Problém s fanfikcemi

8. června 2014 v 11:25 | Tereza Matoušková |  Fantasy a tvůrčí psaní
pět jsem zachytila flamewar, který se rozhořel mezi tvůrci fanouškovských povídek a lidmi, kterým tento trend leze krkem. Na internetu jsem si přečetla spoustu rozumných článků od autorů, kteří fanfikce píší, a myslím, že je na čase přihodit jeden příčetný článek i z druhého tábora. Cítím se povinována to sepsat, protože jsem si i já několikrát do tvůrců fan tvorby rýpla a i když to nebylo myšleno nikdy zle, občas to tak bylo pochopeno.
Tak tedy...




Je dobře, že něco jako je fanouškovská tvorba existuje. Utužuje to čtenářskou komunitu, přitahujete to do ní nové dušičky, existence fanfikcí k danému světu svědčí o tom, že je fikční svět živý. Asi každý autor je rád, když mu v mailu přistane povídka od čtenáře. Pro spisovatele je to zároveň úžasná zpětná vazba, při čtení takové povídky vidí, jak jeho svět, postavy, zápletky vnímá čtenář, co se mu líbí a co mu naopak chybí. Nic jiného než fanfikce vám nedokáže tento pohled zprostředkovat tak přirozenou cestou.

Myslím také, že teprve jako spisovatel, podle jehož tvorby jsou fanfikce psány, je možno poznat limity, které FF má. Když jsem četla první povídku od čtenářky, která se týkala mého Podmoří, měla jsem chvílemi chuť vyběhnout do lesa a výt na měsíc. Ta povídka byla jinak výborná, slečna měla nastudované reálie, věděla o postavách první poslední, ale přesto - přesto jsem si neustále na půl úst šeptala: On by přece něco takového neudělal! To takhle nebylo! Co to, sakra, děláš chlape?

Dobře napsaná fanfikce je dle mého ta, u který nebude výt fanoušek knihy nebo série. Tedy člověk, který příběh dobře zná, ale neví všechno. Dobře napsaná fanfikce je zároveň literárně zvládnutá tak, že u ní nebude výt průměrně sečtělý člověk, tedy někdo, kdo přečetl víc než Slabikář a Harryho Pottera. Jenomže - teď je otázka, jestli je u fanfikce vůbec požadováno, aby byla dobře napsaná a aby se držela předlohy. Když vezmeme její primární funkci povídky od fanoušků pro fanoušky, je jasné, že se neočekává druhý Remarque a fanouškovská fantazie, jak je známo, nezná mezí.

Fanoušci tu byli vždycky a vždycky budou. Většina z nich nic víc než tyto povídky (a sloh) v životě nenapíše. Problém je, že v dnešní době mají obrovské volné působiště k publikaci, rozumějte internet. Místo, kde působí i mnohem ambicióznější literární tvůrci. Jejich povídky mnohdy nemají vyšší úroveň než ony fanfikční. Ale to je teď vedlejší. Každopádně mají daleko větší problém sehnat si čtenáře. I velmi podprůměrnou fanfikční povídku si mnohdy přečte více lidí, než mnohem kvalitnější originální tvorbu neznámého psavce. Proto naprosto nepokrytě fandím originálním tvůrcům. Protože to prostě mají těžší.

Neznamená to ovšem, že se nedomnívám, že by se autor fanfikcí nemohl na těchto povídkách vypsat, potom se vrhnout na originální tvorbu a třeba napsat úspěšnou knihu. Jsou takové případy a není jich za poslední dobu málo. Ono je celkem jedno, jestli se autor vypíše na originálních povídkách nebo na fanfikcích. Prvních tisíc stran bude tak i tak špatných a je třeba se jimi nějak prokousat.


Důvod, proč nemáme rádi fanfikce, je potom čistě prozaický. Rádi čteme, koukáme na filmy a seriály, hrajeme počítačové hry. Když zadáme do Googlu heslo "Harry Potter" a vyhodí nám to dvě tuny odpadu ze septiku, ve kterém Sevík olizuje Harrymu řitní otvor, znechutí nás to. Přirozeně.
1.) Je to příšerně napsané.
2.) Všichni jsme četli originál a víme, že takto se Snape prostě nechová.
3.) Je pod tím sto nadšených komentářů, jaká je to romantika. Takže chvíli upřímně pochybujeme, jestli chyba není náhodou v nás.

My v zásadě nepopíráme, že existují dobře napsané fanfikce. Ve většině případů pouze říkáme, že my fanfikce nečteme, protože je většina z toho je špatně napsaná a internet je podobnou podprůměrnou tvorbou přímo zaplaven. Nebo třeba protože nemáme rádi, když si někdo půjčuje cizí postavy. Vadí nám, když někdo nepřistupuje k předloze s úctou. To je celé. Nevím, jak ostatní, ale já osobně akceptuji, když to někdo vidí jinak. Vyjádři svůj názor, ale žij a nechej žít.


Temnářka



Jenom tak na okraj - hodnocení kvality je věc velice subjektivní. Jinak to bude vidět patnáctiletý člověk, který má přečteného toho Harryho Pottera a pár knížek z povinné četby, jinak dvacetiletá ženská, která studuje literaturu na vysoké, a jinak padesátník, který má přečteno několik stovek knih. Věřím, že spousta patnáctiletých, kteří dnes jisté (/svoje) povídky fanaticky obhajuje, bude za pět let výt, když jim je někdo připomene.
 

20 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Marja Virtanen Marja Virtanen | Web | 8. června 2014 v 11:39 | Reagovat

Krásný článek ;) Upřímně jsem četla málo Fanfikcí a některé z nich byly opravdu dobré, jednu jsem dokonce i sama psala. Avšak když vidím takové ty Fanfikce o One Direction (a jiných takovýchto skupinách), kde je "každý s každým", nebo celkově takové ty FF z filmového prostředí, kde se tvůrce zaměřuje jen na sexuální praktiky daných hrdinů, tak se mi udělá mdlo. Co je dneska trend, tak to je psaní yaoi a yuri povídek, kde hlavními hrdiny jsou členové japonských a korejských skupin. Těch je dle mého názoru v poslední době požehnaně.

2 Terka Terka | E-mail | Web | 8. června 2014 v 11:46 | Reagovat

Proti fanfikci nic nemám, ale sama ji nepíšu, protože ji prostě neumím psát,.. kolikrat, když dočtu knihu, přemýšlím, co by se tak mohlo stát, kdyby,.. ale nemohla bych to psát, protože to nejsou mé postavy a někdy mám pocit, že i když o nich napíše autor první poslední, tak o těch postavách vlastně nic nevím,.. nebo mám v sobě nějakou věc, která zabraňuje to psát, ale jsem ráda, že píšu podle sebe :-) že se snažím psát originálně :-)

3 Guizmo Guizmo | 8. června 2014 v 11:49 | Reagovat

Aneb jak se z FF na Stmívání stalo 50 odstínů šedi, to je fakt úplně nejvíc legrační.

4 Taychi Taychi | E-mail | Web | 8. června 2014 v 12:31 | Reagovat

Fanfikce jsem psala na Naruta, japonské anime, ale použila jsem do něj vlastní postavy, i když jsem taky psala za již vytvořené autorem. Bylo mi zhruba třináct.  Když mi bylo patnáct, tak jsem prosila všechny adminy blogů a webů, kde to bylo, aby to smazali. Mám hned lepší pocit :-D. U fanfikcí mi vadí, že tam nerozvijí ty vztahy, které tam už jsou, ale které si diváci přejí, aby byli. Mnohdy to postrádá logiku a postavy se nechovají jak mají.

5 Sarinka Sarinka | Web | 8. června 2014 v 12:53 | Reagovat

Píšem FanFictions už dlho dlho. Stretla som sa s pozitívnou kritikou, ale ja osobne niektoré hodnotím veľmi veľmi nízko. Dávam si záležať na tom, aby mali hlavu aj pätu a samozrejme gramatika, čo mnohé autorky zanedbávajú a čo je úplne neznesiteľné. Píšem o One Direction (*dúfam že práve nekrčíš nos*) a tiež som rozmýšľala nad Potterheadovskou FanFic :) Ale musím s tebou súhlasiť že niektoré sú neznesiteľné.

6 Lukáš Lukáš | Web | 8. června 2014 v 12:53 | Reagovat

[4]: ... a přesto je to tak pěkné, že v tom mnozí pokračují, že ? :-)

7 Jeremiáš Jeremiáš | Web | 8. června 2014 v 13:35 | Reagovat

Nemám ještě ani dvacet, už jsem stovky knih přečetl a fanfikce mám rád :-D. Myslím ale, že nemá smysl dělat autorovi přitroublého epigona a psát sáhodlouhá pokračování nebo vyplňovat bílá místa v ději. Dobrá fanfikce by si měla klást otázku "Co by se stalo, kdyby?" nebo nahlížet na děj a postavy z jiné strany, než je obvyklé, zároveň však respektovat předlohu. To žádný průměrný pseudoromantický usmrkánek nedokáže.
Fanfikci nepíšu právě proto, že mám moc práce se svými vlastními světy :-)

8 Čerf Čerf | E-mail | Web | 8. června 2014 v 14:11 | Reagovat

Nevím, přirovnal bych to možná ke kopistům v malbě a připouštím, že to může být dobré pro tříbení techniky psaní. Ale dovolím si podezření, že pokud někdo nezvládne vytvořit si vlastní téma, vlastní postavy a vlastní prostředí děje, používání cizích předloh z něj spisovatele neudělá :-).

9 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 8. června 2014 v 14:33 | Reagovat

Kvalitní nebo nekvalitní...no co, je to koníček. Můžou být i horší koníčky. Však asi nikdo nepíše fanfikci proto, aby s ní nadšeně běžel za vydavatelem. A jestli naprosto mizernou fanfikci spousta lidí vynese nezaslouženě do nebe... dostatečně oddaná skupina bude vynášet do nebe i připálené palačinky a dostatečně zažraným fanouškům někdy prostě stačí, že jsou tam postavy z jejich fandomu. Vím to dobře, když se podívám na něco, co jsem napsala ve čtrnácti a pod tím deset nadšených komentářů a mně to přitom už připadá jako naprostej průjem...no, bylo nám čtrnáct, patnáct a byli jsme šťastní, že s těmi postavami někdo dělá něco, co se v seriálu neděje. Teď kdybych na to narazila u někoho jiného, asi si řeknu, že autor bude buď pracovat nebo je odsouzen k zániku, a že až jeho čtenáři trochu dospějí, vykašlou se mu na to, a nebudu tomu věnovat pozornost. Prostě je mi celkem jedno, jestli někdo píše fanfikci nebo originál, důležité je, jestli mě chytne nápad a jestli se mi líbí styl.

10 Ylia Ylia | 8. června 2014 v 17:01 | Reagovat

Četla jsem několik fanfikcí, ne všechny byly dobré, ale některé nebyly ani špatné. Setkala jsem se dokonce s dívkou, která psala ff o one direction a získala si takové fanouškovské zázemí a podporu, že se brzy dočká i vydání své mini-novelky. Osobně ff nepíši, protože se prostě musím s tou postavou ztotožnit a musí být "moje". Jakmile si nejsem jistá, kde má jakou pihu a kolik párů ponožek má v šuplíku, nedokážu rozvinout její příběh.

11 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 8. června 2014 v 18:32 | Reagovat

[8]:
A já myslel, že kopist je nástroj na hnětení těsta...

12 Čerf Čerf | E-mail | Web | 8. června 2014 v 19:17 | Reagovat

[11]: Na hnětení tvůrčího těsta? :-)

13 Lucy Lucy | 8. června 2014 v 21:23 | Reagovat

[9]:Tvůj komentář bych mohla podepsat a dvakrát podtrhnout.

14 Teia Teia | E-mail | Web | 9. června 2014 v 11:03 | Reagovat

Fanfiction je dobrý způsob jak se vypsat... Ale poslední dobou začínám být alergická na One Direction fanfiction - tvoří většinu českých textů na wattpadu, a přestože si anglicky počtu, píšu česky a potřebuju získávat spíš české čtenáře. Je pravda, že prosadit se s originální tvorbou je o moc těžší než když už fanouškovská základna je.

15 necroparanoia necroparanoia | E-mail | Web | 11. června 2014 v 18:41 | Reagovat

Sevík olizuje Harrymu řitní otvor!! :D *mlátí hlavou o klávesnici v záchvatu smíchu* :D
Fanfiction o One Direction by měla bejt snad samostatná kategorie :D
Mám ráda sci-fi seriály a ráda si přečtu kvalitní FF o heterosexuálních postavách, protože v seriálu je jejich vztah jen naznačený a tak jsem ráda, když ho nějaká dobrá autorka dotáhne do konce, hezky a uvěřitelně.
Ale nechci si představovat, jak si mužský postavy z onoho seriálu olizují řitní otvory, byť třeba s romantickým záměrem :D

16 all-is-magic all-is-magic | E-mail | Web | 12. června 2014 v 17:21 | Reagovat

Já fanficiton nečtu, nebaví mě. Možná jsem ale nenarazila na žádnou kvalitní, kdo ví...

A s tím olizováním řitního otvoru jsem se trhala smíchy :D

17 Naira Naira | Web | 16. června 2014 v 15:12 | Reagovat

FF nečtu z více důvodů. Jednak když už se mi líbí vize autora, tak se bojím, že vize pokračovatele bude jiná. Holt ten duch autora se v díle vždy projeví. A také je nečtu proto, že jsem zatím měla kliku na ty, kde se olizují řitní otvory a podobně. A bez toho se fakt obejdu.

18 belldandy belldandy | E-mail | Web | 20. června 2014 v 23:50 | Reagovat

Na tomto článku je jedna věc velmi pozoruhodná. Totiž ta, že třebaže jsem čtenářka fanfiction a slashe, nemám vůči němu žádnou námitku. Klidně bych ho mohla i podepsat. :)

Snad jediné, co mi jako čtenáři přišlo maličko nepřípadně bylo ono „my“. Třebaže chápu, že minimálně část tvých pocitů (a dost možná že i všechny) s tebou sdílí i další lidé, chápu ho do značné míry jako tvé osobní vyznání. A tak na mě to „my „ působí jako nepřípadný plurál majesticus. Nicméně tím, že to tak je si jistá asi nejsem.

Možná je to jen můj dojem, ale tón tohoto článku mi připadá tak nějak odlišný od toho, který si kdysi napsala o slashi. Možná čtu až moc mezi řádky, ale já z něj mám dojem, že třebaže se tvé osobní pocity vůči slashi ani o píď nezměnili, díváš se na lidi, kteří to mají jinak s poněkud větší tolerancí či dokonce pochopením.

Nechci abych se do toho zapletla a chci se vrátit k myšlence, s níž jsem začala psát  
tento komentář. A já ho začala s úmyslem říct: děkuji za vstřícnost. Ještě jednou, děkuji.

19 belldandy belldandy | E-mail | Web | 21. června 2014 v 0:02 | Reagovat

[15]:Sorry, ale je to tak, tento typ komentáře na mě působí jako červený hadr na býka. Nemůžu si pomoci. :)  

Představovat si nemůsíte samozřejmě vůbec nic. Ale slash o heterosexuálních postavách tu je již minimálně třicet let. Nejen Sevík  a Harry, taky Kirk a Spock, Sherlock a Watson, Boddie a Doyle nebo třeba Doktor a Vládce, třebaže jsou nejspíše zamýšleny čistě jako heterosexuální postavy, jsou v rámci slashe připisovány tak, že si buď olizují řitní otvory nebo to minimálně mají v úmyslu. My to hold máme rády dotáhnuté jinak. :)

Mám chuť říct: Je to tak, ať se vám to líbí nebo ne. A protože je to tak, zvykněte si už konečně na nás.

Nicméně, nikdo vás to samozřejmě nenutí číst. ;)

20 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 21. června 2014 v 10:18 | Reagovat

[18]: Děkuji za komentář. :-)

My je skutečně myšleno "jako já a lidi, kteří tohle také nečtou", nic jiného za tím nehledej. :-)

Mezi článkem o slashi a tímto článkem jsou tři roky, kdy jsem měla možnost mluvit o této tématice s různými lidmi. Přesto, že si za tím článkem stojím, protože internet je špatnými slashovými povídkami stále zaplaven, dnes bych napsala jinak, aby bylo jasné, že neútočím na všechny takové povídky a na ty, co to píšou, už vůbec ne. Ale člověk se neustále učí. :-)

Taktéž děkuji za vstřícnost. :-)

21 belldandy belldandy | E-mail | Web | 22. června 2014 v 0:22 | Reagovat

Tak to mě vážně těší, že jsem se nezmýlila. :-)

22 Ellnesa Ellnesa | Web | 23. června 2014 v 19:29 | Reagovat

Skvěle napsaný článek!
Já dávám taky přednost originální tvorbě, kterou i sama publikuji, protože jsem většinou nečetla knížkou, na kterou je to psáno.
Nedávno jsem ale narazila na pisálka, který píše s velkou dávkou cynismu, ještě se nenašel příběh, kde bych se neválela smíchem po stole a celkově je to dobře napsané. (Ale hodnocení kvality je subjektivní... ;-))
Asi je to tak proto, že ona bloggerka použila spíše postavy a nápad, stvořila si originální hlavní postavu. takže tím pádem je to spíše originální povídka, než FF.

23 Monica Otmili Monica Otmili | E-mail | Web | 25. června 2014 v 19:28 | Reagovat

Vyješ, když ti někdo připomene "Dnes se neproměňuj"? :D

Já na fanfikce absolutně nejsem, člověku to naruší pro něj příjemnou představu o oněch postavách a to jaksi nemám zapotřebí. Částečně to nechápu ani z pohledů autora - když mám toho Harryho ráda, tak ho přece nezasazuju do trapných a směšných situací (ne)ideálně v pelechu.

24 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 26. června 2014 v 8:50 | Reagovat

[23]: Vyloženě nevyju, protože jsem byla i v těch šestnácti pod dohledem a ten text je sice štěněcí, ale aspoň na tý amatérský úrovni slušně zkorigovaný. Kdyby to vyšlo, aniž bych to po sobě četla a aniž by se to opravovalo a upravovalo, jak to u těchto textů často bývá, tak bych vyla a to fest.

Takto na to akorát nostalgicky vzpomínám. :-) Ale je asi jasný, že když chci dnes prezentovat svoji tvorbu, vytáhnu něco, co jsem napsala nejpozději v letech 2009/2010 (Kdo se bojí mauší, Hladová přání) nebo ideálně novější. :-) Dnes se neproměňuj jsem psala někdy 2007, fakt v těch šestnácti a to je jářku skoro deset let. :-D

25 Silvouš Silvouš | Web | 30. června 2014 v 10:21 | Reagovat

No, co se týče mě a FF...jak co. :D Jsem zarytý fanoušek heterosexuálních povídek (slash opravdu nemusím, není nic horšího, než když mi někdo zprzní mou obblíbenou postavu nějakým nechutným způsobem) a hrdě se k tomu hlásím. Poslední dobou se tu najdou spíše slasheři, nebo jak že se této skupině lidí říká, a to mě celkem mrzí. Lidé jsou od přírody heterosexuální a takovéto chování je jednoduše proti přírodě. :D A navíc, když občas narazím na nějakou takovou FF a ze zvědavosti do ní nakouknu, povytahuji obočí nad pairingem, jelikož někteří autoři dávají dohromady takové postavy, které by se v filmu/seriálu/knize při první příležitosti pozabíjely. Možná právě toto se jejich fanouškům líbí. :) Co se týče FF a mě, dříve jsem hojně četla i psala FF na One Direction, ale nikde jsem to (naštěstí) nepublikovala a toto období už je (naštěstí) dávno za mnou. Momentálně jsem zblázněná (ano, ukamenujte mě za to:P) do jednoho herce, o kterém si píšu FF se svojí vlastní vymyšlenou postavou, respektive se mnou, pokud by to tak šlo říct. V mých FF výplodech často figurují také jeho postavy, které ztvárnil ve filmech. Jednoduše si tím vynahrazuji to, co nemůžu mít, a nad tím dle mého názoru není nic špatného. :)

26 Lyra Lyra | E-mail | Web | 6. července 2014 v 13:34 | Reagovat

Fanfikce mi nevadí, občas si i ráda nějakou přečtu, pokud je dobře napsaná. Problém je, že většina z nich dobře napsaná není, protože: a) je nevyhovující po jazykové stránce (zjednodušeně řečeno, nedá se to číst), b) provádí s charaktery postav taková zvěrstva, že nevěřím vlastním očím (zjednodušeně řečeno, nedá se to číst). Slash nejvíce chápu u postav, u nichž je náznak silného vztahu již v originálním díle, což je třeba právě již v komentářích zmiňovaný Kirk a Spock, nebo Holmes a Watson (je zajímavé, že v každé dvojici se najde jeden prakticky neemocionální bytost - že by rovněž toto autory fanfikcí na těchto párech tak lákalo?). Sama jsem začínala psaním fanfikcí na Harryho Pottera, přičemž když si je čtu po sobě dnes, u většiny z nich mám chuť mlátit hlavou o stůl, ale některé jsou i docela dobře napsané, uvážím-li, jaké jsem tehdy byla škvrně. V podstatě ale stejně jako ty fandím autorům originálních povídek a jsem toho názoru, že by si jejich psaní měl aspoň jednou vyzkoušet psaní, protože "zahrabat" se ve fanfikcích, mi nepřijde jako nejlepší možnost. Já třeba období, kdy jsem psala fanfikce nelituji, ale jsem ráda, že jsem se již posunula k originální tvorbě a vlastním postavám, které mě osobně baví mnohem víc než ty vypůjčené. Ovšem každému podle jeho gusta. :D

27 Barbara Killunia Jeagerjaques Barbara Killunia Jeagerjaques | Web | 7. července 2014 v 18:45 | Reagovat

Fanfikce - to je téma na stoletou diskusi. :D
Osobně jsem si oblíbila anglické, protože ty české většinou stojí za vyližkapsu. :D A to se poslední dobou soustředím spíše na určitou skupinu fanfikcí... xD Slashe nesnáším - většinou najdu úplně nesmyslné páry. A yaoi (shounen-ai) nebo yuri (shoujo-ai) je mi taktéž proti srsti.
Sama jsem však s fanfikcemi začínala. Kdybych si to po sobě kdysi nepřečetla a nevymazala, někde na mém blogu by se skrývala jedna nesmyslně hloupá fanfikce ze světa Naruta, která naprosto popírala všechno, co se v anime (manze) objevilo. xD xD
Dnes se soustředím spíše na svou tvorbu, své malé miminko, o které neustále pečuji a upravuji si jej k obrazu svému. Tak, aby mi vyhovovalo. ALE... je tu to jedno velké ale - mám v plánu napsat jednorázovou fanfikci na téma své oblíbené knihy (ani sama autorka proti něčemu takovému nic nemá) a do svého sešitu si pořád píši fanfikce z různých světů knih, her, filmů, seriálů... (ale ty asi nikam dávat nebudu, protože bagr) Možná kvůli tomu, abych si někam odkládala svá nejtajnější přání.

Takže jak to shrnu? Jsem ta, která stojí přesně mezi - tam, kde se nacházet momentálně chci. Postavím se za ty dobré fanfikce, které vnímají všechny dané reálie a dobře s nimi pracují a které jsou chytlavé, poutavé a není k nim potřeba znát ani originální příběh (už jsem takových fanfikcí pár přečetla). Stejně tak se však musím zastat autorů originálních, kteří si musí vše od základu vymyslet sami. Protože já vím, jaké to je patřit na obě strany.

28 adarracardigan adarracardigan | E-mail | Web | 10. července 2014 v 14:47 | Reagovat

Hmmm. S psaním je to zkrátka jako se vším jiným - k dobrému výsledku jsou potřeba určité zkušenosti a cvik. Když dneska čtu něco, co jsem psala dejme tomu ve čtrnácti, řvu smíchy. Ne nad tím, jak je to dobré...
Fanfikce jsem poznala vcelku dobré i naprosto příšerné, takže dost souhlasím. Na cvik se můžou hodit, ale originalita je originalita.

29 mengano mengano | E-mail | Web | 12. července 2014 v 23:35 | Reagovat

Pokud si někdo na FF jenom nacvičuje psaní a nezamořuje svými většinou dost otřesnými výtvory virtuální prostor, tak proč ne.

Kdybych bych byla spisovatelka, nijak by mne asi nenadchlo, že si někdo "půjčuje" moje postavy a dělá s nimi psí kusy. Nejsem fanda FF, protože mi to (bez urážky) připadá jako přiživování se na díle někoho jiného. Ale jinak je mi to zcela fuk, ať si každý píše co chce :-)

30 ave ave | 14. července 2014 v 14:50 | Reagovat

Mohla bys prosím přepsat poslední dva odstavce článku z množného do jednotného čísla?
Já vím, že to s článkem nesouvisí a může mi to být ukradené, ale působí to blbě.

31 Josika Josika | 14. července 2014 v 16:09 | Reagovat

Originální tvůrci to mají těžší, to je fakt. Ovšem otázka je, co to vlastně znamená být originální tvůrce. Každý více méně vykrádá své předchůdce (říká se tomu kultura) a fan fiction to jen dělá naprosto zjevně a přiznaně. S jistotou na 99.9% ti můžu říct, že nikdo z těch, co fan fiction vyčítají neoriginalitu nic originálního nikdy v životě nenapíše. Nemyslím to jako urážku, originalita je (už dlouho) překonaný koncept. Z tohohle pohledu ano, „originální“ tvůrci to mají těžké, protože si tuhle nemožnost originality neuvědomují.  Autoři fan fiction o tom moc dobře vědí, a proto je část z nich (možná malá, ale s trochou dobré vůle snadno nalezitelná) mnohokrát daleko originálnější a zajímavější. Navíc mají i výhodu absolutní tvůrčí svobody (neomezuje je přizpůsobování se tomu, co chce nakladatel nebo třeba nějaká porota), díky tomu se mohou věnovat tématům, která zajímají je a určitou omezenou, ale za to nadšenou, skupinu čtenářů. A jo, může to být klidně i olizování řiti, ono totiž i to se dá napsat dobře, pokud je pro autora z nějakého důvodu důležité.  
Jestliže má „originální“ autor rozum, vyroste časem z myšlenky originality a smíří se s tím, že není mocným vládcem nad mozky svých čtenářů a že je jen jedním malým kouskem, který ostatní prostě doplňuje nebo odráží v jiném světle celý zbytek tvůrčího vesmíru.
Fan fiction pro spoustu lidí není jen cvičiště a nějaké hraní si na literaturu. Vnímají ji jako plnohodnotnou uměleckou formu, která do určité míry nahrazuje ústní literaturu (tedy vyprávění příběhů) a zároveň funguje podobně otevřeně jako třeba open source.

32 Adelaine Adelaine | 26. července 2014 v 19:01 | Reagovat

Myslím, že s tímhle článkem se nedá nesouhlasit, ač jsem přívrženec fanfiction i slashe. Problémem je, že jak Ty vnímáš fanfiction, tak já vnímám i originální tvorbu na internetu. Existuje dobrá i špatná, stejně jako fanfiction, s originálnějším či méně originálním nápadem, a stejně jako u ff je té špatné víc. Rozdíl u mě je akorát v tom, že miluju svět Harryho Pottera. Jsou chvíle, kdy bych si klidně a ráda četla třebas jen o tom, jak snídají, jak žijí běžný život, vlastně by mi často stačilo jen to, že bych byla v jejich světě; a vím, že Rowlingová mi nic takovýho už nenapíše, proto když si chci odpočinout, čtu fanfikce. A v těchto chvílích mi nesmírně vyhovuje to, že postavy a prostředí už znám (ač to nejsou nikdy postavy přesně takové, jak je vnímám já). Když si ale chci přečíst něco originálního, sáhnu radši po klasice, po seznamu laureátů Nobelovy ceny, po vydané knížce (doporučené od někoho), kde už ten předvýběr, zda je či není dobrá, udělal někdo za mě. A vzhledem k tomu, kolik je na světě knih, tak vím, že do konce svého života ani omylem nestačím přečíst ani všechny ty, co bych chtěla.

33 Katka F. Katka F. | E-mail | Web | 27. července 2014 v 19:56 | Reagovat

[4]: Taychi, tou poslední větou jsi to dobře vystihla. Moc dobře si pamatuji, jak jsem někdy na základce hltala fanfiction, kde Harry randil s Hermionou. Ale možná to nebylo tak daleko od pravdy, protože sama Rowlingová nedávno řekla, že ti dvě měli chodit spolu. Jinak fanfictions vnímám spíš jako začátečnickou tvorbu, která může být dobrým odrazovým můstkem.

34 belldandy belldandy | E-mail | Web | 6. prosince 2014 v 21:16 | Reagovat

Že se k tomu zas vracím ... ale vede mě k tomu ta poslední věta: "Jenom tak na okraj - hodnocení kvality je věc velice subjektivní. Jinak to bude vidět patnáctiletý člověk, který má přečteného toho Harryho Pottera a pár knížek z povinné četby, jinak dvacetiletá ženská, která studuje literaturu na vysoké, a jinak padesátník, který má přečteno několik stovek knih. Věřím, že spousta patnáctiletých, kteří dnes jisté (/svoje) povídky fanaticky obhajuje, bude za pět let výt, když jim je někdo připomene."

Omlouvám se, ale já to nemohu nevytáhnout.

Pohybuji se ve fanfikční komunitě asi už tak třetím rokem a myslím, že tam nemám až tak málo známých. Ano, myslím tu, kde se převážně "olizují ty zadky". Při tom neznám osobně žádného čtenáře FF pod dvacet, ale jinak mají mí známí nejrůznější věkové složení. Hajmi, Mandragora, Darkness nebo fialka mají nebo měli babičkovský věk.

Já sama jsem ve středním věku. Vystudovala jsem historii a dějiny umění na vysoké škole a ke čtení slashe mě přivedla má spolužákyně, která zde studovala český jazyk a literaturu. Možná skutečně vidíme fanfiction a slash jinak než ta patnáctka. Ne že bych popírala lidský psychologický vývoj, ale rozhodně mě má zkušenost vede k tomu vyhraňovat se proti dojmu, že záliba ve fanfiction či slashi souvisí s nízkým věkem či malým vzděláním. Nesouvisí! V tomhle mi, prosím, zkuste věřit, že o tom něco vím. ;-)

35 Emilly Emilly | E-mail | 1. dubna 2015 v 15:51 | Reagovat

Starší článek, ale přesto musím také něco svého říct :D. Máš pravdu, originální spisovatelé to mají mnohem těžší. Na wattpadu mám jak fanfikci, tak origoš. Fanfikce má již přes 500 přečtení a originální povídka, která podle mého je lepší, má asi tak 120 a pár votes. Upřímně to i toho člověka mrzí. Ale proti fanfikci nic nemám, pokud to tedy není na 1D či JB, jelikož to nacházím hodně, hodně často. Upřímně, bohužel se většina FF povídek pohybuje pod průměrem. Neříkám, že mám své vyvolené, které mám mnohem radši, než obyčejné originální.
Ano, u tohoto se člověk vypíše. Je to nejlehčí způsob, jak začít psát. Protože vlastně píšete podle někoho. Sem tam přidáte svou postavu či myšlenku, ale stále to je někoho jiného a je to tak hrozně jednoduché.

Tvůj článek na mě zprvu působil nepříjemně, ale poté jsem v tom našla hodně pravdivého. Jak ale tvrdí belldandy, myslím si také, že na věku to nezáleží. Znám lidi, kteří jsou v mém věku, nebo mladší či mnohem starší.

Vyjádřila se ubohá čtrnáctka, která o životě ví málo. Ano, to jsem já :D.
Jinak bezva článek a web :o :D

36 Amaenercs Amaenercs | 19. února 2017 v 23:48 | Reagovat

[15]: Já jsem fanda Stargatu (ano, jsem oficiálně za podivnínku) a naprosto vím, o čem mluvíš. Jednou jsem omylem natrefila na přebal fan-dílka se dvěma hlavními hrdiny nalepenými na sebe jako žvejkačky. Ten obraz se mi vpálil do rohovky. Obávám se, že to z hlavy nevyženu.
Sama se snažím psát fan fikci z daného světa (řekla bych, že dokud těch stran nenapíšu pár tisíc, u toho snažím zbaběle zůstanu). Souhlasím s tím, že originální dílka umí čtenáři mnohem více a bolestivěji rozpitvávat a popravdě by mě možná i potěšilo, kdyby se ozval nějaký osvícený kritik a rozcupoval mě na kousíčky. Kladné komentáře plné smajlíků jsou sice dokonalá očista pro ego, ale zároveň hodně nebezpečnou drogou...
PS: Nezažila jsem přátelštější komunitu, než na wattpadu. Skoro trpím utkvělou představou, že je dopují endorfiny, aby dávali hvězdičky. Ale možná mě jen moc poznamenali správci postavy.cz... :-D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama