Pomůcka pro kritiku poezie od Temnářky

7. března 2012 v 22:01 | Tereza Matoušková |  Fantasy a tvůrčí psaní
Katy mi v rámci Projektu kritika zadala nelehký úkol. Vytvořit pomůcku pro hodnocení poezie. Nějakou dobu jsem si lámala hlavu s tím, jak tento oříšek rozlousknou. Taktéž jsem se rozhodla, že předtím, než návod zveřejním na Kritice, předložím ho čtenářům Cesty do Podmoří. Věřím, že ti z vás, kteří verše píšou, mě budou schopni doplnit, pokud něco přehlédnu.
Svět veršů je jedna velká divočina.

1. Celkový dojem
Pokud vám autor předloží krátkou vtipnou miniaturu, těžko můžete kritiku založit na řemeslné stránce věci. Taktéž mnohdy platí, že se nám technicky skvěle zvládnutá báseň jeví jako plochá a naopak nás vnitřně zasáhne kousek plný gramatických veršů.
U tak subjektivní záležitostí jako je poezie, by osobní pocity měly stát na prvním místě. V tomto bodě vyzdvihněte atmosféru a popiště, jak jste se při čtení cítili, co ve vás verše zanechaly.

2. Styl
Ať už je báseň psaná vázaným veršem, který má jasná pravidla, nebo veršem volným, nezapomeňte ve své kritice zmínit i řemeslnou stránku věci. Zaměřte se kupříkladu na gramatické rýmy, verše typu láska-páska, rytmus, krkolomná spojení, slovní zásobu autora. Opakují se v básni slova? Působí na vás ten a ten verš rušivě? Používá autor příliš přivlastňovacích zájmen? Buďte pečliví.

3. Obsah
Pokud je v básni obsažen příběh, tak se zaměřte na jeho logiku, výstavbu a tak dále. Tvoří spolu verše kompaktní celek nebo se některé části jeví jako vytržené z kontextu? Pokud je báseň čistě záležitostí básníkových pocitů, zamyslete se třeba nad tím, jestli v ní tušíte nějaký třetí rozměr nebo si jen autor potřeboval vylít srdíčko.

4. Konzistence
V poezii neplatí, že čím více, tím lépe. Pokud vás báseň, která má všehovšudy tři strofy, v půlce začne nudit, je asi někde něco špatně. Používá autor zbytečné výplňové verše? Opakuje se? Přijde vám báseň jako troška másla namazaná na příliš velký krajíc chleba? Nebo je naopak ucelená a na konci máte pocit, že bylo řečeno všechno, co řečeno být mělo?

5. Srozumitelnost
Tohle je velmi subjektivní záležitost a myslím, že báseň nikdy nelze pochopit zcela a vždy si ji vykládáme tak trochu po svém - ovšem pokud vás obsah veršů dokázal pouze zmást, aniž byste si v nich našli to svoje, autor by to měl vědět.
S tímto bodem souvisí i používání metafor a dalších básnických prostředků. Umí s nimi autor pracovat?

6. Originalita
Básniček o andílcích plakajících krvavé slzy jsou mraky. Přišel autor s něčím novým? Ohromil vás? Nebo předložil jenom omšelé klišé?

7. Gramatika a interpunkce
Íčka, ýčka, esko, zetko, mně a mě. Klasika. Co se týče interpunkce, ta být přítomna vlastně ani nemusí, ale když už tam je, tak by měla být správně.

To je vše, co mě v současné chvíli napadá, pokud máte nějaké připomínky, sem s nimi, text doplním nebo něco přepíšu a zveřejním jako pomůcku na Projektu kritika. :-)
 

6 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Matthias Matthias | E-mail | Web | 7. března 2012 v 22:25 | Reagovat

hmmm no oceňuji snahu, přecejenom poezie moc daná pravidla nemá a je subjektivnější než próza...

A já se přiznám, že teda poezii nemám vůbec rád... 99% básní, co jsem četl, se mi vůbec nelíbili a přišli mi podobný jako vejce vejci :D

Jinak "verš volný"... snad nikoho neurazím, ale četl jsem i pár básní s tzv. "volným veršem" a celý volný verš na mě působí trochu jako "volný styl kreslení"... tedy vezmu hrst tužek, mrsknu je po papíře a co vznikne začnu vydávat jako umění :) No, radši mizím, aby tu nebyl flamewar :D

2 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 7. března 2012 v 22:36 | Reagovat

Zřejmě vyčerpávající, neb mě nic nenapadá. Básně jsou opravdu subjektivní jak pro toho, kdo to píše, tak pro toho, kdo ji čte. Pokud emočně nevtáhne, tak je něco na ní špatně.
Miluji volný verš. Pro mě je právě více o těch emocích. Když je něco dokonalého, je to nuda, prázdnota. Pokud je báseň dobrá, emočně z ní mrazí:-) Tak třeba dnešní báseň od Almy na Gaie http://gaia.blog.cz/1203/tajemna-zenska-duse je možná stylem k odsouzení, ale já s ní souzním a vede mě dál...
Držím palce s hodnocením básní.

3 Eriu Eriu | 8. března 2012 v 0:20 | Reagovat

Ještě by bylo zmínit slovní obraty. Po modravém blankytu bělavé páry hynou je rozhodně lepší než modré nebe s mráčky i bez mráčků. "Na prahu lesa líže si rány/ uštvaný zpocený říjen/ v rozmoklých polích/ podzimem ukřižovaný" je sice posté podzim, ale dokonalý obraz.

A originalitu bych posunula výš, maximálně na třetí místo :-D

Důležitá bývá i pointa nebo otevřený, nedořečený konec. Často je podstatné i neříct příliš mnoho, odolat pokušení to "dovysvětlit".

4 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 8. března 2012 v 8:43 | Reagovat

"Pomůcka pro kritiku poezie od Temnářky"

Od Temnářky je ta poesie nebo ta pomůcka?

5 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 8. března 2012 v 8:47 | Reagovat

V básních /pokud nejde o poklesslosti/ bych nejvýše postavil zvukomalebnost a schopnost vyvolat vjem.
Protože básně jsou jenom pilíře, na kterých si čtenář staví most.

6 Lukáš Lukáš | Web | 8. března 2012 v 15:07 | Reagovat

Přeji vám příjemné (zatím ještě) odpoledne. Ale teď vážně...

To si tak slečna/paní "Temnářka" věří, že dává tak významné rady ? Jen se ptám... :-)

[2]: souhlasím...

7 Dragilia Dragilia | Web | 8. března 2012 v 21:03 | Reagovat

[6]: No, já bych řekla, že to dělá, protože o to byla požádána. Jak už uvádí v úvodu. :-)

Pokud jejímu tvrzení nevěříš, klidně  si to ověř na blogu projektu (http://projekt-kritika.blog.cz)

Katy tam doslova píše:

"Požádala jsem o zpracování "návodu" Temnářku, protože ostatní správci nemají k poezii tak blízko."

8 Lukáš Lukáš | 8. března 2012 v 21:07 | Reagovat

[7]: to že něco někdo někde uvádí ještě (objektivně vzato) neznamená, že je to pravdivé (nevěř úplně všemu) ;-)

9 Dragilia Dragilia | Web | 8. března 2012 v 21:24 | Reagovat

[8]: Právě proto ti uvádím možnost ověření. Pokud se ti to nechce hledat, je to konkrétně tady: http://projekt-kritika.blog.cz/1201/vase-napady-na-vylepseni-projektu

10 Dragilia Dragilia | Web | 8. března 2012 v 21:27 | Reagovat

[8]: Jinak souhlasím s tím, že ne vždy a všude je nám servírovaná pravda. Ale dle mého názoru je lepší si to nejdřív ověřit a až pak reagovat.

11 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 8. března 2012 v 21:34 | Reagovat

[1]: Já poezii čtu ráda, ale vím, že ne každý si k ní najde cestu. :-)

[2]: Dík, Edith. :-)

[3]: Děkuji za doplnění, ty obraty bych shrnula pod styl.
Co se týče originality, není to seřazeno podle důležitosti, jsou to pouze body, které by se měly v kritice objevit. :-)

[4]: Pomůcka může být použita i pro hodnocení mé vlastní poezie, takže platí obojí,  ale uznávám, že je to trochu stylistická chybka. :-)

[5]: S tím musím souhlasit.

[7]: Ano, bylo mi řečeno, ať něco takového sepíšu. :-)

[6]:[8]:
Komentář po číslem 6 ignoruji, protože mi přijde v kontextu článku, kde žádám o pomoc s doplněním a rozšířením návštěvníky blogu, tak trochu úsměvný.

Poznámku v komentáři číslo 8, si nebudu vztahovat na sebe. Vzhledem k tomu, že zde vystupuji tu pod svým občanským jménem, každý si to tu může pročíst, zajít se podívat na knížku do knihkupectví, účastním se projektů, pořádám srazy a další akce... Nevidím důvod, proč bych měla svým čtenářům lhát a ještě v případě takové pitomosti.

12 Matthias Matthias | E-mail | Web | 9. března 2012 v 15:19 | Reagovat

[11]: Pan Lukáš měl asi nějakou slabou chvilku :D

13 Lukáš Lukáš | Web | 9. března 2012 v 20:35 | Reagovat

[12]: no když to říkáš... :)

14 KatyRZ KatyRZ | Web | 9. března 2012 v 20:56 | Reagovat

Díky ti za to. Budeš to ještě nějak upravovat dle připomínek?

15 Lukáš Lukáš | 9. března 2012 v 21:18 | Reagovat

[11]: Jak říkám...nemůžeš všechno brát tak vážně :)

16 edamaznakcempirek edamaznakcempirek | 10. března 2012 v 13:02 | Reagovat
17 Čerf Čerf | Web | 12. března 2012 v 8:33 | Reagovat

Pro poezii se moc těžko hledá jakákoli šablona. Pro mě je zásadní emoce, kterou báseň nese (nebo nenese) a obrazy, které báseň obsahuje, ale především které dokáže vyvolat ve čtenáři.

18 Monica Otmili Monica Otmili | Web | 24. března 2012 v 20:33 | Reagovat

Zvařýuju, že bych si od tebe nechala zkritizovat cyprealistickou báseň. :)

19 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 24. března 2012 v 23:35 | Reagovat

[17]: :-)

[18]: Klidně. :-D

20 Sense Sense | Web | 14. dubna 2012 v 22:56 | Reagovat

Podle mě nejlepší pomůcka pro kritiku poesie je neřídit se žádnými pravidly a řídit se svého názoru, který není ničím ovlivněn. Pravidla jsou všude.
Pro mě za mě, ať má báseň klidně padesát pravopisných chyb v deseti slovech o pěti písmenech. Třeba to dodá lepší atmosféru. Třeba tak někdo vytvoří dokonalou písmenou melodii.

21 long beach wedding dresses long beach wedding dresses | E-mail | Web | 14. ledna 2013 v 10:14 | Reagovat

When I originally commented I clicked the "Notify me when new comments are added" checkbox and now each time a comment is added I get several emails with the same comment. Is there any way you can remove people from that service? Thanks a lot!
http://www.askdresses.org

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama