Těžký život betačtenáře

13. července 2012 v 13:55 | Tereza Matoušková |  Fantasy a tvůrčí psaní
Betačtenáři. Osoby s grandiózní svátozáří kolem palice, které vychytávají v našich povídkách mouchy. Někdy mouchy velikosti slona. Pokud píšeme pravidelně, vyskytuje se jich v našem okolí větší množství a mají rozličné podkategorie.

Betareader první verze, betareader grammar nazi, betareader chválič, betareader prudič, betareader panna (teď nemyslím jeho tělesný stav, ale fakt, že ještě od nás nic nečetl), betareader chodící encyklopedie...

Jejich hlavním úkolem je podat autorovi zpětnou vazbu, podle svého zaměření, čtenářského vkusu nebo momentální nálady. Vše může být autorovi užitečné. Jenomže - co v okamžiku, kdy se autor dostane se svým beta do konfliktu?

Přijde mi, že daleko nejhorší hádky, které rády přecházejí z literární do ryze osobní roviny, se týkají postav. Ruku na srdce, spousta z nás má ke svým hrdinům velmi hluboký vztah. Když je někdo začne kritizovat, je to, jako by před námi nafackoval našemu prvorozenému. Rodičovské pudy se probouzí, zvlášť když jde o postavu hlavní, tu nejvykňouňovatější.

Femorian: "Kňou."

Táhni zmetku!

Dýchat, dýchat, dýchat. Názory beta nejsou direktivní a mnohdy ani náš čtenář nechce, abychom postavu hned měnili, pouze chce slyšet logickou argumentaci, proč vyvádí, tak jak vyvádí. Naprosto do běla mě jako beta dokážou rozpálit dva typy autorských reakcí:

a) "Já nechápu, co tě na něm tak štve?! Žádnému jinému betačtenáři to nevadilo!" Pro mě je to totiž jen slušnější verzí výpovědí: "Všem ostatním se to líbilo a od tebe jsem čekal taky pochvalu, ty zmrde, ale ty zase musíš mít něco extra, že?"

b) "Víš, ale já zas nemám rád tvoji postavu." WTF?! Pomsta?

Ono, obojí může být pravda, je možné že většině čtenářů chování vaší postavy vadit nebude, ale je dost dobře možné, že pokud se zdálo nelogické (pozor neplést nelogické z hlediska příběhu, charakteru postavy... a třeba přirozený zkrat postavy z hlediska nervového vypětí apod.) jednomu beta, bude se zdát nelogické i dalším a vy budete muset argumentovat nebo prostě jenom ustát negativní hodnocení.

Taktéž je dost dobře možné, že se vám skutečně nelíbí, jak beta píše. Třeba z hlediska výběru témat nebo postav. Stejně jako jemu se nemusí vyloženě líbit, jak píšete vy. Teď je na vás, jestli chcete slyšet i názor člověka, který má jiný vkus. Pokud ne, tak proč mu to dáváte číst?

Někdy mám v tomto směru dilema, kam až můžu jako oponent zajít, co všechno mám právo škubat a co je svaté a co bych měla nechat čistě v autorově režii. Jen těžko se člověk odpoutá od toho, co se líbí a nelíbí jemu a kudy by vyprávění směřoval on. Necpe potom do autora zbytečně vlastní názory?

Pořád si ale říkám, že výběr betačtenářů je v první řadě autorova věc a pokud už mi něco poslal, měla bych být co nejdůkladnější. Autor už si to nějak přebere. Psaní není matika. Jenomže potom se člověk častokrát spálí.

Je to těžké, když se pracuje s emocemi,

Temnářka
 

10 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Matthias Matthias | E-mail | Web | 13. července 2012 v 14:30 | Reagovat

Říkat, že někteří pisálci jsou hysterky, co neunesou kapku kritiky je už zkrátka klasika... Ale faktem je, že někdy to bývá ryze naopak - ten špatný může být betereader, který místo konstruktivní kritiky hodí jen plno oplzlých arogantních útoků... A horší je, že jim to mnohem více prochází, protože když se autor ozve "že takto teda ne-e", tak ihned bývá přesunut do škatulky "ten, co nesnese kritiku"

tak pozor na to!

2 Oknetka Oknetka | Web | 13. července 2012 v 14:33 | Reagovat

Já osobně jsem dělala betareaderku jen pro jednu slečnu a je to tak dávno, až mám pocit, že teď bych to už gramaticky nezvládala. Ale hodně mě to bavilo, nepatřím ke čtenářům, kteří by kritizovali cizí postavy nebo průběh děje, spíš mě zajímá "co tím básník myslel". Výjimečně vyjádřím názor, když vidím do očí bijící nesouvislost. Ano, zde je důležitý ten objektivní názor a nesnažit se soudit výhradně podle sebe.
Jinak mé betareaderství se týkalo hlavně opravovaní hrubek a tvoření souvislých vět z jednolitého textu :))

3 Aidrien Assagir Aidrien Assagir | E-mail | Web | 13. července 2012 v 14:37 | Reagovat

Já sama betu nedělám. Jsem jen vděčný čtenář, co kritizuje málokdy, ale sama betu potřebuju jak sůl. Tu teď momentálně zastává hlavně Septima (ta co se týče pravopisu) a Maglaiz (ta co se týče nesrovnalostí). Ale možná by se ještě nějaký další hodil.

4 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 13. července 2012 v 14:42 | Reagovat

"Psaní není matika."
Zamyslím se nad tímto výrokem a zkusím ho pomocí Booleovy algebry vyvrátit.

5 Mosa Mosa | Web | 13. července 2012 v 14:44 | Reagovat

Jo, jo.. Mě osobně kritizovat baví, pokud je co. Především nemám rád články, či příběhy, které jsou příliš přeplácané a téměř bez vlastní výroby.
Rozhodně neuznávám, obrácenou kritiku, kdy většina lidí jen odepíše, jak máte hnusný článek, aniž by ho přečetl. A to jen, protože vy jste mu napsali, že by mohlo psát příště trochu obháhleji..

6 Matthias Matthias | E-mail | Web | 13. července 2012 v 14:52 | Reagovat

[3]: klidně se hlásím, estli chceš

7 Lady Diabolus Lady Diabolus | Web | 13. července 2012 v 14:57 | Reagovat

Já osobně kritizuji strašně ráda, ale nechce se mi u všeho. Taky ještě nemám věk na to, abych kritizovala úplně všechno. Ale když vím, že k něčemu rozhodně mám co říct, tak to postě řeknu. Sama betu nemám. Jeden čas mi jí dělala jedna spolužačka. První povídka byla celkem fajn, dost dlouho jsem jí chválila. Ale nějak jsme si nesedly. Ona čte detektivky a červenou knihovnu, což já moc nemusím. Teď si s tím nějak hlavu nelámu, ale občas přemýšlím, že by se někdo takový hodil. :-D

8 danielinama danielinama | Web | 13. července 2012 v 16:07 | Reagovat

Já bych tedy betačtenářku raději ani dělat nechtěla. Jednou jsem o to byla požádána známou už u vydané knížky a byla jsem jí schopná říct jen klady a lehce naznačit co mě zarazilo, ty hlavní zápory jsem si nechala raději pro sebe, no mimochodem jsem se naprosto přesně trefila do toho, co jí říkali ve vydavatelstvích, proč knihu něchtějí vydat. Ono přesně říct člověku, se kterým ještě chcete mít vztah, natvrdo zápory úplně nejde, je to mnohem lepší nechat na profesionálech, než se strefovat do vynervovaného člověka, který už stejně v tom okamžiku nemůže nic změnit. Takže osobně si myslím, že je nejlepší jen vychytat nelogičnosti a styl psaní moc nehodnotit, pokud jde jen o přátelskou radu.

9 Sarcas Sarcas | 13. července 2012 v 16:21 | Reagovat

Docela by mě zajímalo, do které kategorie patřím... :-D jinak škoda, že jsi se nerozepsala s charakteristikou konkrétních  druhů beta... :-) no, snad se dočkám příště... :-)

10 Linda Teatime Linda Teatime | Web | 13. července 2012 v 16:43 | Reagovat

No jo, ona je to trošku chyba na obou stranách, betačtenář to třeba podá trochu nezaobaleně a když autor hůře snáší kritiku, problém je na světě. Ale já bych si asi řekla, že pokud vyloženě netrolluje, tak mu asi dílo které pravidelně čte nepřijde tak špatné, jinak by ho nečetl vůbec. Ale možná se taky pletu, já s tímto druhem čtenářů nemám zatím žádné zkušenosti.

11 Daletth Daletth | E-mail | Web | 13. července 2012 v 19:48 | Reagovat

Nějak mi to připomnělo naši "diskuzi" ohledně Nix..., kdy máme spolu trochu problém právě v tom autor vs. beta :-D Co je svaté vs. přecitlivělost autora :-D

12 KatyRZ KatyRZ | Web | 13. července 2012 v 20:18 | Reagovat

Když jsem začínala psát, nabídla se mi jako beta Cirrat. Poslaly jsme si vzájměn jen osnovy a už u toho zjistily, že se jako betareadři vzájemně absolutně nesneseme :D. Zcela odlišný pohled na věc je v tomto případě neslučitelný :D.

Já byla jako beta vytočena jen jednou a to když mi autor jinými (trošku něžnějšími) slovy napsal, že bych si měla rozšířit obzory, protože ve své omezenosti nemohu jeho práci docenit...

S tím, že nejhůře se snáší kritika hlavních postav zcela souhlasím. To by se betačtenářům snad mělo zakázat :D.

13 Katanga Katanga | E-mail | Web | 14. července 2012 v 9:46 | Reagovat

Já bych betareadera dělat nemohla. Neumím hodnotit. Určitě ne hned po přečtení. Možná tak rok po prvním přečtení, a to poté, co jsem si dílko přečetla mezitím tak pětkrát. Tvor pak více vychytá mouchy, to, co mu při prvním přečtení přišlo nelogické, to už více chápe, naopak to, co se mu ze začátku líbilo už není tak skvělé, jako bylo po prvním přečtení.
Když už po mě někdo chce hodnocení, je to pro mne holt utrpení. :D

Občas bych ale nějakého betu potřebovala. Sice nepíšu (to by dopadlo zle), ale vytvářím textové rpg hry ve vlastích světech - a i tam se dají nadělat hrozné boty..

14 sherylinlee sherylinlee | E-mail | Web | 14. července 2012 v 21:02 | Reagovat

Strašne dobre som sa teraz zasmiala a aj dobre mi to padlo :).

a) "Já nechápu, co tě na něm tak štve?! Žádnému jinému betačtenáři to nevadilo!" Pro mě je to totiž jen slušnější verzí výpovědí: "Všem ostatním se to líbilo a od tebe jsem čekal taky pochvalu, ty zmrde, ale ty zase musíš mít něco extra, že?" - tak toto som už zažila. Niekomu som vyjadrila svoj názor a zrazu som bola zlá a začal dotyčný na mňa útočiť. Zcela si to užil.

b) "Víš, ale já zas nemám rád tvoji postavu." WTF?! Pomsta? - no a toto áno, toto je čistá pomsta. A možno ju fakt nemá rád, len niekedy je ťažké zistiť, či naozaj alebo to len hrá, aby si ubránil svoje ego.

15 Gabriel Dantes Decay Gabriel Dantes Decay | Web | 16. července 2012 v 10:21 | Reagovat

Konečně objektivní článek na toto téma. Skvělé - zařadím ho do denního zpravodaje...:D

16 Elinor Elinor | 16. července 2012 v 10:55 | Reagovat

[11]: mě to připomíná betování jednoho kamaráda, který je zpravidla překvapen, že se mi nelíbí některé věci či aspekty, když nikdo jiný... :-D

A taky problém s mojí mámou.
Ta je geniální beta od přírody, umí přijít k textu, najít slabá místa, jak to funguje či nefunguje, žádná logická nesrovnalost jí nezůstane skrytá a... a... a mě je to většinu mého ambiciozního psaní zcela na houby. Neuznává žánry (a subžánry), co píšu (nemluvě o tom, že je nemá načtené), a není schopná se přes to dostat - čili pro mě je její betování vysoce kontraproduktivní a de fakto bezcenné.

17 Lulu Fairy Lulu Fairy | E-mail | 16. července 2012 v 11:52 | Reagovat

Já jako bety zneužívám rodiče a kamarády, pár z nich také píše. Gramatiku si kontroluju sama, na to nikoho nemám (bohužel). Kdyby někdo měl zájem, tak mi napište na e-mail. Můžu taky dělat betu já někomu :)

18 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 16. července 2012 v 16:11 | Reagovat

[1]: Tak jasně, že blbci se najdou všude, já tu neřešila ani tak blbce, podobné konflikty mívám s lidmi jinak slušnými a inteligentními. :-)

[2]: :-)

[3]: Klidně bych to zastala, ale visí toho na mě tolik, že fakt nestíhám. :-)

[4]: :-)

[5]: To je tady na blogu častá věc... :-(

[7]: Od toho jsou tu workshopy. :-)

[8]: No, pokud by to bylo ve fázi, kdy by s tím autor mohl ještě něco dělat, tak by bylo podle mě lepší na to upozornit, ne? :-)

[9]: Budeš mít článek na přání. :-)

[10]: Tak betačtenář to obvykle dobře myslí, i když kritizuje. :-)

[11]: Věděla jsem, že si to na tohle vztáhneš. :-D

[12]: No jo, ale když se chovají postavy nelogicky... :-D

[13]: ;-)

[14]: Děkuji za reakci, jsem ráda, že jsem tě pobavila. :-)

[15]: Dík! :-)

[16]: :-)

[17]: Řekni Daletth. :-P

19 Mňoukla&vymňoukla Mňoukla&vymňoukla | Web | 17. srpna 2012 v 7:07 | Reagovat

Jo. Pisálci by měli být kusy šutru, který uváží chybu, ale nedotkne se jich to. :D Ale ne, houby. Já chápu, že kritika někoho štve. Ale není nejlepší reakce na to, že opodstatníme chování té či oné postavy?

20 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 17. srpna 2012 v 14:35 | Reagovat

[19]: Pokud to fakt tedy není chyba a my něco nedomysleli... i to se stává. :-x

21 Viviana Viviana | Web | 3. dubna 2013 v 7:45 | Reagovat

Tyjo, já moc nechápu lidi, kteří si vyžádají kritiku, ještě na otázku "a chceš to upřímně, nebo mám bejt hodná" zvolí statečně tu první možnost, a pak v lepším případě vysvětlují, jak o neměli čas napsat líp, protože blablabla, a v horším se mnou přestanou mluvit. :D
Já beru i ty "nejhorší" rejpance, to, jestli jsou zasloužený, si beztak musím srovnat sama se sebou, a povětšinou uznávám že ano, a zkusím se někam posunout... Přece jenom, když jdu do společnosti, nedopatřením si obleču triko naruby a nezapnu si příklopec, tak taky nebudu hnusná a nasraná na někoho, kdo mě na to upozorní, sakra... :-?

22 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 3. dubna 2013 v 23:56 | Reagovat

[21]: No jo no, ale já chápu, že si to lidi berou, když tomu věnovali čas... Ale už nechápou, že to mu ten čas věnoval i ten beta. :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama