stáhnou a dílo si oblíbí, si později dílo i koupí.

[58]: No právě, poslouchám i věci, třeba industrial, co se tady shání strašně těžko...
Umění je na uživení těžké, to se musí nechat.

Je to všechno o pohodlnosti, myslím, že značnou roli tady hraje i to, že to roky bylo promíjené, naprosto běžné, že si na to lidi zvykli.

60 Lennroe Lennroe | E-mail | Web | 11. února 2012 v 22:17 | Reagovat

Mimochodem, děkuji, jsi poklad, sbírám přísloví a na tohle se zlodějem jsem za ty dva roky vůbec nepřišla a přitom ho znám. Takže číslo 262.... :)

61 Lennroe Lennroe | E-mail | Web | 11. února 2012 v 22:34 | Reagovat

[26]: Jinak řečeno, šlechetně nabízíš autorovi, aby si vybral jestli umře hlady nebo nechá umřít své ideály. Jak velkorysé.

62 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 11. února 2012 v 22:58 | Reagovat

Prosím za pochopení, že tentokrát nebudu odpovídat na každý komentář zvlášť, protože bych se asi uklikala k smrti, navíc mám pocit, že co jsem říct chtěla, jsem řekla článkem, případně v prvních komentářích.

Děkuji všem, kteří se zapojili do diskuze. :-)

Stojím si za tím, že umění je prostě umění, protože na lidi určitým způsobem působí a to jestli ten skvost udělal autor z nějakého duševního hnutí nebo na zakázku je irelevantní.
Umělec prostě tvoří umění za všech okolností.

63 Lennroe Lennroe | E-mail | Web | 11. února 2012 v 23:03 | Reagovat

[33]: Chudák Kryl, Chudák Lennon, Chudák MCCourtney

64 Vendy Vendy | Web | 12. února 2012 v 18:13 | Reagovat

Stephen King zřejmě patří mezi komerční autory.
Stejně tak i M.Wievegh.
Přesto je mezi jejich romány opravdu znatelný rozdíl... Komerce samotná mi nevadí, pokud má román aspoň trochu ducha. Vím že někdo by jisté knihy nečet, protože by se mu urazily obě oči a jeho velejemná vytříbená umělecká duše. Já na to upřímně prdím a čtu to co mě baví. Jestli je to momentálně filozofický traktát nebo horor, to si rozhodnu podle nálady. Dokonce se nevyhýbám ani červené knihovně, přestože mnozí křičí fuj, fujky! Jen se snažím vybírat si to, co mě baví.
A je mi i jasné, že autoři knih (písniček, filmů, a tak dál) žijí z prodeje knih, cédéček a dévédéček. Ale co mi vadí - že nejvíc shrábne obchodník. Kolik procent z knihy dostane autor? To samé se může týkat i CD a DVD (upozorňuji, že nejsem v tomhle odvětví odborník, jenom se snažím logicky usuzovat na základě toho, co vidím).
Proč, a to by mě vážně zajímalo, se vůbec platí v koupi disků (i prázdných, ano, ještě nepoužitých a bezobsažných) autorský poplatek? Připadá mi to trochu schizofrenní - jako by se tím tak trochu schvalovalo stahování z netu. A pokud se takto stahování předplatí, tak proč potom humbuk kolem autorských práv? Stejně mi to připadá jenom jako zástěrka, podle mě nejde ani tolik o autory samé, jako o prodej a zisky z prodeje. (Trochu mi to připomíná falešný argument USA, když nasadili své vojáky do války Iráku proti Iránu, s tím, že Irán je ten okupovanej chudák a oni jsou ti spravedliví, že je v tom nenechají. A přitom každý věděl, že kdyby tam netekla ropa, tak by se na Irán všichni vyprdli a to z vysoka...Ale to jsem odbočila).
Opravdu si můžu dovolit koupit dvě až tři knihy za čtvrt roku, i když bych ráda těch knih třeba třicet. To samé u filmů, ne na každý se dostanu do kina a koupit si film, který jsem neviděla, za pětikilo, mi připadá jako docela dobrý hazard (pro někoho třeba pětistovka nic není, pro mě je dost).
Pamatuji si, že když vycházel Harry Potter a na netu vyběhly první amatérské překlady, stáhla jsem si je.
A pak vyšla knížka a koupila jsem si ji, protože byla dobrá.
Opravdu chápu, že spisovatelé (pisálkové, romanopisci, grafomani, veršotepci a podobná pisatelská sebranka) píše nejen pro zábavu, ale i pro výdělek, ale proč jsou krucinál knížky tak drahé? V Levných knihách koupím v pohodě knížky kolem padesáti šedesáti korun. Jinde stojí ty samé kolem tří set.

65 Vendy Vendy | Web | 12. února 2012 v 18:19 | Reagovat

[58]: S Lennroe bych chtěla souhlasit i v dalším jejím argumentu - není tu adekvátní nabídka od oficiálních zdrojů. Když sháním některé písničky, nikde je nenajdu. Oficiálně. To samé, pokud chceš sehnat starší film, nebo film z asijské tvorby, o anime ani nemluvě, tak u nás máš smůlu.
Možná ještě v angličtině... a kdo neumí anglicky, má holt taky smůlu. Tak snad aby se začal rychle učit a za pár let možná i filmu porozumí... :-?

66 Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri | Web | 12. února 2012 v 22:00 | Reagovat

[51]: Přesně tak :-)

[64]: Je to docela pravda, od toho by se dala odvíjet celá dlouhá diskuze ohledně kácení deštných pralesů a ceny dřeva obecně... Chudáci stromy... Kéž by se knížky vyráběly z čehokoliv jiného!

[61]: Že? :-D

[62]: Není třeba! Diskuze se výborně rozjela i bez tvého přičinění :D

67 Arvari Arvari | E-mail | Web | 15. února 2012 v 14:06 | Reagovat

[56]: Mám pocit, že mě tak docela nechápeš. Já mluvím o knihách psaných prostě prvoplánově pro co největší možnou masu lidí. A, no, jasně, můžou se mezi tím najít dobré knížky. Ale já prostě lidi, co tak píšou, odsuzuju. Pro mě ten člověk nikdy nebude mít právo říkat si spisovatel. Spisovatel má poslouchat vlastní Múzu, ne trh... :-x

68 Elinor Elinor | E-mail | Web | 16. února 2012 v 13:17 | Reagovat

[67]: k takovým lidem patřili i Alexandre Dumas starší nebo Honoré de Balzac.
Holmesovské povídky pana Doyla jsou psané prvoplánově pro co největší masu, sám autor na ně koukal jako na komerční srajdu, která mu pomůže financovat Velkou Literaturu, co je v dnešní době prakticky zapomenutá (zatím, co Sherlock je nesmrtelný).
Raymond Chandler psal vyloženě tak, aby byl co nejvíc čten a kupován - přesto je v nich viděn velmi výrazný přesah detektivky do umělecky pojímané literatury.

Upřímně se necítím být na pozici, z které bych mohla odsuzovat kohokoli z takto píšících lidí, protože více než slušné procento z nich mne po literární stránce ZCELA přesahuje - takže na ně zírám s obdivem a neřeším, že jejich Múzy povětšinou byly pěkně prodejné děvky. :-P

69 Myší královna Myší královna | E-mail | Web | 30. dubna 2012 v 17:17 | Reagovat

Já když knížku chci, tak si ji prostě koupím... Nelíbí se mi spíš to, že u CD a DVD jde (údajně) většina peněz do vydavatelství, ne k autorovi. Navíc, z knížky mám víc, než z CD. A z papíru se čte líp. Atd, atd.

70 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 30. dubna 2012 v 17:34 | Reagovat

[69]: Mám to podobně. :-)

71 Eriu Eriu | 8. května 2012 v 9:30 | Reagovat

Já za sebe tak jako tak čtu plno textu do školy, který skutečně nechci vlastnit, a pak ho buď stahuji, nebo si ho půjčím v knihovně. Jednak pochopitelně proto, že že jsem limitována financemi, ale dost se na tom podílí fakt, že většinu takových věcí jednoduše neseženu. Takže mi čtení z obrazovky skutečně nevadí.

Druhou stránkou je to, že knihy jsou hmotné předměty a zabírají určitý prostor. Pokud je přečtu jednou, nemá smysl je vlastnit, je to zbytečné i z hlediska ekologického (ano, i v tom mám raději knihy v elektronické formě).

Asi by bylo vhodné rozlišit beletrii čtenou ryze pro zábavu od zbytku tiskovin. Dost často nemá smysl ji trvale vlastnit jako papírový výtisk a pak bych se přikláněla k umožnění placeného stahování v elektronické podobě s tím, že by šly peníze rovnou autorovi (případně částečně překladateli). Pokud to tak není, čtenář volí jiné varianty, jak se ke knize dostat a zase se jí zbavit (knihovna, pdf).

Jinak považuji za samozřejmé, že autor má plné morální právo na to, aby jeho práce byla finančně ohodnocena. Má sbírka vyšla ze školního grantu, takže je k prodeji za náklady, tj. 40 korun, ale u poezie to funguje trochu jinak - zaplaceno dostávám na některých autorských čteních a považuji to za spravedlivé (kdybych stejný čas, který jsem věnovala nikoli psaní jako takovému, ale přípravě sbírky, strávila někde na brigádě, taky by mi to přineslo nějaký zisk, a toto je forma kompenzce, aby člověk nebyl tolik bit tím, že se věnuje umění).

72 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 8. května 2012 v 14:08 | Reagovat

[71]: To s těmi placenými autorskými čteními zní moc dobře, ale ještě jsem podobnou nabídku nedostala. Zatím všude jezdím s tím, že prodám pár knih a získám nějaké další čtenáře blogu. :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama