Proč jsou pravidla pravopisu důležitá

26. září 2013 v 16:00 | Tereza Matoušková |  Fantasy a tvůrčí psaní
K čemu vlastně ten pravopis je? Vždyť bychom klidně mohli psát tak, jak slyšíme, a bylo by to relativně srozumitelné. Pravopis není Bible, jazyk se vyvíjí a podle toho se mění i pravidla. To co bylo ještě před padesáti lety chybou, už je dnes běžnou normou. Má tedy cenu se pravopisem zabývat? Nač se ho vůbec učit?


Pravidla pravopisu nejsou nic jiného než normou, na které jsme se dohodli. Je to něco jako "dress code" psaného projevu. Často se setkávám s lidmi, kteří o sobě prohlašují, že by jednou chtěli napsat knihu. Případně už něco napsaného mají a chtějí to publikovat na internetu nebo to odeslat do soutěže, případně do nakladatelství. Pokud se neobtěžují s formální stránkou a nechají v textu gramatické chyby, působí to asi stejně, jako by přišli na pohovor ucházet se o pozici manažera seriózní firmy v latexovém oblečku se zipem v intimních partiích.


Je to humorná představa. Zajisté by vzbudili zájem. Je to ovšem vhodné? Co tím dotyčný prozrazuje o svém postoji k vytouženému zaměstnání? K té konkrétní společnosti? Na poli tvůrčího psaní je to podobné, jen s tím rozdílem, že zde chodí většina uchazečů o zaměstnání oblečená v latexu a jen málokdo má tu soudnost, aby si vzal oblek.


Samozřejmě, jsou situace, kdy latexovým oblečkem člověk nic nezkazí. (Stále metaforicky mluvím o literárním textu, ale samozřejmě latexovým oblečkem v jistých situacích nic nezkazíte ani v reálu.) Na chatu nějaké to íčko/ýčko nikdo neřeší, co se týče blogu, tam taky žádný učený z nebe nespadl, ale v ambiciózních textech mi to přijde velice nekorektní. (I mistr tesař se někdy utne, ale když se utne dvacetkrát na stránce...)


Je třeba vždycky myslet na to, že psaný projev v první řadě vypovídá o osobnosti autora, jeho vzdělání a schopnostech. Lidí, kteří neumí psát bez hrubých chyb, je poměrně hodně i mezi vysokoškoláky, ale nepůsobí to dobře. Pokud chceme publikovat, veřejně vystupovat a chceme, aby naše slova měla váhu, je jistá kultura na místě nejen mezi začínajícími spisovateli.


Temnářka
 

8 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Lúmenn Lúmenn | Web | 26. září 2013 v 16:29 | Reagovat

Krásné přirovnání a naprostý souhlas. Ten dress code to vystihuje poměrně přesně - dokonce bych řekla, že ten člověk nepřijde v latexu, ten je ještě poměrně slušivý i když vulgární, ale spíš mu čohuá sláma z bot, má špinavou košili a na hlavě plesnivý tralalák. Každá chyba v textu je prostě jedna skrvnka na jinak čistoskvoucí bílé košili. Kdo přijde s prominutím zasraný jak prase, toho zaslouží vyhodit oknem, ale gentlemanovi s jemnou mastnotou na rukávu odpustit lze.

2 Matthias Matthias | E-mail | Web | 26. září 2013 v 16:32 | Reagovat

Při přečtení prvního odstavce jsem přestal číst a přemýšlel, jaké argumenty asi předvedeš. Ok, latexový obleček předčil má očekávání :)

3 TlusŤjoch TlusŤjoch | 26. září 2013 v 16:33 | Reagovat

[1]:Off šem, co se týče dress code, tak většinou v pátek bývá casual day.

4 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 26. září 2013 v 16:38 | Reagovat

Ovšem přijít v latexovém oblečku se zipem na formální pohovor může být v jedné situaci pořád vhodné - když přijde ucházet se o post do nějakého dominia.
Ale psát text s ambicí a neobtěžovat se ho kontrolovat, to není vhodné nikdy.

5 Arvari Arvari | E-mail | Web | 26. září 2013 v 16:58 | Reagovat

Já s tebou stoprocentně souhlasím a nemohla bych to vyjádřit líp.
Ale včera jsem měla seminář s názvem Grafémika a pravopis, a hned v první minutě se učitelka nechala slyšet, že se nemůže dočkat toho, až se začneme zaobírat obsahem sdělení a ne tím, jestli je ve slově správné i. Přišlo mi to docela jako paradox, když učí zrovna tenhle předmět. Ale jak vidno, někdo prostě asi na latexový obleček nehledí. (Já na něj hledím možná víc, než bych měla...) :-D

6 Lyra Lyra | E-mail | Web | 26. září 2013 v 17:20 | Reagovat

Pravda pravdoucí. Velice se mi líbí tvé přirovnání s oblečením na pohovor, je opravdu trefné. Akorát nyní sama musím zpytovat svědomí, co vlastně nosím za oblečení - jestli oblek a nebo chodím navlečená v latexu :-)
Obecně si všímám, že hodně lidí má problémy s pravopisem a přitom je to nešvar, který se dá alespoň zčásti odstranit. Já se třeba naučila pravopis tak, že jsem v dětství hodně četla, ale doopravdy moc... no, a jaksi mi všechna ta íčka a ýčka utkvěla v paměti. Neříkám, že nikdy nedělám chyby, ale doufám, že zase tak špatně na tom nejsem. Možná oblek s nějakou tou skvrnou na rukávu? :-D
A když pravopis prostě neovládáme, pořád existují nějaké možnosti. Najdeme si problémové slovo ve slovníku, požádáme někoho, ať si text po nás přečte, přestaneme psát... Ok, ta poslední možnost nejspíš mnoho lidí nepotěší, ale v některých případech by to nebylo úplně na škodu... minimálně v rámci zachování duševního zdraví nebohých beta-readerů ;-)
Mimochodem, jen tak na okraj, ale stále příbuzné tématu - nechala jsem se tebou inspirovat a zapsala jsem si Správné psaní pro nebohemisty. Zatím jsem měla jen první hodinu, ale působí to na mě velice slibně a myslím, že mi tento předmět bude opravdu k užitku, takže ti děkuji za zmínku o něm :-)

7 Terka Terka | E-mail | Web | 26. září 2013 v 17:38 | Reagovat

Dříve jsem psala texty s poměrně velkým počtem gramatických chyb a taky takové - teď nevím jak to říct - přihlouplé, puberťácké blbosti, kdy byl za jednou větou vždycky jeden smajlík, což taky nepůsobilo zrovna inteligentně a ani pěkně, i když jsem si to myslela. Naštěstí teď píši smajlíka tak maximálně na konci textu, ale pokud se jedná o něco vážného nebo o povídku, nic takového tam nedávám.

Přirovnání k latexovému obleku na pohovor v zaměstnání je vtipné :)

Co se týče ještě těch chyb, nyní se snažím psát bez nich, i když si s někým píši v chatu + taky psát spisovně, což s tím souvisí. Dejme tomu, že bych tohle mohla nazvat i takovou mojí gramatickou úchylkou, ale jsou věci, které jsem se do teď nenaučila - např. psaní mě/mně -, i když si myslím, že to už jsem taky zlepšila :)

8 Elinor Elinor | Web | 26. září 2013 v 18:23 | Reagovat

[7]:na mě/mně platí poměrně jednoduchá pomůcka - říct si místo toho tebe/tobě a podle toho to doplňovat. :-D

9 Akiyama Kara Akiyama Kara | Web | 26. září 2013 v 18:44 | Reagovat

Také jsem se musela zamyslet, článek k tomu přímo svádí. Myslím, že pravopis je dobrá věc. Když už nic, tak alespoň ukazuje vztah k jazyku a inteligenci člověka. Já podle psaní posuzuji ostatní. Pokud mi někdo napíše s miliardou hrubek a bez interpunkce, tak je mi jasné, že komunikace s ním asi nikam moc nepovede. Docela by mě zajímalo, jak by to vypadalo, kdyby si každý psal, co chtěl. :D

10 Monty Monty | E-mail | Web | 26. září 2013 v 19:07 | Reagovat

Souhlasím, přesto bych rád podotknul, že existují i opačné extrémy. Založíte si blog, kde chcete zachytit jen nějaké své myšlenky a objeví se "namachrovaní kritici", kteří vám najdou chybějící čárku a udělají z vás úplného magora. Nic by se nemělo přehánět.

11 Monty Monty | E-mail | Web | 26. září 2013 v 19:10 | Reagovat

[9]: Ještě edit.: Pravopis nikdy neukazuje na inteligenci člověka. Často to tak sice bývá, ale jsou to jablka a hrušky! "Inteligentních" idiotů se najde dostatek. ;-)

12 redfox222 redfox222 | E-mail | Web | 26. září 2013 v 19:17 | Reagovat

Nejhorší jsou čárky v souvětích :-x Bylo mi porazeno, že: "Obecná poučka praví, kolik je sloves v souvětí, tolik je v něm i vět", ale stejně to nemám vždy na 100%. A  tím, kdy psát a nepsat čárku před spojkou "a" mezi větami si nejsem pořádně jist dodnes.

13 Taychi Taychi | E-mail | Web | 26. září 2013 v 19:32 | Reagovat

Nevím, jestli bych se bez čtení naučila pravopis tak, jak ho umím nyní. Opravdu mám většinu věcí  načtenou, pamatuji si pravidla psaní, ale občas si musím slovo napsat, abych zjistila, jak se mi líbí víc. :-D

Jinak když si člověk píše na netu s někým, tak kolikrát opravdu chyby udělat může. Většinou je to hodně rychlé, člověk dělá dalších x věcí, ale když píše něco se záměrem, tak první věc, co udělá po dopsání, je podle mě kontrola textu. Už jen kvůli šotkům, kteří zaměňují slova, anebo kvůli hrubkám a překlepům. :-)

14 Terka Terka | E-mail | Web | 26. září 2013 v 20:12 | Reagovat

[12]: Tak nějak nám to radila učitelka češtiny, když jsme nedávno cvičili didaktický test :)

15 Čerf Čerf | E-mail | Web | 26. září 2013 v 21:40 | Reagovat

Dobré a pochopitelné přirovnání. Snažím se psát správně česky už jen proto, že to beru jako základní projev úcty k jazyku. A taky úcty k těm, kdo mé řádky budou číst :-).

16 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 26. září 2013 v 22:22 | Reagovat

[12]: Základní pravidlo pro psaní čárek před "a" je přitom poměrně jednoduché.

- mezi větami hlavními - čárka se před "a" nepíše jenom v případě, že se jedná o vztah slučovací, pokud jde o odporovací (a ne), nebo důsledkový (a proto), tak se čárka píše

- čárka se píše pokud máš mezi věty hlavní vloženou větu vedlejší, kupříkladu: "Lidé nenáviděli elfy, kteří jim přišli arogantní, a opovrhovali též trpaslíky."

Jasnější? :-)

17 redfox222 redfox222 | E-mail | Web | 27. září 2013 v 16:10 | Reagovat

[16]: Jo, jen asi bude chvilku trvat, než mi to přejde do krve :-( Malá naděje snad svítá v tom, že to není tak dávno, kdy mi dělaly problémy i shody podmětu s přísudkem. Teď mě to praští do oči okamžitě, jak si otevřu text, kde se "tohle" nachází.

18 Elinor Elinor | Web | 28. září 2013 v 10:38 | Reagovat

[12]:Menší rozšíření Terčina komentu: pokud můžeš místo "a" napsat plus, čárka tam není. Pokud ne, je čárka na místě, není tam totiž poměr slučovací. :-D

19 the-hunter the-hunter | Web | 28. září 2013 v 15:21 | Reagovat

Zajímavé zamyšlení nad zajímavým tématem. Osobně asi patřím spíš do kategorie hnidopichů, kteří gramatické chyby nesnáší kdekoliv, byť je to třeba naprosto neformální chat. Ale to už je zase druhý extrém.
Rozhodně souhlasím s tím, že když už se člověk chce nějakým textem prezentovat, měl by být na úrovni mimo jiné i po gramatické stránce. Je celkem smutné vidět chyby (časté chyby, ne jen náhodné překlepy) dokonce i v knihách :-|.

20 redfox222 redfox222 | E-mail | Web | 29. září 2013 v 9:32 | Reagovat

[18]: Děkuji, tohle "pravidlo" se bude dobře pamatovat :-)

21 Leya Caslin Leya Caslin | E-mail | Web | 30. září 2013 v 0:36 | Reagovat

Ak máš záujem, na mojom blogu prebieha súťaž o najlepší blog. :-))
Prihlášku nájdeš tu:
http://best-story-1d-jb.blog.cz/1309/sutaz-o-najlepsi-blog-prihlaska

22 Monnie Monnie | Web | 1. května 2014 v 17:49 | Reagovat

Já třeba nesnášim, když píše někdo s chybami.. když to čtu, tak se mi vaří krev. Ale když nějakou hrubku udělám já, tak mi to někdy nedojde :D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama